vad heter sederingstabletterna?

Mariaauto

Trådstartare
Jag ska sedera en "tam vildkatt" då jag ska kunna raka av hans hårda täcke av päls.. Men eftersom han bara är såpass tam att man kan klappa honom men inte hålla så måste jag ha tabletter. Men vad heter dem??!! Kanske finns flera? Vilka är då bäst? Kan tänka mig att katten väger 2-3 kg.

Tack för hjälpen!
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

Jag ska sedera en "tam vildkatt" då jag ska kunna raka av hans hårda täcke av päls.. Men eftersom han bara är såpass tam att man kan klappa honom men inte hålla så måste jag ha tabletter. Men vad heter dem??!! Kanske finns flera? Vilka är då bäst? Kan tänka mig att katten väger 2-3 kg.

Tack för hjälpen!

Svårt att tro att du kan köpa såna tabletter receptfritt?
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

har aldrig hört om sedingstabletter:crazy: Därimot har jag fått en hund sedad av veterinär med en spruta...varför fångar du inte katten och låter veterinären seda...eller varför inte passa på att be veterinären kastrera katten samtidigt, raka kan man göra då den ändå är sövd och även klippa klona:idea:
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

En vet. får inte skriva ut sedering - eller annan medicinering för den delen - till ett djur som han/hon inte själv hanterar. Riskerna särskilt vid sedering är allt för stora!

Så försök fånga katten och ta den till vet. så kommer katten sederas på ett säkert vis och kunna rakas ner och ev undersökas för andra åkommor - kontrollera tänder/öron osv.

/Swat
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

har nog blandat ihop de kanske.. Vet att man får tabletter för att ge katter lugnande inför en resa tex.. Det är typ såna jag behöver. Jag vill gärna läsa på lite själv om saker o ting som ges till mina djur innan jag bara ger.. Därav att jag frågar er!

Att Ragnar som vi har döpt katten till skulle ens visa sig när veterinären är här vore ett under! O de är en vildkatt, skulle de upptäckas nåt som inte var bra skulle vi hellre avliva honom än att behandla honom. Att få i honom tabletter är skitlätt, han äter ivrigt blötmat! O min katts hillsmat.. ;P
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

Men vet måste oavsett ha sett katten.

Jag förstår som andra inte varför du inte bara fångar in katten, låter veterinären sedera den och sen rakar, undersöker (öronproblem är jättevanligt!), och varför inte kastrera den när den ändå sover?

Du kommer knappast med tabletter ens om du fick (jag utelämnar medvetet namnet) kunna raka en 'vildkatt' med hemmasedering.

Jag tog hand om en vildkatt. Handmatade dem såpass att den kom fram och tog mat. Sen lurade jag in den i en bur jag fick låna av veterinären, och sen kunde vet mkt enkelt och utan nämnvärd stress för katten ge den en spruta genom buren, och så fick den vara ifred tills den somnade. Sen kunde man enkelt undersöka öron, tänder osv och vaccinera + kastrera.

För, även om katten pyser iväg igen, så är då där ute en KASTRERAD vildkatt iaf, som är vaccinerad och har en bättre chans att klara sig.

Om du på allvar menar att skulle ngt upptäckas som inte var bra skulle ni avliva (hurdå om jag får fråga om du vägrar vet, skjuta den?), så för att uttrycka det hårt - avliva katten nu. Det är helt garanterat någon form av besvär med en söndertovad vildkatt. Som sagt det är mer regel än undantag de har öronproblem. Behandlingsbara för det mesta, men det kräver veterinär undersökning och ett recept, och vill du inte kosta på katten de hundralapparna ens så..
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

Om det är lugnandde tabletter du är ute efter (som används till resa) tror inte jag att du kan få katten så lugn att du kan raka den:eek: De är ju inga sömntabletter som gör katten helt oförmögen att röra sig..

Det enklaste och humanaste är att ta katten till veterinären! Varför tog du hand om en vildkatt om du inte igentligen vill ta ansvar för den? En katt som levt länge ute i de fria kan mkt väl ha saker som måste behandlas som du inte ser nu..
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

Förstår faktiskt inte alls ditt resonemang!

Du har tagit till dej en katt och döpt den!
Katten behöver vård pga ihoptovad päls.
Katten är rädd och svår att hantera.
Du vill INTE ta katten till en vet utan avlivar den hellre... Genom att ta hjäpl av en jägare gissar jag? För annars måste du ju ta katten till vet.

I dina skor skulle jag kontakta närmsta vet och förklara läget. "Jag har en vildkatt här som behöver klippas, kan jag få komma in med honom så snart som jag lyckas fånga honom?"

Vid lämpligt tillfälle hade jag sedan fångat katten - genom att lura in honom i en transportbur genom att utfodra inne i buren under en tid eller genom att prata med kommunen och höra om det finns fällor att låna - och kört honom till vet.

Hos vet hade jag sett till att katten blev besiktad, kastrerad, klippt, vaccinerad, id-märkt och avmaskad. För att vara "nere på noll" så att säga och för att kunna skaffa en försäkring på katten.

Hos vet finns burar med "inspänningsmöjligheter" vilket gör att det går att sedera även den mest vilda katt utan att behöva hantera den på ett för personalen riskabelt vis!

Vill du inte ta på dej det ansvar som följer med att vara kattägare så är det nog bättre att låta avliva katten.

Tyvärr är ju katter fortfarande "djurvärdens negrer" och ses som lite för "billiga" att lägga tid och pengar på.
Hur skulle du agera om det var en rädd hund eller häst du fått "på halsen"?
En hund med så tovig päls att den var i behov av vård... Skulle du anlita en jägare för att skjuta den också?
Eller en häst med ex överväxta hovar...?


/Swat
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

Hos vet finns burar med "inspänningsmöjligheter" vilket gör att det går att sedera även den mest vilda katt utan att behöva hantera den på ett för personalen riskabelt vis!

Precis en sån bur, vet kallade det 'tvångsbur', med tillägget att det förutom storleken gick sedera en vild tiger i den utan problem *s*, som jag fick låna av vet och lurade in den förvildade i här. Sen åkte jag pronto till vet, som hyfsat stressfritt (förutom stressen att övht vara i bur då) sederade den genom buren, sen stod buren mörkt och tyst tills misse sov djupt.

När han vaknade var han undersökt grundligt, två kulor fattigare, vaccinerad osv. Dock inte märkt då jag helt glömde bort det.

Tyvärr tackade katten för omtanken med att några v senare ge sig av, han blev antagligen pissed på att jag försökte hålla honom inomhus för att 'tama till' honom. Jag vet inte hur/vad det blev av honom, men för den tusenlapp jag la på honom så fick han i alla fall mycket bättre odds att klara sig som vild - OCH han bidrog inte till att det blev en enda vildkatt till i den här världen iaf.
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

oj, jag tror ni har missförstått de hela lite.. Vi har skjutit av nästan alla vildkatter utan ragnar. han är så tam att man kan klappa honom både inomhus o utomhus. Men som alla andra djur håller han sig bort när veterinären kommer, visst kan jag passa på när han kommer nästa gång, men de kan dröja! Ang avlivning menar jag på att man kollar igenom katten, o skulle han då ha nåt allvarligt fel så avlivar vi honom då. JAg menar absolut inte att han är billigare än nån annan katt, häst eller hund.. De är bara att eftersom han inte är helt tam kan man inte undersöka honom helt heller.. Jag vill inte baxa in en katt som har förtroende för enbart mig o min sambo i en bur, stoppa in han i en bil o åka minst en timme.. Då skjuter jag han hellre!
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

Så du tycker det är bättre att ev problem är obehandlade och han är okastrerad och ovaccinerad???

BOKA TID med veterinären, och se till att Ragnar är inne den dan. Endera om du kan ha honom i famnen när han får en spruta, eller du kan ha honom i en bur.

Sen kan veterinären undersöka, han kan rakas, vaccineras osv.
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

är det inge bättre att göra något åt vildkatterna istället för att skjuta dom. Dom ni inte skjuter förökar ju sig vidare sen blir de åter fler katter som ni måste skjuta :( .

Och behöver man inget tillstånd för att skjuta katter?
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

är det inge bättre att göra något åt vildkatterna istället för att skjuta dom. Dom ni inte skjuter förökar ju sig vidare sen blir de åter fler katter som ni måste skjuta :( .

Och behöver man inget tillstånd för att skjuta katter?

Har man ringt polisen och fått godkänt av dom så är det fritt fram. Och varför inte, bättre att skjuta av och inte komma åt några få än att lämna alla. Katthemmen är fulla, finns inte en chans att dom kan ta hand om alla hemlösa katter.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/art...ista-ordet-nar-jagare-vill-skjuta-katter.html
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

tänkte mer att man fångar in de som inte blir skjutna, kastrerar och släpper ut..vet att de finns sådanna projekt:crazy:
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

Fast varför släppa ut?

Om man inte matar dem, så kommer de få ett otroligt tufft liv och många kommer dö i förtid. 'Bara' kastrera hjälper NÄSTA generation, men inte den nuvarande så att säga.
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

ja, vildkatter lever ett otroligt hårt liv! därför har vi skjutit av en del. Många honor är konstant på smällen, föder sina ungar o antingen lämnar dem eller äter upp dem för att själva överleva. O våra vildkatter "har de bra", de har alltid mat o vatten. Men de är ändå för smala! Ragnar äe en mkt snäll, sympatisk o pratglad katt som vi gärna lägger ner tid o pengar på. Han får liksom våra tama katter stronghold o avmaskningsmedel vid behov. Strongholden tar ju också en del maskar. Han är faktiskt lättare o lägga såna prep på än våra 2 tama.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 901
Senast: TinyWiny
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 982
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 191
Senast: escodobe
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp