Vad har ni?

IseeU

Trådstartare
Vad har ni för hundar?
Varför valde ni denna rasen?
Tränar ni till något speciellt?

Jag har en chihuahua
Min mammas hund som jag har tagit över (:
Vi tränar inte till något spec. Men försöker lära henne "rulla runt"

Sv: Vad har ni?

Vad har ni för hundar?

Jag har en schäferhane! Funderar på att skaffa en till, en tik.
Valde rasen för dennes allsidighet och arbetsvilja! Ville ha en hund dom stället upp på allting! En som tvingar mig att vara mer aktiv och får mig att utvecklas.

Vi ska gå kurser i vår, nu är det mest enklare lydnad, spår och sök. Hoppas på en bra kurs där vi lär oss massor!

Har en jack russell terrier som lämnats hos oss.

Har tränat vardagslydnad och rallylydnad och han börjar arta sig så pass att det kanske blir tävling. Nybörjarklass!

Jag har två vita herdehundar. Valde rasen då den passar mig perfekt på alla sätt och vis.
Tränar och tävlar lydnad med den yngsta, tanken är att vi ska komma igång med brukset också (spår då).
Den äldsta flyter mest bara med, blir något spår då och då och lite trix kanske :)

Sen har sambon en akita och en husky men dem är inte jag så engagerad i.

Åh just det! Blir en del utställningar också, då med den yngsta vita och huskyn!

Jag har pudlar, en mellan och en stor. Blev så eftersom att sambon var allergisk, hade haft 1 pudel och en cairn innan. Lillhunden gör inte så mycket alls, för han vill inte. Storhunden tränas i lite allt möjligt, ibland lite mer eller mindre dock beroende på vad jag har för humör för tillfället, just nu är det drag weight och lydnad, innan dess var det agility och före det hade jag en sök period, han är ganska allround med andra ord!

Jag har två dvärgpinschrar.

Det blev den rasen för att jag ville ha en liten hund som inte är en terrier, och för att både jag och maken föll helt för rasen när vi träffade uppfödarens hundar. Mycket humor och hyss. ;)

Vi tränar vardagslydnad (inte Ivan, han tränar olydnad...) och agility.
Jag har ambitionen att träna och tävla viltspår, men just nu finns inte tid.

Vad har ni för hundar?

Jag har två whippet. Jag valde whippet för att jag älskar vinthundarnas sätt att vara. Att det blev whippet beror på att jag ville ha en mer robust hund än italiensk vinthund som jag hade tidigare, samt att jag ville ha en lite mer arbetsvillig hund.

Den ena är bara 11 veckor och jag fick hem henne för mindre än en vecka sedan, men jag har börjat klicka in henne och shapa in "sitt". Annars är det mest bus och social träning som gäller. Den andra är 19 månader. Hon tränar vi whippetrace med och i sommar kommer det även bli lure coursing. Just nu går vi en introkurs i tävlingslydnad. Hon är även utställd lite, men på den fronten har jag högre förhoppningar på valpen.

Vad har ni för hundar?

Jag har en Welsh Springer Spaniel.

Efter att tidigare ha haft bl.a. Boxer och Golden, föll jag pladask för min svågers Engelska Springerspaniel och skaffade en likadan. För mig blev det ett näst intill perfekt val, eftersom jag älskar både utseendet, livligheten och den naturliga följsamheten hos springrarna. Men när min gamla ESS tik dog, nästan 15 år gammal, bytte jag ras till WSS, eftersom dessa är lite mindre, lite sundare, och har bättre öron än ESS, men samma underbara, positiva temperament.

Just nu tränar jag mest följsamhet, skvaller och förmågan att varva ner, eftersom valpen bara är fyra månader gammal och väldigt intensiv. Senare lär det väl bli lydnad, apportering och agility, och möjligtvis viltspår.

Vi har en NewFoundland. Vi valde rasen för att vi ville ha en stor hund som inte krävde så mycket och som med största sannolikhet skulle bli en bra familjehund. Hade dock inte gjort om valet så här i efterhand. För mycket pälsvård, för lite fart och rasen har för mycket sjukdomar.
Vi har tränat dragweight med honom men inte så mycket eftersom han har varit mycket sjuk och skadad.
För tillfället är han nöjd med promenader, vardagslydnad och lite sök och spår på skoj.

Sen har vi en Staffordshire bullterrier. Kortfattat valde vi rasen för att vi ville ha en liten, tålig, sund hund med lite mer fart och som funkar bra i familj. Minimalt med pälsvård ville vi också ha och så lite jakt som möjligt. Staffen passar oss utmärkt.
Jag har tränat agility med honom och planerar att fortsätta så fort ungen i min mage är ute.:) Skulle även vilja träna tävlingslydnad med honom.
Han aktiveras som vår andra hund för tillfället eftersom jag är höggravid. Lägger lite mer krut på honom för visso eftersom han annars blir lite rastlös.
Man kan säga att vi utgår från staffens behov och så får den store hänga på.

Vad har ni för hundar?
Jag har 3 st golden retriever.
En 7 åring omplacering som är från utställningsmeriterade linjer.
Sedan har jag två golden hanar, 2 år respektive 11 månader som är av den ursprungliga typen. Lite nättare, lite mörkare och kommer från jaktmeriterade linjer.

Vi skulle skaffa en vuxen omplacering, jag var inne på staby, schäfer och dobbis. Tyckte att golden verkade riktigt tråkig och inte alls vad jag var ute efter. Men så blev det att vi tittade på en golden trots allt och han flyttade in.

Han var absolut inte vad vi letade efter, luktfixerad, översexuell och lättstressad. Ingen arbetslust och jäkligt dryg. Men tack vare han, och att han var så otroligt jobbig de första åren vi hade honom, så tog vi kontakt med rasklubben och gick kurser och jag upptäckte att golden var en underbar och arbetsvillig ras men att den var ganska uppdelad i olika typer.

Så då valde vi med lite mer omsorg för att få en hund som passade oss och i somras flyttade golden nr 3 in.

Den äldsta, som vid 6 års ålder äntligen landade med fötterna på jorden är idag en sällskaphund. Vi klickertränar trix, viltspårar under säsongen och han har gått praktiskt eftersök. Men han är mest bara sällskap.

De 2 andra tränar/tävlar jag lydnad med, börjar trilla in lite på bruks och då spår framförallt. Sedan har jag och sambon ett stort intresse för jaktträning så vi tränar varsin hund inför prov. Förhoppningsvis blir det även praktik jakt så småning om. Vi har hittt rätt golden typ för oss och det kommer garanterat att bli fler. Vi har helt fastnat för den gamla typen av golden och apportering :)

Sambon startade på nkl prov förra säsongen och det bli nått WT till våren och förhoppningsvis nått B-prov :)

Jag har bara en whippet, fick ta bort min dalmatiner för 2 veckor sedan :cry:
Förrutom långa promenader och lite trix träning blir det LC och rundbana, tänker testa whippetrace i år också!

Vad har ni för hundar?
Golden Retriever

Vi ville ha en kärleksfull vänlig hund som kunde bli dotterns bästa vän. Vi hade inte bestämt att det skulle bli just en golden men sen kontaktade hennes uppfödare oss och tyckte att hon hade en vuxen hund som skulle passa våra behov. Dottern har behov av lite extra trygghet så det var viktigt att det var en lugn och sansad hund som vill vara med människor. Och så fick vi hem vår hund. :love:
Hmm...inte direkt. Hennes jobb är i första hand som 'terapihund' (light-versionen då alltså, hon är inte utbildad) till min dotter.
Men vi tränar lite på olika kommandon, det går sådär :p Hon är inte så väldigt intresserad av sånt. Har utställningstränat några gånger, försöker spåra lite osv. Barnet kan hon spåra upp, det är som att hon insåg att hon ska hålla lite koll på den lilla. :love: Hon är överhuvudtaget väldigt omsorgsfull till min dotter.
Hon lever hellre livet och ligger på soffan med barnet och jäser under en filt än tränar kan man väl säga. Går mycket skogspromenader, följer med när jag rider osv. En familjehund helt enkelt. :)

Något hon verkligen älskar (så klart) är att apportera i vatten. Hon kan hålla på i timmar. Vi badar ofta allihop i familjen tillsammans men hon blir väldigt upprörd om barnet går för långt ut eller hon inte får följa med henne ut. Då blir det ett ylande tills barnet är på plats igen. Helst skulle hon simma ut till henne men det får hon inte för det är lite väl djupt.

Senast ändrad:

Jag har en westie och en schäfer, snart två.

Westie har jag haft sedan jag var 10, det är en "must have" för mig då jag är helt nerkärad i rasen. Den är söt men tuff, glad och käck med envis och med humör. Mycket intelligenta med stor egen vilja, men med en charm som får de flesta att smälta :p .

Schäfern har jag för att jag älskar att träna hund, och för att just schäfer har känts mest "rätt" för mig av alla arbetande raser det finns att välja bland. Den är robust och mycket allsidig och otroligt rolig att jobba med.

Med terriern viltspårar jag samt tränar och tävlar lydnad. Med schäfern var tanken att vi skulle tävla i IPO förra året, men hon har tyvärr blivit diagnostiserad med spondylos, så vi kommer att starta i FH och tävlingslydnad istället då hon inte får belastas för extremt rent fysiskt. Den nya kommer att bli ren IPO hund tror jag.

Har en rhodesian ridgeback.

Valde rasen för att vi tyckte att de passade vår livsstil och inställning bra. En sund och härlig hund med lagom aktivitetsnivå. Kände några trevliga exemplar sedan tidigare som fått oss intresserade.

Med nuvarande hunden gör vi lite allt möjligt men inget jätteseriöst. Vi tränar viltspår, agility och åker på whippetrace. Åker på utställning ibland också. Skulle vilja satsa lite mer men hon är inte riktigt material..

Hade stora förhoppningar på min valp men hon gick tyvärr bort tidigt.

Nu ska vi köpa en ny och jag hoppas att jag med denna kommer kunna satsa mer på framförallt utställning men även agility och lydnad.

I övrigt är det mest aktiv sällskapshund jag är ute efter. Har tyvärr inte riktigt tid/motivation till mer seriös träning även om jag ibland är väldigt sugen på att bli mer aktiv. Får se hur det blir i framtiden.

Vi har två Japanska spetsar :D

När vi försökte välja ras kom vi fram till att vi vill ha en ganska liten hund som funkar bra till agility, är smart, vill röra sig men inte måste ha massvis med motion och i allmänhet trevliga i temperamentet. Utöver det ville vi ha någon fluffig ras eftersom det är mysigare ;) men inte behöva sitta och borsta varje dag för det.
Till sist valde vi mellan Sheltie och Japansk spets, efter att ha varit på några utställningar där vi kollat på hundar och pratade med ägare så blev det Japansk spets. Mest för att rasen överlag är väldigt sund och inte har några direkta hälsoproblem öht och vi fastnade helt enkelt mer för dom.

Så nu har vi två tikar, Vinna och Maja (4 och 2,5 år). Jag står för i princip all träning/inlärning och det är jag som går med hundarna i ringen när vi är på utställning. Båda är himla trevliga individer som är med på allt. Utvecklas snabbt när det gäller agility trots att jag inte tränar så ofta, ena är utställningschampion och den yngre har bara ett cert kvar. Men framför allt går de att ha lösa, är trevliga mot både andra hundar och människor och allmänt pigga och glada.

Det enda jag själv inte riktigt gillar är att de gärna fått vara 5-10 cm högre enligt mig. Och att de ser lite ut som tanthundar :devil::D , men samtidigt är de ju himla söta så det kanske inte gör så mycket :angel:

Har en Berger des pyrénées à face rase, blev det efter 6 BCs, då jag inte har tamdjur längre som behöver vallas.
Tränar inget speciellt, men spårar en hel del.

Har tre BCs, jobbar med fårskötsel och tränar/tävlar i vallning. Då finns det inte så mycket att välja på (inte för att jag sörjer det direkt:love::love:).

har en blandras Pappan är Labrador/Bordercollie och mamman schärer/rottweiler/berner sennen/leonberger. Han är en gårdshund, tränar lite småtrix och går långa promenader. En skön kompis och helt underbar hund.

Vad har ni för hundar?

Än så länge så har jag en dvärgschnauzer och en australian shepherd, men flocken kommer utökas rätt snart.

DS halkade jag in lite på ett bananskal på, jag skulle byta ras efter 18 år med cavalier king charles spaniel. Kollade först på pincher, men de två kombinationerna som jag ville ha efter så gick den ena tiken tom och den andra fick bara en valp. Samtidigt så skulle syrran köpa ny hund och hade kollat upp massor om DS och skulle ha en tik ur en kull. När det bara kom en tik och resten hanar i den kullen så gick jag in och köpte en istället :D! Ångrar det inte en sekund (trots att min lille Homer är ett måndagsexemplar som varit jättesjuk som liten), jag älskar DS, både utseendemässigt och mentalt :love:

Aussien köpte jag för att jag ville ha en arbetande brukshund att träna och tävla med. En förig, arbetsvillig, energisk, peppig och smidig arbetsnarkoman ville jag ha, och det fick jag :D!

Min DS har min sambo och tränar och tävlar rallylydnad med, jag och min aussie tränar och tävlar lydnad, bruks (mest spår men även rapport) och agility. Har även testat på vallning (hade GÄRNA tränat mer om tiden funnits) och har ett godkänt anlagsprov i viltspår.

Har två italienska vinthundar.

En slående vacker, elegant och graciös ras jag inte kunde motstå. Rasen passar min personlighet fantastiskt bra. De vill alltid vara nära och myser mycket. Samtidigt som det är väldigt aktiva och alerta hundar. I mycket lätthanterlig storlek :D

Vi har testat det mesta. Gått kurser inom nästan allt. Vi pysslar främst med spår och agility på hobbynivå. Sommartid när vädret är fint ställer vi ut lite också. Mest för att det är trevligt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 586
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka