Vad har ni på huvvet?

Koppen

Trådstartare
Ja, vad har ni på er när ni rider western? Hatt, hjäm eller ingenting?
Jag har inte skaffat nån hatt än, så jag sitter där och ser fånig ut i min hjälm... :crazy: Funderar nästan på att rida utan!!

Vad tycker ni? Ser det inte dumt ut med full westernutrustning å så en ridkask på huvvet?! :confused: Inga snälla uppmuntrande kommentarer tack, utan var ärliga nu! :smirk:

Sv: Vad har ni på huvvet?

Har för det mesta hjälm, det beror mycket på vilken häst jag rider.
Har dock alltid hjälm när jag rider ut!!! Men inte när jag tränar.

Jag ser skit dum ut oavsett vad jag har på huvudet, så är det bara. Visst ser man dum ut i hjälm, men vissa klär faktiskt bra i hjälm.
Sen kan man ju ta och skaffa sig en snygg hjälm för att dämpa fulheten lite.

Öhm.. någon som jag tycker ser bra ut i hjälm, iaf på kort då det är dem enda gånger jag sett henne överhuvudtaget, så är det alazzi :D

Jag rider med hjälm på min häst, han är nämligen under inridningsradiet och kan bocka i bland... Jo jag tycker att det ser jättedumt ut med hjälm till western, men jag har ramlat av och då slog jag i huvudet, det var tur jag hade hjälm den gången. Däremot tävlar jag (vilket inte är så ofta) i hatt) Jag red även King med hatt en liten stund på Hogh Chaparall

Personligen väljer jag att ha hjälm på vid träning, tävlar i hatt...om inte hästen är ung för då kan jag ta hjälm på...Har även hjälm på vid longering av unga hästar:D

Det är varmt, otympligt men känns ok...ser det konstigt ut? Äh, vem bryr sig om det?
hast06a6.jpg

hast06c5.jpg

Senast ändrad:

Oftast hjälm. Tycker inte det ser fult ut och det sitter i ryggmärgen att hjälm är bra att ha. De gånger jag tävlar är det hatten på. Enstaka tillfällen har jag inget på huvudet och känner mig naken och känner mig lite olustig, det kan ju faktiskt hända saker.

Alltid hjälm på nya pållar som jag sitter upp på.

Teacuptoy skrev:
OK! Då är jag iallafall inte ensam! :D
Nej absolut inte! Många klubbar ber numer om att deltagare på deras clinics ska använda hjälm så åtminstone i min hemklubb EWR, rids det för det mesta med hjälm;)

Jag är också hjälmanvändare!! Jag har tidigare ridit engelskt och då var det inget alternativ att rida utan, känner mig naken om jag inte har den ungefär som att köra/åka bil utan bälte!

Min tränare uppmanar sina elever att ha hjälm. Vi som rider på hennes clinics är till 85% hjälmanvändare.

Kommer att ha hjälm första tävlingarna med min unghäst innan jag vågar mig på att ha hatt, tycker inte man ska använda westernridningen som ursäkt till att inte ha hjälm.

Jag rider oftast i keps eller hatt (ja,på tävling hatt då) men jag tycker absolut inte att det ser dumt ut med hjälm, även om jag tycker att det ser bättre ut med hatt.
Jag skulle aldrig få för mig att kritisera nån som rider med hjälm! :bow:

alltid hjälm på, förutom på tävling, då har jag hatt. men sist vi var och tävlade så blåste det så mycket att hattarna flög av så vi fick dispans att rida utan (hade glömt hjälmarna hemma)..

Senast ändrad av en moderator:

Hahaa! Där fick jag så jag teg! :rofl:
Skönt att veta att det inte bara är amatörer som jag som skyddar sig!

OT: fin häst du har Piraja!! :love:

Hatten har jag bara på tävling. Hemma rider jag med hjälm när jag rider ut (alltid), fast på träning blir det utan ibland.

Teacuptoy skrev:
Hahaa! Där fick jag så jag teg! :rofl:
Skönt att veta att det inte bara är amatörer som jag som skyddar sig!

OT: fin häst du har Piraja!! :love:
Ja, han är rätt fin...svenskt halvblod med dressyrstam, här på inridning:D

har alltid hjälm.
håller dock på att leta en snygg hatt att ha vid tävlingar, men alla kostar ju så förjävligt mycket.. har inte ekonomi för det just nu, men men, det kommer :D

hjälm hjälm hjälm hjääääälm :angel: lalalaaa
fast ja håller på o rida in min lilla vildhäst, om vi vågar oss ut på tävlingar i framtiden kanske ja ska ha hatt när vi tävlar :)

Jag har hjälm när jag rider... alltid!

Tycker inte alls att det ser dumt ut, ser väl inte konstigare ut än något annat : P

:idea: Är det ingen som använder sån där hjälminsats som man kan sätta i hatten? Det är någon westernshop på nätet som har såna. :bow: Vet tyvärr inte vilken, har bara tänkt skaffa men inte kommit längre... det är ganska dyrt, runt 1000-1500kr har jag för mig. Men det kan det kanske vara värt för att ha en säker hatt på huvudet! :banana:

Säkerheten går före utseendet! Använder alltid hjälm, när jag rider hemma och på träningar.... på tävling, har jag haft hatt när jag ridit den trygga! kommer jag att tävla nån av vildhjärnorna i framtiden blir det nog hjälm till en början!

har än så länge dragit på mig tre rejäla hjärnskakningar och två mindre, så jag vill spara dom få hjärnceller jag har!:o

Att man skall skippa hjälm bara för att man rider western låter inte så klokt då det inte är utrustningen som avgör om hästen är tillräckligt trygg....:crazy: vilket många verkar tro!

Rider alltid med hjälm.....oavsett om det är hemma eller träning.
Har inte börjat tävla än men då blir det hatt,,,,åtminstone på tävlingsbanan.........

Alltså, jag rider alltid med hjälm, enda undantaget är på tävling.
Skulle rida med hjälm där med om det är en yngre häst jag hade med.
Andras hästar sitter jag inte upp på utan hjälm,
har bara ett huvud och det är jag rädd om!

Och nej man ser inte töntig ut i hjälm,
snarare klok...;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 953
Senast: Happimess
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka