Vad Heter Era Ungar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad Heter Era Ungar

Mina ungar heter Arvidoch Linnea.
Arvid skulle egentligen ha sitt namn som andranamn, efter gammelfarfar, som långtade sååå efter ett barnbarnsbarn. Efter ett tag pratade vi bara om "Arvid i magen" och så blev som det blev...Nåt andranamn fick han aldrig.
Gammelfarfar Arvid var oerhört stolt över sin namne och lill-Arvid har gammelfarfar som förebild. De fick 13 år tillsammans.
Linnea skulle egentligen varit en Karin, efter min mormor ,men hon (mormor) menade på att man önskade livet ur nån om man tog namn efter en levandes person. Så Karin la vi till som andranamn förtst när mormor dött...när Linnea var 3 mån...
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

Mitt barn ska heta antingen Jessica eller Jonathan.. vet inte varför men jag har fastnat för de namnen...
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

Våra kriterier när vi valde namn var att det inte skulle vara ett bibliskt namn men ändå ett internationellt gångbart namn. Samt ej med på 100 i topp listan med de popläraste namnen.

Det är ingen hit att vara en av 4 i samma klass med samma förnamn och det ville jag bespara barnet.
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

alazzi skrev:
Våra kriterier när vi valde namn var att det inte skulle vara ett bibliskt namn men ändå ett internationellt gångbart namn. Samt ej med på 100 i topp listan med de popläraste namnen.

Det är ingen hit att vara en av 4 i samma klass med samma förnamn och det ville jag bespara barnet.

Varför inget bibliskt namn hehe... nyfiken
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

Sista knappen

Mina heter Nicklas Håkan Lars-Gunnar 16 år i Maj. Håkan efter min pappa och Lars- Gunnar efter pappan.

Mathias Lars-Gunnar. 14 år i April. Anledning som ovan.

Hade jag fått en flicka skulle hon ha hetat Marissa, Maria Emilia. Marissa hette en i en bok jag läste för många år sedan och tyckte namnet var så fint, Maria efter mig och Emilia efter pappans släcknamn.
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

Yamaha skrev:
Sonen, 14 i år, heter Casper.
När jag bestämt namn till mina barn har jag velat ha lite mer ovanliga namn. Jag vill att man ska veta vem man pratar om, om du förstår hur jag menar. I flera klasser där jag bor finns det flera barn med samma namn och så ville jag inte ha det.

Min morfar, som hette Carl, dog samma år som Casper föddes. Därför valde vi att stava med C istället för K. (Dessutom tycker jag att det är snyggare...:angel: )

Vår son heter också Casper (4 år i april), alltså med C. Tycker också det är snyggare. Det trista är att han hela livet får säga "Casper, med C" när nån frågar efter hans namn.

Tvåan heter Joakim (2 år i juni) Alltså med "vanlig" stavning så slipper iaf han stava sitt namn. Fast jag tycker stavningen Joachim är finare.

Vi tänkte så här; Inte mer än 6 bokstäver. Inte Å, Ä eller Ö i. Heter själv Alexandra o ett långt efternamn (nu är det kortare när jag gift mig :)) Det fick aldrig plats när man skulle skriva det i skolan. inte heller på små korta rader när man ska skriva under. Alltså max 6 bokstäver! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad Heter Era Ungar

Mina heter My (kristina) 15 år, Molly (Katarina) 15 år och Felix (Bo Gunnar)10 år. TIlltalsnamnen är inte några släktnamn, medan andranamnen är det på olika vis, utom Kristina som är efter hennes gudmor.

De fick heta vad de såg ut att heta, flickorna var pojkar så länge som jag var gravid så några flicknamn fanns inte i tanken deras namn kom till oss redan på BB, medan pojken var namnlös ganska länge innan vi förstod att det var Felix han hette
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

Silverkedjan skrev:
Visst, han är inte knusslig ;)

Nu kom jag på att jag för ett tag sedan hörde om en tjej som hette Vide!
Och det fastande jag lika mycket för som Vidar!
Har jag någon undermedveten hook på "Vid-" ???

Ja ja, nu har jag ju garderat mig. Blir det en flicka när det beger sig så blir det Vide och pojke så blir det Vidar!
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

mino skrev:
*kl*
vårt förstfödda majbarn kommer förmodligen att bli en Majken eller en Harry. Har man vuxit upp med sveriges vanligaste namn vill man inte utsätta sina barn för samma sak...

...men visste du inte vad det skulle bli???

(eller är det bara ifall ifall ifall ultraljudet visat fel?)
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

Japp, enligt ul blir det ju en Majken men man vet ju aldrig...
Dock har vi börjat fundera på Märta eftersom vi hela tiden har kallat henne Ärtan i magen. ;)
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

märta det har vi en riktigt söt tant som heter på hemmet :)
och så har vi ester våran bus tant:devil:
men något namn jag tycker är sött är
emmi
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

Min älsta heter Luna Johannea (Luna: måne latin)
Den andre heter Stella Johannea ( Stella: stjärna latin)

Namnet Johannea hittades i mitt släcktträd född 1805, så det kändes kul att bevara.
Att det blev astronomiska namn bara kom, andra namn som Nova och Vega var oxå aktuella, när man har börjat på ett tema får man lov att fortsätta:angel:
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

fina och ovanliga namn
inget på 10i top listan inte
och inget namn som är så vanligt på hemmet precis
vi hadde en farbror som hette stellan
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

Det finns 2 regesrerade Luna (1:a namn) i sverige, Stella är ju lite vanligare, Namnet Johannea är dom faktiskt helt ensamma om (eller var iaf sist jag kollade!
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

1 Sophie Caroline Anna 17 år
2 Stephanie Louise 16 år
3 Fredrik Percival Jerry 10 år
4 Joséphine Alexandra Anna 5 år
5 Philip Alexander Jerry 23 år (plastson)

Gemensamt ett namn med ph. Ett kungligt namn samr mamsen eller papsens namn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad Heter Era Ungar

Och som Ni ser heter inte Fredrik ett namn med ph. Jag tyckte att han skulle heta Alphons i andra namn, och då sa gubben att han skulle heta Phredrik. Det tyckte jag var så löjligt så vi kom överrens om fredik med F och andranamn Percival ( gubbens idé) Men han lär vara rätt ensam om namnet.
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

Och av ngn anledning fick inte barn nr 2 mammas namn Anna men hon överlever nog.
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

Min dotter het Tinja Lotta Amelie, Lotta och Amelie efter sina båda gudmödrar, Vi valde varsin gudmor (pappan å jag) för vi kom inte på nåt bra par som kunde vara gudföräldrar och så fick Tinja deras namn. Tinja kom till slut efter månaders spånande efter ett ovanligt men inte alltför konstigt namn. Nästa som är i magen ska heta Charlie om det blir en pojk, det enda pojknamn vi kan komma överens om båda två, inte så ovanligt men inte jättevanligt just nu heller. Blir bara lite knepigt med andranamnen denna gång då vi valt en manlig och en kvinnlig gudförälder. Blir det en flicka ska hon iaf heta Milou i förstanamn. Förvisso är Milou en pojkhund... Men det passar oxå för att morfar kallar Tinja för TinTin ibland.
 
Sv: Vad Heter Era Ungar

Min dotter heter Linnéa Viktoria.

Viktoria efter min mormor som gick bort ett år innan Linnéa föddes. Namnet Linnéa har jag alltid tyckt varit fint, så det fick bli tilltalsnamnet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp