Vad har ni på huvvet?

Sv: Vad har ni på huvvet?

Hjälm är alltid rätt, smaksak om man vill rida utan, hästar är ju inte cyklar precis...
Kom bara ihåg att ha en godkänd hjälm, om du nu ändå ska ha en. Och att du slänger den, om du har fått ett slag på den (precis som bilbarnstolar, och barncykelhjälmar)
Hatt-insatserna är inte godkända som ridhjälm, vad jag vet, och då får du kanske inte tillräckligt skydd?

hjälm alltid.
Stoet är inte utbildad än och unghäst så där kan det hända vadsom.
Valacken är lugnet själv men stoor (över 180) så skulle man trots allt åka av så är det bäst att ha hjälm:crazy:

Tom i USA börjar det propageras för hjälm... Så på med hjälmen bara. Man får ju inte mindre att vara rädd om bara för att man rider western.

Jag använder hjälm! Jag har t.o.m. fått skallen och trumhinnor spräckta ståendes på backen av våran jättesnälla, jättelugna "gammelhäst" :crazy:. Ihop med hästar kan ALLT hända!

Jag skulle aldrig drömma om att rida utan hjälm. Rider oftast med väst med fast jag har å andra sidan ingen westernsadel än...
Men anars så använder jag väst bara i enstaka fall som jag struntar i den...

Det finns faktiskt hattar med inbyggd hjälm. Men de är svåra att få tag på och svindyra. Vet tyvärr ej vem som säljer de men en karl i min klubb har en sådan.

Hattar med inbyggd hjälm är skitfula. Rid med hjälm som skyddar bättre och så kan man ha hatt när man kommit upp i högre tävlingsnivåer. På lägre tävlingsnivå så gör sig hjälm bäst.

Håller med om att hatthjälmarna är vidrigt fula ungefär lika smidiga i modellen som att sätta ett bildäck på huvudet..:p

Hjälm är absolut inget som skämmer ekipaget. Man får heller inte sämre bedömning på tävling, se bara på han som rider Zanta bar hill. Honom går det bra för "trots" hjälm. :)

Bara ett inlägg: Rider man utan så har man väl inte så mycket att mista....

Sorry om jag lät kritiskt.... Men jag tror att det finns en anledning till att man tillverkat hjälmar....

Kan tycka att det ser "fult" ut i bland.... Men hellre det, än ramla av och dö bara för huvudet krossades mot en sten....

DETTA ÄR INGEN KRITIK!!!! BARA MIN EGEN UPPFATTNING!!

(kan även tillägga att jag åker skidor i hjälm= skitfult, men varmt:))

Folk är ofta väldigt noga med att påpeka att ryttare utan hjälm inte har något att skydda men samma människor kan samtidigt tycka att det är helt ok att röka???!!! Kol, lungcancer och annat skit är tydligen ingenting som kan drabba dom. Jag har respekt för vad man väljer att göra så därför har jag lite svårt för den som säger dylika saker.

kenneth skrev:
Folk är ofta väldigt noga med att påpeka att ryttare utan hjälm inte har något att skydda men samma människor kan samtidigt tycka att det är helt ok att röka???!!! Kol, lungcancer och annat skit är tydligen ingenting som kan drabba dom. Jag har respekt för vad man väljer att göra så därför har jag lite svårt för den som säger dylika saker.
:bow: :bow: :bow:

Det ser kanske lite udda ut om man har hjälm och rider western men jag tycker inte det spelar någon roll egentligen. Det viktigaste är säkerheten för mig. Om det skulle hända något så kan det ju vara för sent.

Jag red i keps eller barhuvad i manegen men hade hjälmen på så fort vi var utanför den. westernryttaren i grannstallet rider alltid med hjälm vad jag kan se... Nu behåller jag hjälmen på istället :D

kenneth skrev:

Håller med, och samma människor använder knappast hjälm när dom t ex cyklar och åker slalom. Vad är skillnaden?? :smirk:

Jag blir helt förundrad att ni diskuterar om man ska ha hjälm beroende på om det är fult eller inte. Har ni inte läst artikeln i STallmagasinet om westernryttaren som dog? En hemsk historia och hennes man berättar för tdningen att hon alltid red med hjälm innan hon började med western.
JAg rider alltid med hjälm och skulle inte tänka mig att inte göra det. Tycker det är korkat. Det är så enkelt att ta ta på.Varför skulle vi westernryttare vara bättre än andra ryttare och inte behöva hjälm?
Jackpot

Jag ställde frågan därför att jag är nybörjare inom westernridningen. Och jag undrade om det var fler än jag som hade hjälm istället för hatt.

Så fel jag hade! :D

Jag rider alltid med hjälm hemma och på träning. På tävling däremot har jag hatt.

På Bon*nzawestern.com kan man köpa hatt med inbyggd hjälm om man vill ha det..... Jag rider alltid i hjälm och hoppas att jag aldrig kommer att tro att jag inte behöver det !!!!! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 953
Senast: Happimess
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka