Vad har ni för vardagstallrikar?

Sv: Vad har ni för vardagstallrikar?

GUD så fina! Åh, de där bara måste jag ha!

Tallrikar med handmålade blommor. Gillar dem, men det är inteså många kvar tyvärr.(de har kraschat några:) )

*KL*

Vi önskade oss helvita Rörstrands Diamant i förlovningspresent 1991 och har haft dem både till vardag och fest sedan dess. (Har någon gång ibland varvat med en blåvit Svenska Slott, som är arvegods.)

För ett par år sedan köpte vi dock Swedish Grace i färgen "hav" (den enda som inte ser ut som akvarellfärg) och sedan dess använder vi nästan alltid dem istället - tycker all mat ser så mycket godare ut på dem! Fast vi har bara 6 av de blå så är vi fler som ska äta blir det fortfarande de vita. Innan vi köpte Swedish Grace hade vi fått sex stycken mörkblå tallrikar från Matteus i julklapp ett år. Dessa är så stora att de inte ryms i diskmaskinen, så därför används de bara vid speciella tillfällen.

Jag tycker man ska satsa på kvalitet till vardags - det är ju dessa saker man verkligen sliter på! Och jag blir glad varje gång jag dukar med våra Swedish Grace!

Jag håller med! Jag älskar vår servis och tycker liksom t.o.m. att hämtdumplingsen känns som fest när jag lägger upp på våra fina tallrikar! Jag är dock tvärtom mot dig, "hav" är den enda färgen jag inte har, älskar de andra pastelliga och ljusa dock. :)

P5270035.JPG

Sådana.

Vi hade länge tallrikar av typ betong ( ;) ) från IKEA, mörkgrå helt platta helt utan kant. Jag gillade dom inte, tyckte dom var klumpiga.

I höstas fick jag en komplett Karlskrona-servis av mormor som hon loppisfyndat för länge sedan och nu var det "ta eller släng". Jag tyckte inte den var fin nog att stå och samla damm i ett skåp och bara användas vid speciella tillfällen och inte heller ful nog att slängas. Den fick bli vardagsporslin, och jag gillar den mer och mer :) Tallrikarna väger väldigt lite och rymmer lagom med mat!

Knäppte en bild på en djup tallrik.
bild.jpg

Senast ändrad:

Fördelen med gamla tallrikar tycker jag är att de inte är så förbålt stora. Jag älskar mina Skåne just för att de är lagom stora att lägga upp mat på.

Jag håller med! Jag älskar vår servis och tycker liksom t.o.m. att hämtdumplingsen känns som fest när jag lägger upp på våra fina tallrikar! Jag är dock tvärtom mot dig, "hav" är den enda färgen jag inte har, älskar de andra pastelliga och ljusa dock. :)

Jo, alla färgerna är verkligen fina!!! Jag har den mindre varianten av muggar i ljust blått (heter den himmel?). Hade flera gånger tittat på sådana muggar, men inte köpt för att jag helt enkelt inte kunde bestämma mig för vilken/vilka av de fina "akvarellfärgerna" jag ville ha... men tillslut snubblade jag över dem på en outlet och förutom att de var billigare så fanns de bara i den ljust blå färgen så då var det ju lättare att bestämma sig! Muggarna var fyra från början men tyvärr har en gått sönder...så vid något tillfälle kanske jag ska komplettera med ett par i någon av de andra färgerna. Jag har en STOR mugg också - i "hav" och eftersom jag dricker te i STORA mängder är denna samt en Mon Ami-mugg mina två absoluta favoriter som används hela tiden.

Royal Copenhagen Vit räfflad har vi som vardagstallrikar :love: använder dom även vid "finmiddag" också, ska köpa Platinum som fin tallrikar istället:)

kl

Till vanlig vardagsservis har vi ett gäng tallrikar inköpta på loppis för 5-6 år sedan. De liknar "Grå ränder" men ränderna är turkosgröna och det är lite mer vitt utanför ränderna. Ingen "fin" eller känd servis på något vis, tror jag.

Sen har vi också en trekantig Höganässervis i svart och grått. Den är nog från början tänkt som en "finare" servis när jag fick den, men i realiteten är det mer vardagsservis, den också. Eftersom det bara finns 3 tallrikar kvar av den grönrandiga får nog Höganäs snart träda in och agera mer varjedagstallrikar.

Jag vet inte om det skulle vara någon vits med att vi hade en riktigt "fin" servis till särskilt festliga tillfällen. Vi har knappt aldrig gäster, och jag har aldrig förstått grejen med att ha superfina saker som bara samlar damm i ett skåp. Jag vill ha fina saker OCH använda dom :love:

Fördelen med gamla tallrikar tycker jag är att de inte är så förbålt stora. Jag älskar mina Skåne just för att de är lagom stora att lägga upp mat på.
JA!!
Vi bytte ut våra Rörstrandstallrikar här hemma mot mindre från IKEA, för vi åt för mycket insåg vi på de stora tallrikarna.

Vi använder även Gustavsbergs Vildros lite till vardags ifall vi inte satt på diskmaskinen i tid och tallrikarna börjar lida mot sitt slut.

Söker stilrena 25cm tallrikar och det är inte lätt att hitta.
Orsak 1 för vi åt för mycket insåg vi på de stora tallrikarna
Orsak 2 tar så stor plats i skåpen.

Till vardags har jag några vita tallrikar med räfflor längst ut, som jag hittade mycket billigt på en lokal affär -typ Rusta- för säkert 15 år sedan.
De är inte mycket kantstötta så de är nog av bra kvalitet, och snygga dessutom.

Som finservis har jag två stycken, både Gustavsberg tror jag.
En ärvd från farmor (Gröna Anna? blommig)och en ärvd från mina föräldrar (vita med guldrutor längst ut på kanten).

Liknande trådar

Hemmet Lite udda trådstart här men jag kunde inte hitta något vid googling.. ÄR det någon här som har IKEAs servis Silversida och kan svara på...
Svar
7
· Visningar
776
Senast: Exile
·
IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan...
2
Svar
34
· Visningar
789
Senast: Mirre
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 076
Senast: SaraXX
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 243
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?