Vad har ni med och hur får ni med det?!

SpanskaLoppan

Trådstartare
Nu när det äntligen slutat göra så fasansfullt ont i mina ben har jag tänkt komma igång lite mer med hundträningen. Vi ligger på en väldigt basic nivå än med mycket grundlydnad(sliter mitt hår över inkallningen som aldrig lär funka...)och så tänkte jag börja med lite spår.

Men hur tusan får man med sig allt?!:eek: Jag släpar nu på; påse med olika godisar, minst en leksak(ofta två-tre, svårmotiverad hund som tröttnar fort om man kör samma belöning flera gånger)bajspåsar, långlina+sele, visselpipa och klicker. Ska vi spåra blir det väl ännu lite till...Ja och så mobil, nycklar och allt annat småkrafs...
Men nu är det snart alldeles för varmt för att ha min stora jacka med alla stora bra fickor. Vart gör man av grejerna då?

Vad har ni med er när ni ska ut på mer än "bara promenad"? Och hur får ni med det?

Jag har inget körkort så jag måste släpa på grejerna tills jag kommer till ett bra ställe att vara på. Som tur är har vi nära till skog och fält, 2 km som längst:)

Sv: Vad har ni med och hur får ni med det?!

Tänkte skriva "har allt i bilen" tills jag läste att du var körkortslös, haha.

Men när jag fortfarande var utan körkort så skaffade jag mig en bra ryggsäck där jag hade det viktigaste med, inkl vatten till hunden och så har jag min träningsväst. I den får jag plats med typ... väldigt mkt iaf. ^^

Sen får du ju också välja vad du ska ha med dig, man behöver inte ha med precis allt man äger och har.

Har provat men problemet blir att det tar en evighet att få tag i det jag behöver då jag antingen måste måste krångla av mig ryggsäcken och rota eller om jag ställer ner den, gå tillbaka och hämta.
Skulle behöva nån lösning där jag kan ha iaf ett par leksaker, godispåse, bajspåsar och halsband+koppel lättåtkomligt när jag går så att det bara är att nappa tag i det.

Vi tränar inte lydnad direkt utan det är mer det vardagliga, dvs komma på inkallning, platsligg/sitt, ögonkontakt och att det är roligare att vara med matte än att dra iväg efter annat...

Annars funkar det super med ryggsäck just när vi ska ta oss till en plats:)

Bil har jag iofs, bara kortet som saknas:D

Nej helst skulle jag slippa men hunden är så otroligt svårmotiverad, det är mest nyhetens behag som funkar. Har jag använt hennes favoritleksak(boll på rep)ett par gånger så är den inte kul mer under den promenaden utan då får vi byta till godis ett par gånger och sen en annan leksak, sen leka tafatt(tycker hunden är skitkul men matte hänger inte med i svängarna riktigt)och se ta nån pinne osv osv. Inget är liksom kul om det upprepas... Jag skulle behövt en lättare hund egentligen:crazy:
Blir grön av avund när jag ser andra träna med sina unghundar som rusar fram till matte/husse bara för att kolla om det fanns nåt kul:grin:
Men nu älskar jag min hopplösa loppa så mycket att det bara är att gilla läget och kämpa på.

Då är det en träningsväst du behöver! ;)
099-svartgra_norm.jpg

+Nikkis. Vad är det för västar ni har? Vart har ni fått tag på dem?
Gissar att det är en ganska rymlig modell som går att ha utanpå tjocktröja med? Och så mycket fickor och grejer på?

Googla på träningsväst/hundförarväst osv så kommer det upp olika försäljare.
De flesta västarna har en genomgående ryggficka och så två stora fickor fram och en del mindre fickor + godisficka. (Beroende vilken modell man köper).
De brukar också ha D-ringar som man kan fästa koppel och annat i.

Jag har iofs ganska sällan väst, men den jag har har jag köpt på nån hundmässa. Annars kör jag med stora fickor på byxorna och har det mesta i bilen.

Jag kör med en rejäl midjeväska som har flera fack för godis och annat, och brukar ha en vanlig väst med två fickor för leksaker. Nycklar/mobil i jeansen.

Hade jag letat och läst så hade jag säkert hittat vad du har för ras, men på bilden ser den stor ut :D

Köp en klövjeväska, så får hunden bära lite av sina saker!

Ska vi ut på promenad och träna lite har jag med mig en godisficka med godis och klicker i, och ev. en leksak i tröjans magficka eller i fältbyxorna. Påsar på kopplet eller i byxfickan.

Ska vi iväg och träna med gruppen eller på kurs har jag med mig en ryggsäck med vatten, skål, ett extra koppel, 2 leksaker, påsar, godis och klicker (och ofta även en tidning till bussresan). Ev. targetplatta, musik och apportbock också beroende på vad vi ska träna.

Ska vi ut å spåra ser det ut ungefär som på en vanlig promenad (minus klickern), med lina och koppel i handen eller på hunden.

Det finns även midjeväska som är rätt rymliga, hundförar midjebälten tror jag att de kallas, jag har tänkt att köpa mig ett sånt för att ha under jakt för att kunna röra mig smidigt men ändå få med mig lite saker som vatteflaska, hundkoppel, sittunderlag osv osv... :angel: Det finns även en "nätryggsäck" för att tex stoppa ner jackan i om man vill ta av sig den under promenaden/jakten.

Senast ändrad:

Innan jag tog mitt körkort hade jag också väst. Kanonsmidigt! För nycklar och mobil har jag en speciell ficka i mina "hundbyxor", mobilficka finns i byxan och samma ficka har också dragkedja = jättebra att ha nycklarna i där man inte behöver vara orolig för att tappa dem! På västen har jag innerficka för plånboken och det finns gott om utrymme i ryggfickan att stoppa in kopplet. Fickorna på sidorna rymmer gott och väl godis och leksaker. Om jag har lite mer kladdigt godis har jag en sån där liten godisficka som man kan sätta fast i byxlinningen.

Jag tillhör de som vägrar väst - ni får ursäkta min grova generalisering men för det första är de fruktansvärt fula och sedan får folk bedyra deras praktiskhet bäst de vill. För det andra är det enda jag får för min inre blick, när folk nämner lydnadsvästar, tjocka otrevliga tanter som tränar bruks med sina lika tjocka och otrevliga schäfrar :angel::devil::p:D

Jag har en enkel ryggsäck med tre fack i. Yttersta facket har jag påsar, targets och klickers i. Mellanfacket har jag ätlig belöning i påsar. Där finns även plats för plånbok, mobil och nycklar. Stora facket har jag allt annat i. Spårlinan hänger jag ordentligt ihopsurrad på utsidan i en ögla som är fastsydd.

När jag kommer fram till platsen jag ska träna på ställer jag ner ryggan och bygger en "bas" dvs ställer upp vattenskål och lägger ut pausfilten, sedan är det enkelt att hämta och lämna det jag behöver i ryggan.

Går jag på promenader och tränar längs vägen, låter jag hunden sitta och fiskar upp det jag behöver inför nästa övning. Tillhör också de som måste variera leksaker efterhand under träningen. Men tycker det är nimnt med ryggsäcken.

Jag tänkte precis likadant om västar förut. :D
Nu har jag dock hittat en som är skön, mycket praktiskt OCH snygg! Jag har inte råd att köpa en ny, men jag letar med ljus och lykta efter något begagnat/billigt.

Till TS:
Jag har ett par byxor med relativt stora fickor i. Där får jag plats med ganska mycket för en "vanlig" promenad med lite kamplek, lydnadsträning osv. Ska jag spåra, köra uppletande eller annat som kräver en del extra så tar jag en ryggsäck. Jag har dock oftast tillgång till bil.

Vad är det för väst du hittat? Jag vill också ha en snygg! Har en från Eurohunt nu som är jättebra, men den är så långt ifrån snygg man kan komma..

Halv KL

Själv älskar jag väst då jag jobbar i skogen med spår och dyl. Jättepraktiskt! Har två västar just nu, varav denna är min favorit:

DSC_0005-1.jpg

Vissa förgrodda bruksmänniskor tittar lite snett på mig när jag kommer med den och matchande rosa koppel och halsband ;). Blir nog ännu värre när vi ska ut och tävla spår, då har vi även en rosa spårsele och rosa (alt lila) spårlina :D!

Vad är det för väst du hittat? Jag vill också ha en snygg! Har en från Eurohunt nu som är jättebra, men den är så långt ifrån snygg man kan komma..

En bollväst från Gappay!
Svart med ett fåtal vita detaljer, tryck på ryggen och såklart en bollficka. Kostar 1100 ny... Om du googlar på bollväst gappay så får du fram lite bilder och priser. :)

Jag har kikat på eurohunt bara för att dom är billiga, men som du sa, snygga är dom inte direkt :o

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: fixi
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
2 184
Senast: KesoNeso
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 097
Senast: Marje
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 726
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31