Vad har ni på huvvet?

Sv: Vad har ni på huvvet?

Det finns ju hattar med inbyggd hjälm. Den kanske kan vara nåt? Ser bättre ut (kanske) och du tummar inte på säkerheten.

Ja just det! Fast jag ska försöka hålla mig till GBG Horse show och mässan i februari. :D Hoppas hitta massa häftigt då!

Beställde för ett tag sedan en hatt med inbyggd hjälm från nämnda firma men det sitter en lapp i den som talar om den inte fyller någon som helst säkerhetsfunktion!! Vore ju bra om det framgick innan man köper - nu blev det snabb retur och på med gamla vanliga hjälmen igen.

???? varför i hela friden säljer de en sån då???? Då finns ju ingen vits med den alls. Skumt!

Som jag misstänkte (7/6), de är inte godkända. Men man kanske hellre vill ha ett inte godkänt skydd, än inget skydd alls????
På med godkänd hjälm bara, frisyren blir lika förstörd med hatt el keps:D

Betala mer för en hjälm som inte ens fyller en funktion!
Dåligt av dem...

Rider ni i full westernutrustning till vardags?

Själv har jag boots, jeans och vanliga tröjor och alltid alltid ridhjälm.

Det är bara till tävling jag stryker jeansen, putsar bootsen, drar på mig skjortan och har hatt.

Jag var nyligen på en clinic anordnad av en sn där organisation med fyra bokstäver i förkortning och döm om min förvåning att det var ungefär en av femton som hade hjälm. Inte ens ungarna under 16 hade hjälm vilket jag tyckte var förskräckligt. Föräldrarna verkade inte bry sig heller.
Vet att WRAS har i regelboken att alla under 16 ska ha hjälm. Varför har inte de andra organsiationerna det?

På träningarna jag är med på är det 1 av 8-10 som inte har hjälm:) . Det tycker jag är kanonbra, det finns inget som säger att bara för att du rider western så skadar du dej inte..

Med tanke på hjälm så måste jag bara berätta om en tragisk olycka som skedde i våras. En kvinna hittades medvetslös nedanför sin häst, en kol häst som stått bredvid sin matte i vad vi tror minst ett par timmar. Hästen var som sagt drypsäker, inga konstigheter, men något måste ha hänt denna kväll för kvinnan hade fallit av på det ställe där hon brukade kliva upp, bakom stallbyggnaden. Svåra hjärskador på grund av att hon som alltid inte bar hjälm, ett par dagar dog hon och lämnade efter sig två barn, man och hästar.
Det får en att fundera och jag för min del kravlar mig aldrig upp på en häst utan hjälm efter detta.

Låter som samma som jag har läst om.Har du sett artikeln i Stallmagasinet?
Det var som jag skrev i ett tidigare inlägg, en kvinna, som förr red med hjälm, men slutade när hon började med westernridning. Verkar vara samma sorgliga historia. Tänk om hon ändå hade haft hjälm.
Allt kan hända. Använd hjälm. Det är enkelt, kanske inte snyggt, men djäkligt bra om olyckan är framme.
Jackpot

Ja det är kanske det, jag har inte läst tidningen.
Men det är väll faran när vi glömmer att även säkra hästar kan bli rädda. Tyvärr har väll vi inom western lyssnat lite för mycket på "att en häst som du måste ha säkerhetsutrustning på när du rider är inte färdig att ridas" ett utalande som till viss del är sant, om vi sedan för vår egen skull fortsätter att använda de skydd som finns, det är så mycke yttre omständigheter hela tiden som kan påverka även den säkraste häst.
Det där var en totalt onödig och bedrövlig olycka. Många av oss har sedan funderat mycket på hur snabbt det kan gå, de flesta använde aldrig hjälm, eller inte om de red på planen, nu vet vi att var ridningen skall ske är ointressant, hon kom ju inte ens i väg. De flesta som jag känner som rider dressyr eller hoppar skulle aldrig komma på tanken att sätta sig på en häst utan hjälm och det beror ju inte på att de har sämre kontroll på sina hästar, det är bara självklart för dom. Så där har vi som inte använder hjälm något att lära

Jag vet vem hon var. Historien är verkligen supertragisk. Använd alltid hjälm!

Jag är en feg jävel...

=hjälm, hjälm, hjälm.... = ful som stryk...

Utom när det är tävling eller uppvisning, då blir det hatten (fast ibland är det scary om hästen är laddad..)

Är verkligen inte hjälm-hattarna godkända?

mvh Eva

Jag rider alltid med hjälm när ja rider ut, ska visst erkänna att vissa varma dagar när ja tränar så kan jag "glömma" hjälmen..
När ja tävlar så rider ja m hatt....
Men vill bara upplysa alla som inte vet att ni får aldrig tävla med ingeting på huvudet, måste alltid ha antiningen hatt eller hjälm...
Sen så alla under 16 måste ha hjälm på sig när man tävlar..
Bara en upplysning till de som inte vet:)

*kl*
Efter över 23 års användning av min hjälm har den nu fått vika undan för ett nyare exemplar. Den gamla har dunsat i backen ett antal gånger då dottern flitigt använde den innan hon fick en egen. Jag insåg att trots att min gamla invanda är underbart hemtam och skön lär den inte klara fler hårda markkontakter och att den inte var att lita på i livräddningssammanhang. SÅ, Piraja har ny hjälm:idea:

Ja, vad har ni på er när ni rider western? Hatt, hjäm eller ingenting?
Jag har inte skaffat nån hatt än, så jag sitter där och ser fånig ut i min hjälm... :crazy: Funderar nästan på att rida utan!!

Vad tycker ni? Ser det inte dumt ut med full westernutrustning å så en ridkask på huvvet?! :confused: Inga snälla uppmuntrande kommentarer tack, utan var ärliga nu! :smirk:

jag har alltid hjälm hemma och vid träningar, visst ser det tråkigt ut med hjälm :(
men jag tror det skulle se ÄNNU tråkigare ut med en blodig skalle om olyckan är framme :crazy:
men om jag ska tävla nån gång så åker nog hatten på ;)

Hjälm...alltid, utom de få gånger jag glömt o byta fr keps:smirk: ...
Har som tur va upptäckt det i tid och vänt hem för o byta...
Men skall köpa mig en hatt, för ev framtida bruk...det är ju snyggare på tävling iaf:D

Alltid hjälm.
Men eftersom jag nu får tävla i hatt så får det nog bli det till nästa säsong...Om jag hittar nån som sitter kvar även i galopp! ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 953
Senast: Happimess
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka