Vad har ni glömt träna med er hund?

Dörr/trapphusskällande... Just nu när jag skriver detta ligger han och småskäller på något, oklart vad :grin: Borde kanske träna på det men det är svårt att arrangera träningstillfällen när jag inte känner till någon som vill stå i trapphuset och plinga, knacka, springa i trappor, öppna dörrar och så vidare. Det är mycket som triggar honom till att börja skälla :o Inte blir det bättre av att jag skriker på honom att han ska hålla käft och gå och lägga sig, då blir det bara att han lägger sig i sin bädd och småskäller :arghh: I början var detta inget problem, men när han har blivit trygg att vara här har han börjat skälla :banghead:

Sen är han dålig på att inte göra utfall i koppel, men det jobbar vi på :D

Min vovve som jag fick när jag var 11 år är väldigt duktig på diverse tricks och konster, men nu, 6 år senare, önskar jag att jag hade fokuserat mer på vardagslydnad. Men det var (är) ju så tråååkigt! Så ja, min hund går inte fint koppel och vallhund som han är skäller han på allt och alla. I flera års tid har jag tänkt att det ska bli ändring på det, men det är alltid något trick som kommer före, hehe. :angel:

Min hund sköter sig för övrigt jättebra när han går lös, då lyssnar han bra, men när han går i koppel vänder han helt dövörat till. O_o

Alltså, jag har inte glömt att träna något av följande - men jag får bara inte till det. Svansson kan bara inte chilla när jag fikar/äter ihop med någon annan utan han tassar runt, tigger, pratar och är störig. Det spelar liksom ingen roll att han är kalasbra när vi är ensamma, det är som att han helt enkelt inte kan och jag vet inte hur jag ska göra för att det ska bli en bra vana. Nu har vi den diskussionen varje gång vi äter med sällskap och det är sjukt frustrerande.
Det andra är att han inte kan hälsa lagom på vissa personer, det ska hoppas och pussas och vrålskällas till förbannelse :mad: Återigen, mig är det inga problem med och de allra allra flesta vi träffar kan han hälsa vettigt på med med vissa är det som det slår slint. Vi har tränat och tränat och varit på kurser osv under 7 års tid, men näpp. Så nu får det vara med vissa personer (som jag vet klarar av det) och så försöker jag parera när han börjar bli lite för burdus vilket går sådär :o

(förutom det är han trevlig, eller nåt och såklart väldigt väldigt lydig :D)

Ja, sen kan ju inte min hane hålla käften heller utan ska låta på ett eller annat sätt KONSTANT. Tror det har en del o göra med att han inte är passivitetstränad för fem öre. Jobbigt med omplaceringar ibland..

Valpen tränar på att gå fint i kopplet! Fodertiken finns inte ett rätt hos, socialt handikappad på nått sätt. BC-mixen har jag aldrig tränat nånting med men hon är helt perfekt, föddes lydig såklart.

När har man nytta av det? Enda gången nånsin jag kan komma på, för min egen del, är på mentalbeskrivningar.
I söket är det en klar fördel om hunden kan kampa med okända och se okända på ett positivt sätt. Man har även nytta av det i spåret tex (figurant i slutet av spåret). Fi ns säkert fler situationer. För hundar med stor kamplust som är hyfsat sociala är det sällan ett problem. För andra lite mjukare hundar med mindre kamplust är det ofta lite jobbigt. Tränar man detta på rätt sätt ökar hundens självförtroende överlag.

I söket är det en klar fördel om hunden kan kampa med okända och se okända på ett positivt sätt. Man har även nytta av det i spåret tex (figurant i slutet av spåret). Fi ns säkert fler situationer. För hundar med stor kamplust som är hyfsat sociala är det sällan ett problem. För andra lite mjukare hundar med mindre kamplust är det ofta lite jobbigt. Tränar man detta på rätt sätt ökar hundens självförtroende överlag.
Ok, jag förstår hur du menar. Men det är nog inte något alla behöver träna, jag har väldigt lite nytta av det tex, det är mycket få situationer jag har nytta av att min hund jobbar med främmande människor.

Kan inte komma på något som jag direkt glömt... däremot tycker jag många missar att lära hunden att kampa och leka med andra än matte och husse!
Mina hundar får ingen annan kampa med,folk har inte kunskapen för hur man gör utan det ska ryckas så tänderna nästa ryker och jag anser att min hund ska vinna ,men nej,slit trasan ur munnen på hunden och håll upp den triumferande i luften, Så då blir det bara på div prov och IPO träning.

Mina hundar får ingen annan kampa med,folk har inte kunskapen för hur man gör utan det ska ryckas så tänderna nästa ryker och jag anser att min hund ska vinna ,men nej,slit trasan ur munnen på hunden och håll upp den triumferande i luften, Så då blir det bara på div prov och IPO träning.
Givetvis är det ju meningslöst att låta hunden kampa med oerfaret/okunnigt folk. Hunden ska ju vinna för att stärka kampen och självförtroendet (om det behövs).

Vad sjukt! Gör folk fortfarande så? :eek::rage:

Att inte tigga vid matbordet....... Nu är han så stor att han lägger huvudet på bordsskivan med nosen mycket nära tallriken och kan lätt vispa åt sig nåt med den långa tungan. Även när han inte stjäl (DET får han faktiskt inte göra men gör ändå, bara ibland...) lämnar han efter sig en stor dräggelpöl på bordet när han flyttar på sig (för att gå runt och tigga hos nästa person...). Hur blev det såhär?? Man skäms.....

Jag har skitit i att lära in sånt jag inte känt behov av att han ska kunna, mer eller mindre. Sen har vi också tagit allt vartefter. När behov uppstår att han ska kunna något, då lär jag in det. Jag lär sällan in något med tanken "det kan vara bra att kunna i framtiden". Att stanna i dörröppningar så matte får gå först det lärde vi oss när det blev ett problem att han inte kunde det t.ex. Sen är det också mycket som kommer av sig själv. Att man ska gå på samma sida som matte när man passerar träd och lyktstolpar är sånt jag låtit honom lära sig själv den hårda vägen. Har han gått på fel sida så har vi stått där tills han lyckats lista ut vad han ska göra för att "komma loss". Nu kan man riktigt se på honom att det klickar till i hjärnan när han är på väg att gå på fel sida och han liksom hajar till, backar och går över på min sida så kopplet inte fastnar. Sen visst, ibland hamnar vi i lägen där man kan tänka "det hade varit bra om han kunnat detta sedan innan" men det har aldrig varit något som inte gått att lösa ändå med andra medel.

Stanna har jag aldrig lärt in men det har hon lärt sig ändå när jag har fotat henne.

Men det första jag och min sambo sa innan vi skaffade henne var att hon ska inte tigga! Ehm.. hon sitter i knät och stirrar ut oss när vi äter.. framför allt glass. :angel:

Inte glömt, men för lite miljöträning från början. Sen har båda haft problem med uthållighet och fokus i träningen så där brister väl något även om jag tycker att jag tränat ;)
Sen brister impulskontrollen för Stojas del så tex att hälsa utan att hoppa går inte. Men jag kan inte påstå att vi inte tränat.

Jo förresten! "svårare" hantering med Stoja (borsta tänderna, klippa päls mellan tassarna, stå still ordentligt vid bad och borstning). Och kamp med sigge

Passivitet. Det ironiska var att jag läste rätt mycket om det vid tidpunkten innan hundköpet och när han var ny här, men jag skaffade mig aldrig någon plan för att träna det själv. Det hade han behövt. :)

Min hund hade mycket bättre vardagsuppfostring innan jag träffade sambon vars hundar lever rätt laglöst inne. Men nu har vi väl börjat hittat någon typ av samregler.
Medans min är/var extremt väluppfostrad inomhus (tiggde inte, var inte i möbler, hoppade inte på folk som kom och hälsade på osv) är hans det ute bland folk. Skägget skulle definitift kunna gå bättre i koppel och uppföra sig bättre vid hundmöten. Han skäller....inte alltid, men ibland för han blir glad och exalterad när han träffar andra hundar. Han är svår att styra om det dyker upp vilt...drar gärna. Dessa tre saker hade absolut gått att få markant bättre om jag försökt mer. De perioder jag har lagt manken till har det funkat riktigt bra. Erkänner att han får åka snålskjuss ute på sambons hundar. Han uppför sig när de gör det.
Får också erkänna att mina stora hundar varit betydligt mer uppfostrade. Jag slappade till mig med en liten hund.

Får också erkänna att mina stora hundar varit betydligt mer uppfostrade. Jag slappade till mig med en liten hund.
Åhhhhhhhhhh,vad jag känner igen det,mina dobbisar var änglar jämnfört med mina skitpåsnöret hundar.
Det enda småkräken har gemensamt med dom stora är inget tiggande,gå lös,inte jaga,sängen är min,stanna och hit.
Det enda jag tränat med Gissa är stanna,allt annat har hon lärt sig den hårda vägen

Som rubriken lyder, vad har ni glömt att träna med er hund? Kom på igår att jag mer eller mindre helt glömt att träna kontaktövningar med Minn. Hon är snart 2 år med det är ju aldrig försent att börja ;)

Skulle jag fråga henne har vi inte tränat på någonting nånsin under hennes elva år här. Hon lever numer största delen av tiden i sin personliga värld av behovstillfredsställelse och försöker skamlöst kommendera alla människor runtom sig. Men visst, är du en relativt stillsam 27-kilos Tant nöjd med skogspromenader och simning, så funkar vardagen ganska bra ändå.

Hon KAN. Det handlar med om ifall hon har lust eller inte. Selektiv dövhet. Vadå hämta apporten?!

Den förra borde jag lagt mer jobb på ensamhetsträningen med. Han var flockbunden hela livet, alltid djupt olycklig när han fick vara själv ett par timmar. Sedan hade jag en som hatade barnvagnar/rullväskor och alltid blev upprörd när det kom en sådan. Han accepterade att de var tydligen var tvungna att finnas, men reagerade på dem till sin död. Hade en liten söndrig tik som högg när hon kom också, ångestbitare som blev bra hemma med aldrig helt säker med främmande.

Det finns så mycket saker. En del går det att anpassa sig efter, en del är bäst att jobba bort. Vilken metod/övning du använder beror mer på hunden tycker jag. Man måste ju inte beta av varenda sak som står i boken liksom.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Blyger
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj