Vad har ni med er??

Sv: Vad har ni med er??

Off topic, men är inte det är snudd på hysteri att tvätta benen med jodopax för man har ridit i vatten?! I så fall får man ju tvätta benen med jodopax varje dag om hästen går i hagen för det är ju smuts och bakterier där också. Jag tycker det är fullt tillräckligt att spola/svampa av med vanligt vatten (om inte hästen har sår, men det är ju en annan sak).

Jag har då aldrig någonsin hört eller sett någon som har använt jodopax till det, & jag har ändå varit med en del... Menmen, där ser man som sagt. :grin:

Shit va mycket alla har med för en träning!:eek:

va på terrängträning idag och detta e va jag hade med:

Sadel + magplatta
Träns
Väst
Hjälm
Spö
Sporrar
Chaps
Boots fram (har dom på i transporten)
Senskydd fram (har dom på i transporten)
Morötter

typ... har bara med det jag behöver

Om det regnat så drar ja i brodd hemma

:D

Senast ändrad av en moderator:

Nä inte jag heller, det känns som överkurs. Jag är heller inte så hysterisk med att kyla ben och linda och sånt efter en träning.

För att svara på ursprungsfrågan så har jag med mig det jag och hästen ska ha på oss när vi tränar + ett täcke att åka dit/hem i om det behövs.

Vi brukar tvätta benen med lacatcydtvål för säkerhets skull, om det är viktigt att de verkligen inte får någon lymfangit eller liknande till dagen efter, tex. om det snart är tävling.
Men har aldrig använt jodopax så direkt efter, sån panik är det inte.

För det mesta när jag ska hoppa terräng sadlar och tränsar jag och rider ner till terrängbanan, har två olika banor 10min ridväg bort :D

Annars har jag med sadel, träns, skydd, täcke efter väder och eventuellt broddar om det behövs, fixar hålen och sätter på skydden hemma om det inte är väldigt långt att åka.
Också grejor till mig då, hjälm, väst och spö

Jag har då aldrig någonsin hört eller sett någon som har använt jodopax till det, & jag har ändå varit med en del... Menmen, där ser man som sagt. :grin:

Använder i princip alltid jodopax. tvättar både ben och skydd i det. Har man en häst som får lymfangit och mugg väldigt lätt så är man nogrann.
Min tränare har flertalet gånger påpekat att det är viktigt att tvätta ben + skydd med något desinficerande.
Visst, jag tror inte hästen dör om man missar, men det är skönt att ta det säkra före det osäkra!

Skydden tvättar jag förresten alltid i tvättmaskinen när jag har använt dem. Då blir de helt rena :laugh:

Off topic, men är inte det är snudd på hysteri att tvätta benen med jodopax för man har ridit i vatten?! I så fall får man ju tvätta benen med jodopax varje dag om hästen går i hagen för det är ju smuts och bakterier där också. Jag tycker det är fullt tillräckligt att spola/svampa av med vanligt vatten (om inte hästen har sår, men det är ju en annan sak).

Nja, ibland ska hästen stå timmar i transporten efter träning/tävling ev tillsammans med transportskydd. Under terrängsäsongen är det oftast varmt och det bildas snabbt en rätt gosig miljö för bakterier under skydden. Har man då några småsår är olyckan lätt framme. Lite jodopax är ett billigt sätt att förebygga. Det är ju inte säkert att de små såren syns.

Jag tycker inte man kan jämföra med ev vatten i hagen. Ofta är vattenhindren stillastående vatten som aldrig renas eller byts.

på träning har jag med:
ev. broddar mm
sadel + sadelgjord m magplatta
träns (m bett o tyglar) + ev förbygel/martingal
benskydd + boots
fleece-/svettäcke
transportskydd

hjälm
säkerhetsväst
ridskor + leggings + sporrar
ridhandskar
spö
mm

hönät med hö (i transporten)
morötter, äpplen, bananer mm
lastningslinor, grimma, grimskaft mm

sen så har jag alltid med mig extragrejjer:
träns
sadelgjord
grimma + grimskaft

Eftersom vattnet ofta är gammalt/lortigt/fullt med bakterier är det bra att tvätta av benen efteråt. Jodopax är billigt och lätt att ta med.
Jag brukar ha en hink m jodopax och svabbar benen med en svamp och lägger sedan skydden i det som blir över i hinken. Så blir de rena också :).

Jag måste bara fråga: hur gör du om hästen rullar sig i lera? den är ju också gammal och smutsig, tvättar du hela hästen med jobb då? lr?

Nja, ibland ska hästen stå timmar i transporten efter träning/tävling ev tillsammans med transportskydd. Under terrängsäsongen är det oftast varmt och det bildas snabbt en rätt gosig miljö för bakterier under skydden.

Just eftersom det ofta är varmt så tycker jag att benen brukar torka innan man klär på transportskydd.

Det jag vänder mig emot är den överdrivna rädslan för minsta bakterie som finns idag, och nu tydligen även när det gäller hästben. Det är klart att om man om man vet att hästen är väldigt känslig är det inget fel av förebygga, men för de flesta hästar jag varit i kontakt med är så inte fallet.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svensk fälttävlan söker landslagsledare för Young Rider- och Juniorlandslagen.
Svar
0
· Visningar
45
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev en åttondeplats i finalen av fälttävlans nations cup i Boekelo, Nederländerna, i helgen. Förbundskapten Fredrik Bergendorff tar...
Svar
0
· Visningar
159
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två svenska mästare i fälttävlan korade under helgens tävlingar i Kristianstad. Wynja Eriksdotter Rubin och Mikko Moisala var...
Svar
0
· Visningar
97
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka