Vad har ni?

Sv: Vad har ni?

Vi har en Finsk Lapphund.

Om jag ska vara helt ärlig så var det utseendet som gjorde att vi fick upp ögonen för den rasen och sen började vi läsa på. Det vi läste verkade perfekt så vi åkte till en uppfödare för att hälsa på och vips så hade vi tingat en underbar liten valp:love:

Han är nu ca 8 månader och en rolig krabat. Vi missade valpkursen men nu i veckan börjar fortsättningskursen och där fick vi plats , efter det blir det spårkurs och sen får vi se....

Ska anmäla honom till en inofficiell utställning nu i Maj också.

Tanken är att vi ska ha en till i framtiden men han får mogna till lite innan:p

Vad har ni för hundar?
Jag har en 4 årig Japansk spetstik och en 3 årig Boxer tik.

Varför valde ni denna rasen?
Jappen valde jag för att jag ville ha en lite mindre, smidig hund.
Rasen tilltalar mig både till utseende och mentalt.
Är väldigt svag för spetsar.

Boxer blev det för att det är en ras jag alltid varit svag för.
Hade från början en samojed men fick ta bort henne i tidig ålder, och ville då ha något HELT annat.
Älskar boxerns lekfullhet, arbetslust och glädjen de har till allt och alla.

Tränar ni till något speciellt?
Med Jappen tränar vi lydnad och agility.
Lägger även ett å annat spår titt som tätt. Har inga ambitioner att tävla, men kanske ger vi oss på att testa att tävla Agility nån gång.

Med boxern tränar jag lydnad, bruks, mycket spår och uppletande.
Inga tävlingsambitioner längre, men den som lever får se, kanske att vi startar appellen i framtiden.

Annars är detta mina två promenadkompisar, som hänger med i vått och tortt, i stallet och i skogen. :)

kl

Jag har en blandras - sk Cockerpoo. Alltså en mix mellan mamma storpudel och pappa mellanpudel/cockerspaniel.

Vi ville ha en mellanstor hund (hon är ca 40 cm hög) som funkar både som familjehund och som aktiv promenadhund.

Vi övertog henne som 4-åring för exakt ett år sedan och bara älskar denna hund.

Lättskött (behöver dock klippas), fäller inte, otroligt klok och lättlärd, lekfull men mjuk i sinnet. En perfekt kombination av explosivitet och energi/slapp soffhund. Alltid pigg på långpromenad, otroligt mjuk med möten med andra hundar, lekfull och fantastisk med barnen. (Och så är hon söt som ett troll!)

Finns bara en nackdel med henne: lite för mycket jakt. Det är något vi måste jobba med, för hon är inte 100% säker att ha lös ute i skogen, tyvärr.

Har tränat agility - hon är supersnabb och älskar det!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 586
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka