Vad har ni för vardagstallrikar?

Viilda

Trådstartare
Är på jakt efter tallrikar till vardags men tycker mig inte finna något som faller i smaken. Så jag undrar vad ni äter på för tallrikar?

Sv: Vad har ni för vardagstallrikar?

Jag kapade hem ungefär 624 vuxenpoäng genom att samla Rörstrands Skåne, den använder jag till vardags (så mycket fest är här inte, annars hade den fått tjänstgöra även där)

Vi varvar mellan vanliga IKEA (svarta som jag just nu inte kommer i håg namnet på, köptes som set i.a.f.) och en ärvd postorder servis. Har heller inga speciella till finare tillfällen.

Vi har billig skit från Ikea. Dom är inte i porslin utan typ keramik eller nåt sånt. Ingen höjdare men vi har letat i evigheter efter någon ny servis men inte hittat något som vi gillar, så denna får duga ett litet tag till.
I värsta fall köper vi en ny servis i porslin från Ikea i väntan på den rätta. Men någon finservis blir det nog aldrig.

Vi har en sån där måsenservis till kalasfika men den tycker jag är så ful så den står gömd i ett skåp och kommer aldrig användas så länge jag har något att säga till om.

Just nu har vi ett gäng som heter Dolce, de är väldigt "grova" (tänk lite rustik bondromantik) och jag är inte så himla förtjust i dem längre.
Jag skulle gärna ha Swedish Grace som vardagsporslin i stället.

Vi har Rörstrands Swedish Grace som allroundservis, har inte så tjusiga middagar att den inte funkar också då, så våra ärvda finserviser ligger i flyttkartonger i väntan på beslut om avlivning. ;) de är alldeles för gulliga, guldiga och sirliga allihop.

Jag har porslin ur serien Gröna Anna, tycker de är fina. Fast behöver man nån ny tallrik får man leta på loppis.

Vi har Rörstrands Swedish Grace som allroundservis, har inte så tjusiga middagar att den inte funkar också då, så våra ärvda finserviser ligger i flyttkartonger i väntan på beslut om avlivning. ;) de är alldeles för gulliga, guldiga och sirliga allihop.

Oooh, det låter som något för mig :D
Jag kan säkert adoptera!
Några från Johnson Bros?

Vi har vanliga från IKEA, Färgrik assietter och tallrikar och sen har vi denna från +365 i djupa tallrikar
ikea--djup-tallrik__63117_PE170509_S4.jpg

Som finservis har jag Rosenthal Aida, men en vacker dag ska jag hitta någon som jag tycker om mer istället.

Haha, jag har iiiingen aning! :D kan kika nästa gång jag är hos svärföräldrarna, de bor i deras källare och för en ovärdig tillvaro säkert, även om jag inte tror att det är några lyxvariantet. ;)

Är på jakt efter tallrikar till vardags men tycker mig inte finna något som faller i smaken. Så jag undrar vad ni äter på för tallrikar?

Som vardagsporslin har jag mat och kaffeservice av serien Blå Herrgård. Använder den både till vardag och fest :-). Jag har Grön Anna också, men det är Blå Herrgård jag alltid använder...

http://www.fyrklovern.se/inspiration/bla-herrgard#history

/Lizzie

Swedish Grace i blandade färger, både till vardag och fest. Ser ingen mening i att skilja mellan vardagsporslin och "finporslin".

Har en billig grå vardagsservis från Ikea men håller på att byta ut den till den nya Höganäs serien i blankvitt :)

Har Lasse Åberg och ngn blå/vit gammeldags servis som "fin servis".

Har någon vit vardagsserie från IKEA, gillar att den är enkel och stram i designen, har aldrig gillat krusiduller. Sen har jag en finservis som mina föräldrar fick av mina farföräldrar, även den stram och ren i designen med en enkel silverdekor på kanten. Använde den ett tag rätt mycket till vardags men upptäckte till min fasa att dekoren nöttes så nu tas den bara fram några gånger/år.

Har nåt arvegods från farmor.
Dock bara 6 st av varje (djup tallrik, vanlig tallrik, mindre tallrik) så det ska inskaffas lite nytt. Tänkte dra med sambon till en Ittala outlet en bit bort för att köpa lite nya tallrikar. Finns helt ok priser där, men de kanske är lite olika i storlek eftersom de inte säljs i vanlig dyr affär.
Sambon har nämligen stor familj med många syskon, så när alla kommer räcker inte våra tallrikar till.

Arabias Tema, och sedan har vi dille på tallrikar från KF med slussen/katarinahissen på.
Te/kaffeporslin är Rosmarin av Herta Bengtsson, i övrigt har vi en salig, enorm blandning antikt porslin, mycket japanskt. Och vi använder allt till vardags, de r kul att variera efter mat och lust.

Vi äter på billiga från Coop och billiga från IKEA. Både sambo och jag fick "flytta-hemifrån-paket" när vi var unga och de hänger kvar.
Vill dock byta ut när jag känner att ekonomin tillåter.

Liknande trådar

Hemmet Lite udda trådstart här men jag kunde inte hitta något vid googling.. ÄR det någon här som har IKEAs servis Silversida och kan svara på...
Svar
7
· Visningar
776
Senast: Exile
·
IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan...
2
Svar
34
· Visningar
789
Senast: Mirre
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 076
Senast: SaraXX
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 243
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?