Vad heter detta bett??

E

Etolie

Hej! Såg ett bett som hade en tunn rem över nosryggen, när man tog i bettet så stramade remmen åt. Vill veta vad detta bett heter? Samt vad du som använt det tycker om det? Samt hur det ser ut på delen som är i hästens mun?
Tacksam för svar då jag funderar på att köpa detta bett, men det ligger på 1.500-2.500kr så jag vill ha lite för och nacdelar om det först :D

Nu är det ju svårt att säga ngt utan att ha sett bettet, men kan det vara ett mik-mar bett du menar? Hur ser mundelen ut?
Priset på ett mikmar tror jag ligger på 3.500 iaf.

Ja, jag har sett det bettet när jag har letat lite på internet, det ser exakt ut så, förutom att jag inte vet om det bettet jag såg att ryttaren red med såg ut så i munnen, men det gjorde det säkert.. Det ser ju inte så trevligt ut att ha allt det där i munnen... Vet du om det finns ett sådant bett, med inverkan på nosryggen men som är typ som ett vanligt tredelat eller så??

Det är nog ett sånt här du menar:

combo-shot-hi2-copys.jpg

Av vilken anledning vill du köpa ett sådant bett??

Ser inga som helst fördelar med detta bett, det är alldeles för groteskt stort för att passa i munnen på en häst och utformningen på mundelen gör att bettet alltid är obehagligt för hästen.

Myeler har ett liknande bett fast med mindre "grotesk" mundel. Över nosryggen sitter en tub i torkat läder som man genom att blöta i varmt vatten formar så den passar hästens nosrygg. Mundelarna varierar men vanligast är ett tredelat med tungfrihet och tungrulle. Har ett på en av hästarna som inte funkar på vanligt bett men eftersom det blir viss Hackamore effekt på detta så gillar hon det skarpt!

Det finns olika typer av kombinationsbett med bett + rem över nosen som har mkt snällare mundelar. Här är några.

Myler:

kombibett.jpg

Myler:

mylkomb.jpg

Apple Mouth:

56245.jpg

Teun van Riel:

tvr10.jpg

äsch d sista såg ju inte så farligt ut ett rakt gummibett kombinerat med hack, ser inte alls ut o ge världens hävstångseffekt

-hålla med- ;)
Men jag skulle själv aldrig rida med ett sånt. Då jag vet att jag inte klarar av det.

Ett bett är inte skarpare än handen som håller tygeln, kom ihåg det. Kan man rida på skarpa bett och hästen trivs med det så är det helt ok för mig. Men Mikmar bettet anser jag vara ALLDELES för stort för att ligga bra i någon hästmun! :crazy:

De betten jag visade har ju i alla fall en normal mundel.

Sweet---> Min hopptränare har rekomenderat detta bett! Men nu när jag ser hur det ser ut på delen som ligger i hästens mun känner jag mig lite tveksam.. Finns det inget liknande men med typ ett vanligt 3-delat istället?

Ehh dom 2 första ser det ut att vara hävstångseffekt på och det sista är det "för mkt grejer" på..

Ett Mikmar är det också hävstångseffekt på så ett kombinationsbett av något slag är väl ett alternativ till Mikmar. Alla de betten jag visade bild på är kombinationsbett med hävstångseffekt. Tror att det som var på sista bilden är det "bästa" för hästen.

Ok.. ända anledningen just nu till att jag inte köper ett mikmar är att dom är så dyra!

Varför köpa ett "tortyrredskap" för flera tusen? Lägg dom pengarna på en vettig tränare i stället som kan lära dig att rida din häst utan ett brutalt bett i munnen! :mad:

För att det inte är ett tortyrredskap! "porten" med kopparrullen ligger ned i hästens mun, den står inte upp, alltså tar det inte mkt plats. Har du någonsin kollat i en hästs mun?? Tycker det bettet verkar jättebra! Istället för att all kraft ska gå till munnen när man tar i bettet så delas kraften upp så lite kommer på nosryggen och lite i munnen! Skulle iofs hellre se att det var typ ett stångbett eller ngt i munnen som faktiskt tar mindre plats, men ett sådant bett är ju inte uppfunnet än!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej hej! Vi har köpt en ponny, och förra ägarna berättade vad hon hade för storlek på bettet, men vi som nyblivna hästägare råkade köpa...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Dessie2010
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 000
Senast: Bri
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka