Vad heter detta bett??

Ja, jag har kollat i flera hästars munnar.

Rör du inte tygeln så kanske bettet är vänligt mot hästen men med den tygelkontakt som en hoppryttare vanligtvis har så går den där porten (som inte kan kallas port då den inte har tungfrihet) upp i gommen på hästen. Sen är bettet kantigt vilket knappas kan göra saken bättre.

Av vilken anledning ska du rida på ett Mikmar??

För att lättare kunna hålla ihop hästen, hon blir så himla pigg vid hoppning. Tycker även att det är bra om trycket fördelas både på nosen och i munnen.

Det finns så många andra bett man kan välja som är mycket billigare och bättre för hästen, varför välja just Mikmar?

För att min tränare rekomenderade det. Har själv sneglat på detta bett i rdsportbutiker och på hoppryttare som använder det, tycker det verkar bra!

Teun van Reil har många olika bett jag har testat både "flippanbettet", "turbo" och deras pelham. de är ju inte helt gratis men du kanske kan låna av någon och få testa, ganska många börjar ha dem. Min tjej har en väldigt liten mun men trots att dessa har varit ganska stora har hon tagit dem bra. Det finns bilder på www.equalityline.se hoppas detta inte räknas som reklam...

Det är just mundelen som är helt förskräckligt fel att stoppa i munnen på en häst! Jag kan ärligt talat inte förstå människor som stoppar in sådana prylar i munnen på sina hästar utan att ha ens lite dåligt samvete.

"Min tränare rekommenderade detta bett." och "Många hoppryttare rider på detta bett" är inte tillräckligt svar på VARFÖR du vill ha ett Mikmar. "Hålla ihop hästen" gör man inte med ett bett.

Vad rider du din häst på för tillfället? Vilka andra bett har du provat?

Tror du inte att hästen kommer att springa ännu fortare när den får ont i munnen...

Dessutom så kommer det att bli väldigt dyrt med hästtandläkare, det betten lär ge en hel del betselskador.

Läs några av Torbjörn Lundström råd om bettsling innan du köper nåt tortyrredskap.

Diskuterade med min tränare (som f.ö. är dressyrtant) om detta mikmar eftersom vi ändå pratade om saker som hoppryttare "ska ha" eftersom det har vi sett på tv. :devil:
Hon visste inte själv vad det var för bett, hon hade aldrig sett det "live". När jag gett min snabba förklaring var hennes kommentar: "Bättre att lära sig rida hästen!". Lite så känner jag också. Dock är jag inte alls främmande för att betsla upp vid vissa speciella tillfällen, under förutsättning att JAG vet vad jag gör. Det räcker inte med att min tränare vet det.... = mitt tycke.

Du sökte ett "kombinationsbett"?!?! Varför inte införskaffa ett kandarhuvudlag och i ena sidostycket sätter du ett hack och i andra, det bett du vill ha, tredelat/stång mfl. Vips har du ju ett kombinationsbett. :idea:

Personligen följer jag "roffes" kommentar vid falsterbo: (ej citerat) Det är bättre att hästen är något "underbetslad" och har förtroende för handen och vågar ta initiativ, än att den är superbetslad och inte vågar själv. Låter mycket förnuftigt tycker jag! :bow: Men man ska ju givetvis ha kontroll över sin häst.

//Alice

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej hej! Vi har köpt en ponny, och förra ägarna berättade vad hon hade för storlek på bettet, men vi som nyblivna hästägare råkade köpa...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Dessie2010
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 000
Senast: Bri
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka