Vad har ni?

Sv: Vad har ni?

Jag har en dvärgschnauzer, en treårig hane.
Valde rasen för att vi ville ha en liten hund som är med på allt men utan att kräva allt för mycket. Fick precis det jag ville ha!
Dock har mina kriterier ändrats, så jag vill mer än min hund (träningsmässigt) och planerar därför att skaffa en aussie också, just för att jag vill ha en arbetsnarkoman med vallhundstemperament (väldigt kort beskrivet...).

Tränar lydnad, agility och freestyle mot tävling och spårar även en del, främst viltspår för tillfället och kanske blir det anlagsprov till slut av det med. Utöver det jobbar jag mkt på att bygga upp kondition och balans för att få bättre förutsättningar, dels i agilityn och dels för en frisk hund på sikt.

Med aussien blir det samma, planerar även att prova på vallning och sök.

Vad har ni för hundar?
Har en collie/finsk lapphund/ngt annat blanding.

Varför valde ni denna rasen?
Har bara bra erfarenheter av blandisar, har 2 stycken inom familjen med alla lapphund i sig och dom är fantastiska och friska!
Lättlärda och snabba, min nuvarande tik köpte jag i syftet att träna agility med.
Men nu när hundintresset blivit större blir det en till hund om ett år ca och då ska jag köpa en renrasig, vill testa på utställning, och jag har inget egentligt behov av en hund med varken mycket jakt eller vall i sig så jag ska köpa en hund som passar mig bättre behovsmässigt även om mina varit perfekta.
TROR jag, slutar kanske med en till blandis!

Tränar ni till något speciellt?
Agility, målet är att starta!

cocker spaniel.

Jag är uppvuxen med springer spaniel men gillar inte riktigt den riktning som aveln på den rasen har tagit. Jag är inte aktiv jägare så jag hade svårt att få tag på jaktspaniel, då blev det viltspårsavlad cocker istället. Efter att ha haft rottis i flera år ville jag ha en lite mindre hundras som tar mindre plats på buss/tåg och i den lilla bostad jag hade då. Jag ville ha en pigg och alert hund med spårnäsa.

Nästa ras blir förmodligen en ren sällskapshund då kroppen inte orkar med spårläggning osv längre.

Vad har ni för hundar?

Vi har en rottweilertik på 5 år. Att det blev en rottweiler var för att vi ville ha en stabil allroundhund med tonvikten lagd på bevakning (Hemvärnet). Rottweilern är en av få bruksraser som både duger till arbete och kan ta cert på utställning, även om det tyvärr tycks vara på väg att förändras...

Husse tränar bevakning och spår, jag har tidigare tränat lydnad men tycker inte att det är så kul utan ska nu prova på rally-lydnad. Trivs vi med det är tanken att vi ska tävla framöver. Och så åker vi på nån utställning ibland.

Vad har ni för hundar?

Lapsk vallhund (8 år) och Belgisk vallhund malinois (2 år). (Har tidigare haft Finsk lapphund och även en belgare som tyvärr inte blev så gammal).

Den lapske för att det är en mycket mångsidig och lätt hund att ha att göra med trots hyfsat stora drifter. Dom kan allt, men blir kanske inte renodlade proffs på något. Jag får aldrig en hund som han igen, så fort vi rörde varandra i valplådan så var det han och jag.

Mallen för att jag ville tävla på allvar inom brukset. Jag tog över nuvarande för ett halvår sedan när han var ca 19 månader. Han är helt rätt för mig på alla vis! Fantastisk att träna med och lätt på alla sätt även i vardagen.

Min lapske aktiveras, men inte för tävling. Vi har dock tävlat en del lydnad och rallylydnad. Han är också SEUCH.

Mallen tränas för att bli patrullhund för hemvärnet. Vi tävlar i spår och lydnad, men har också kommit igång med söket. Rapport har vi också börjat med, men det hänger på min medhjälpare om vi kommer till tävlingsstart.

Har en Dalmatin som snart är ett år.
det stod mellan en dalmatin och tax ( typ) Dock ville jag inte ha en tax, så ja det bidde en liten prickig liten sak. Å hon är sååå söt, vilket hon mkt väl vet om :cool:

Ja vi går har har gått en del kurser, just nu är det agility, vilket damen tycker är riktigt kul :laugh: och spår är oxå en favorit!!
sitt och ligg är inte lika kul men för godis så gör hon det mesta

så här söt var hon vid ca 3-4 månaders ålder.

https://www.facebook.com/photo.php?...54886139057.2099917.1447931076&type=3&theater

Jag är uppvuxen med Jack Russellterrier men köpte sen en vuxen blandras (pekingese och chihuahua). Efter ett år ville jag ha en hund till och var inne på att köpa JRT men det blev en Lancashire heeler och det har jag inte ångrat en sekund. Jag tränar agility och vallning (så ofta jag kan) och sen ställer jag ut henne och planerar att registrera kennelnamn för första kullen ska tas nästa år.

Har en schäfertik, valde schäfer för det är en aktiv och robust hund.
Har också en russkiy toy tik, det blev en liten hund för att barnen ska ha en húnd att kunna promenera med

Har en tibetansk terrier. Jag valde rasen eftersom jag ville ha mindre hund som inte kräver så mycket jobb och ativering som brukshundar men som ändå är en utmaning i att det inte är så timid och har vill to please som tex shelti, pappilon eller liknande. Jag ville dessutom ha en hund utan jakt. (Den biten sket sig dock, fick han chansen skulle han nog visa råttpopularitionen här varför de kallas för tibetanska terriers)

Just nu tränar vi inte ett jota. Är dock rätt sugen på rallylydnad.

Vi har gått ett några kurser både tävlingslydnad och agility.Galateha har drillat oss lite i klicker och han var med på ett par sökträningar innan jag ansåg att inkallningen var lite för dålig och humörbaserat för att jag skulle orka satsa...

Bortser man från helvetet jag hade med att ensamhetsträna honom så har han varit en kanonhund.

Han är så trevlig och lätt att ha att han har "dispans" att få hänga med till många vänner eller ställen som egentligen har "hundförbud".

Jag är så förtjust i rasen att jag lagt ut en blänkare hos min uppfödare, den dag jag kan lösa hundpassninen billigare så tar jag gärna över en äldre tik om hon har någon på lut. En som inte behöver hållas i päls...

Senast ändrad:

Jag har en dansk/svensk gårdshund.

Jag stötte på rasen första gången sommaren 2011 då det fanns två såna där min häst gick på bete. Höll på att kolla på olika raser då vi bestämt att vi skulle skaffa hund snart. Blev förälskad i dom två hundarna och ju mer jag läste på om rasen och ju fler jag träffade desto med övertygad blev jag om att det var min ras :love: I familjen (hos mamma och pappa) finns dvärgschnauzer men ville ha en hund som hade lite mer fart och arbetsvilja (än vad i alla fall våra har), ville ha en lite mindre hund men som ändå är robust och kan hänga med på det mesta, en hund som var pigg och alert med lite fart och fläkt, en mjuk hund som gillar att göra saker och en hund som är förig, en hund för ett aktivt liv helt enkelt. Fick en mycket roligare träningskamrat än vad jag någonsin vågat drömma om!

Vi tränar spår, lydnad, viltspår och tanken är att vi ska börja med agility. Sen tränar vi diverse tricks och konster :p

Nästa hund blir kanske en till gårdis eller en lancashire heeler eller en kelpie beroende på hur mycket hund jag vill ha i nästa hund ;) En sak är säker dock: i mitt hem kommer det alltid finnas en gårdshund!

Senast ändrad:

Vi har 2 jaktlabbar, en 10 årig hane och en 2årig tik:love:

Jagar med den gamle (apportering) och går jaktprov med den lilla. Hon får även va med jakt men bara vid få tillfällen eftersom hon tenderar att bli väldigt het, på proven är det inte önskvärt.

Underbart roliga hundar!

Har en chihuahua och det blev den rasen för att jag ville ha en simpel sällskapshund med normal kroppsbyggnad (när man tänker på kroppens måttförhållanden), utan mycket päls och liten till storlek för att underlätta vid resor. Sedan hade en kompis är chihuahua vilken var ungefär vad jag sökte.

Är på jakt efter hund 2 och där blir det något helt annorlunda :D

Vad har ni för hundar?

Har en whippet nu på 10månader. Hade chihuahua innan som gick bort i somras endast 2 år gammal pga diverse sjukdomar så nu ville jag ha en så frisk ras som möjligt. Jag har alltid varit svag för vinthundar så nu när jag valde nästa hund fick det bli whippet, då jag även ville ha en lite robustare hund, annars hade jag nog valt italiensk vinthund.
Han är helt frisk men dessvärre så skadade han sig i oktober när jag endast hann ha honom i 1,5 månad, så nu får han tyvärr inte göra något i princip förutom långpromenader som mest.. så det blev inte alls som vi tänkt oss, då jag bl.a ville att han skulle få springa på lure coursing/whippetrace.
Planerar nu inför nästa hund som förhoppningsvis blir till sommaren, blir då troligtvis en till whippet, då jag älskar rasen och fortfarande hoppas på att få vara med på kapplöpningar..

Har en chihuahua och det blev den rasen för att jag ville ha en simpel sällskapshund med normal kroppsbyggnad (när man tänker på kroppens måttförhållanden), utan mycket päls och liten till storlek för att underlätta vid resor. Sedan hade en kompis är chihuahua vilken var ungefär vad jag sökte.

Är på jakt efter hund 2 och där blir det något helt annorlunda :D

Är med på jakt efter hund nr 2. Det är svårt :eek:

Jag har en chihuahua/jrt-korsning som jag fick överta. Hane på 4 år. Vi tränar inget speciellt. Han är min promenadkompis och så är han mycket med i stallet. Med ut och rider då och då :) och så spårar vi ibland. Inte min typ av hund egentligen, han är världens goaste, men orkar inte alltid hänga med. Är mer chi än terrier aktivitetsmässigt. hoppas kunna köpa en bearded collie som komplettering inom en snar framtid :)

Senast ändrad:

Vad har ni för hundar?
Jag har en labbe (12 år) och en kelpie (14 månader). Har haft en schäfernågonting också (syns på bilden).

Labben var dåligt planerad, jag ville ha en sällskapshund och fick en 35 kg turbolabbe. Men det blev ju bra ändå i slutändan :)

Kelpien köptes som min nya tävlingshund. Jag ville ha en förigare, snabbare och mindre hund.

Labben har tävlat elitlydnad tills för ett år sedan. Sedan ville inte kroppen mer. Nu tränar vi bara lite trick och spår.

Kelpien tränar lydnad och spår och vi siktar mot stjärnorna. Han tränar också lite vallning när andan faller på, men det är mest på skoj.

Jag har en belgisk vallhund ( tervueren ) på 1 år. Innan har jag haft golden retriever, schäfrar och en blandning mellan schäfer / jämthund. Men nästa hund jag skaffar kommer bli en borzoi då jag är helt förälskad i rasen och de är en hund som passar mig.

Skaffade terven för att jag ville ha något att jobba med, samt att de är en super trevlig hund.

Just nu så håller vi på med lydnad och agility ( fast bara på hobby nivå ). Planerna är att jag ska träna IPO med honom sen, då han verkar ha stor potential för det.

Vad har ni för hundar?
Två irish soft coated wheaten terrier (softis).

Det var min mamma och pappa som valde ras då jag endast var 10 år när vi köpte den första. Pappa hade en arbetskamrat som hade en softis tik, så på det sättet fick vi reda på rasen. Mamma ville egentligen ha en golden retriver men eftersom sottisen inte fäller och är lite mindre (dessutom otroligt söt ;) ) så blev det en sån :)
När jag skulle köpa min egen så tittade jag på lite olika raser men det blev till slut en softis ändå delvis pga pälsen, storleken och just då hittade vi en inte allt för dyr valp. Att han är halvt galen gör väl inget.. Haha.

Tränar ni?
Agillity har vi provat oss på men då båda är något rymningsbenägna så gav jag upp det, och den äldsta tycker bara det är roligt ibland. Så vi kör lite hobbynivå hemma i trädgården istället. Den äldsta har potential om man skulle gå nån lydnadskurs men har inte blivit av.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 586
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka