Vad har ni för ston? *dags för update*

Sv: Vad har ni för ston? *dags för update*

Kan man få boka ett föl på något av Darco-stona nåt år framåt? :idea:

Det är ju helt fantastisk stam! Vore jättekul att se bilder på dem och fölen. Gärna det e Cento också!

Haha håller med! Skulle gärna ha en e. Argentinus i mitt stall. Drömmen!

De närmaste jag kommer Argentinus i nu läget är e. Ludwigs Champ -08 :banana: :D .

Sto f 1994 e: Corland-Racing acexx- Goldstern,skulle precis upp i dom svåra klasserna då en gammal skada gjorde sig påmind. Helbror gått svår hoppning med bla Malin Baryard dräktig med Corlensky G.

*kl*

Hade ett avelsto innan som jag tyvärr gick ta bort och då tappade jag sugen på att avla men iår är lusten tillbaka och jag kommer betäcka mina 2 fullblods sto.

Sto nr 1. Född 2002, 164cm hög, Fruktansvärt kompakt, lite för kort rygg och för kort hals, rejäl bakkärra men 3 helt fantastiska gångarter och enormt påskjut bak. Har lätt för att och är väldigt ridbar. Hopptekniken kunde förbättras något men hon är modig och framåt även om hon är rädd om sig. Matar på i terrängen som ingenting så detta är vad man kan kalla multitalang anser jag.
Hon har ett väldigt vackert huvud, är trevlig och en riktig personlighet, tyvärr har hon täta tornutskott (inga pålagringar) och vad jag forskat fram om Kissing Spines så är det lite 50/50 om det är ärftligt eller inte så jag har beslutat att eftersom stoet själv inte har besvär av det chansa och betäcka henne. Dock blir det bara en gång sen ska hon ut och tävlas X antal år, är avkomman fräsch i ryggen så blir det säkerligen ombetäckning när hon har fått meriter.
Hon har gått på banan i 1½år innan jag köpte henne.
Hon har stammen Funambule-Valiyar-High Top och kommer i år att gå till Alligator Fontaine, kan i framtiden lätt tänka mig att lägga en bra gångartshingst på detta sto då hon rör sig som en gud.

Sto nr 2 är 163cm hög, född 2003. Har inte gått på banan och är inte mer än grundriden. Hon har typiska fullblods gångarter, lite markbunden men bra påskjut i galoppen. Okomplicerad och ställer upp, fruktansvärt cool i psyket! Mycket mer långlinjerad än mitt andra sto, väldigt propertionelig (stavning?). Hon ska utbildas nu medans hon är dräktig och ska även troligtvis betäckas nästa år innan eventuellt hon ska ut och tävlas. Stammen på denna dam är:
Duty time-Trainers Seat-My Swanee och skall iår betäckas med Jaguar Mail.

Ingen av dom har fått föl innan men jag tror mycket på dom båda, speciellt 5åringen som är en riktig pärla, 4åringen har jag just köpt för stammens och huvudets skull och det ska bli mycket spännande att följa henne eftersom hennes stam har gett bra hopphästar..

Sto 1(sv,hbl)Wildvogel**-Maraton.162 cm,13 år, har haft 4 föl på henne, ska betäckas med Hesslegards Rubin.

Sto 2(sv.hbl) Testarossa - Eminent. 178 cm,9 år, har haft ett föl, är dräktig med Donelli. Funderar vem jag ska betäcka henne med, kanske Santana?

Sto 3(sv,hbl) Lavirco-Chapman 165 cm,5år, har haft ett föl, är dräktig med Black Coffee.

sto 4 (sv,hbl) Lavirco-Herkules,162 cm,5 år, är dräktig med Lamboughini. Funderar vem man ska betäcka med.

Sto 5(Sv.Ridponny) Sörbys O'Boy- Rondells Careway.B-ponny,3 år. ska betäckas, funderar på E.G Pauli
www.brodaltsgard.dinstudio.se

Har ett sto som är född 92 E. Voltaire U. Urbinella- Urbino-Toddhurst xx. Någon som kan lite om Toddhurst xx?

Bra halsansättning,lång o lite ...ja inåtroterad bak men tänkte jag skulle få henne exteriörbedömd så jag vet exakt vilken hingst som passar. Ngn som vet om man kan "få ut" ngn duktig som kan hjälpa en med det? Kom på att jag ej har tagit några bilder. Skall göra det!!

Har beslutsångest om jag skall betäcka henne redan i år o isåfall med vem. jag är ju lite tävlingsugen så det kan bli nästa år...:confused: Vi får se vad Mossenberg (osteopat) säger om hennes hållbarhet o ev sneda bäcken.

Hon har fått en avkomma när hon var 5 tror jag o som tyvärr dog i lunginflammation när den var 4 el så.

Sto 1(sv,hbl)Wildvogel**-Maraton.162 cm,13 år, har haft 4 föl på henne, ska betäckas med Hesslegards Rubin.

Vad kul att fler har den kombinationen! :) Mitt ena avelsstos (e. Maraton) första dotter är e. Wildvogel xx (fast det är inte jag som är uppfödaren utan en kompis som då ägde stoet). Hon har placeringar i mSV fälttävlan som bäst.

Jag har Cézanne född 1990 e Ceylon - Columbus DH 216 - Lusty, ej godkänd son till Condor OLH 488 - Abglanz-Sohn DH 109 - Gobert s.359. Hon var Breedersfinalist i fälttävlan -95 och hennes mamma är placerad 1.40 på nationell nivå.

Hon har två svagheter, hon är hjulig i bak och lite överhettad i skallen, båda egenskaperna har hon fått efter far sin. I övrigt är hon högbent och lätt i typen, är extremt spänstig, har tre goda gångarter med ett plus för skritten, och hoppar allt man sätter upp framför henne.

Förra året fick hon sin första avkomma, en hingst efter Feliciano. Han valdes förutom för sina prestationers skull för att att han lämnar väldigt vettiga och hanterbara avkommor med korrekt benställning. En sån fick jag, vars enda fel är att han är hingst, så i år kommer jag med allra största säkerhet att välja Feliciano igen och hoppas på en likadan men ett sto den här gången.

Vi har 5 ston i avel och en på "tillväxt", fyra dräktiga i år och tre som ska betäckas till nästa år.

Sto 1 (oldenb.), f 98 e Don Gregory u Eleta e Rubinstein I - Inschallah AA, har inte gjort något själv i sporten, gick direkt in i avel som 3 åring, mamman är helsyster med Rohdiamant och Royal Dimond. Själv har hon hittils fått fyra avkommor, tre svenskfödda varav den älsta fick 50p på treårstestet förra året. Är dräktig med Kennedy och ska i år troligtvis till Johnson. Hennes svaghet är att hon är liten, knappt 160 cm, annars är hon väldigt komplett, välbyggd, rör sig bra i alla gångarter och hennes främsta styrka - otroligt trevlig i huvudet!!

Sto 2 (SWB) f 94 e Magritte - Good Future - Kaliber - Vagabond, har inte heller gjort så mkt i sporten, fick sitt första föl som 5 åring. Bedömd som liten och ädel men jag skulle snarare säga liten men ganska regäl:D bra skritt, riktigt bra trav men en ganska tråkigt galopp. Lämnar högstälda föl med fantastiska bakben framförallt i traven samtliga bedömda med 8 eller 9 på traven, de har bra bakben även i galoppen men jag skulle önska lite mer uppförsbacke.. är dräktig med Twiligt och har bokat henne till Florencio I i år.

Sto 3 (xx) f 90 e Atlantic Boy xx - Rebell Fortuna xx - Andros xx. Började på banan utan att göra några lysande resultat, har sedan tävlat MSV dressyr och fälttävlan, stamboksförd klass 1 och AB-premierad. Hittills fått tre avkommor den älsta har segrar i LA dressyr. Lämnar långbenta ädla avkommor som rör sig bra i samtliga gångarter och som framförallt får ett väldigt trevligt huvud. Är i år dräktig med Metall, ska inte betäckas om då hon är såld, vi behåller hennes stoföl från förra året e Rotspon som framtida avelssto.

sto 4 (SWB) f 03 e Akribori - Edinburg - Maraton - Aladin Z, stofamilj 23, snyggt ädel sto, fick klass 1 på treårstestet, mamma är diplomsto, mormor elit har lämnat avkommor i svårhoppning, unghäst VM och finalist i kungakannan bla. Är i år dräktig med Metall, ska sedan ut och tävlas några år innan det blir avelsboxen på heltid förutsatt att vi är nöjda med första avkomman.

Sto 5 (oldenb.) f 94 e. Plaiser d´ Amour - Akzent II - Vollkorn xx, Weissena-linjen. Nyast i gänget, inköpt i vintras men vi har inte hämtat henne än då hon pga sen fölning förra året inte var avvand från förra årets föl då vi köpte, så hon får stå kvar hos tidigare ägare tills hon är betäckt. Har gått bruksprov för ston i Tyskland och fått stadspremie, såldes till Sverige på elitakution 2003 dräktig med De Niro, den avkomman fick diplom på 3-årstestet förra året. Betäcks i år med Channon.

Vi har just i år fyra ston dräktiga och kommer sannolikt också att betäcka i år igen...

1. SWB f.96 e. Bolero-Pajazzo-Vilmorence xx.(43)( 170 cm) Hon har inte gjort någonting själv utöver att visas på treårstest med 52 p (1097899). Hon kommer från ett framgångsrikt möderne och har många framstående syskon .
Hon är nu dräktig med Florencio I och det blir hennes femte avkomma, men detta blir den första hos oss. Av de tre som kommit upp i visningsbar ålder har två fått diplom på tresårstest. Ett mycket snyggt sto med få svagheter exteriört och gångsartsmässigt. Vad vi behöver tänka på till henne är att hon är rätt skarp och behöver en hingst som slipar till de kanterna lite.
Till henne funderar vi på Hotline, Florestan I, Don Primero eller Belissimo M.

2. SWB f.98 e. Master-Napoleon-Kew Gardens xx (169 cm) Ett diplomsto som gått Breeders tom kvartsfinal som femåring. Mycket meriterat möderne. Mor fick elit i år efter endast sex avkommor och även mormor är elitpremierad.
Hon helsyster med godkände hingsten Maxum. Mycket känsligt sto med riktigt bra gång som behöver en ridbar och typmässigt bra hingst. Hon har en avkomma f.05 e. Briar (innan vi fick henne) och är nu dräktig med Don Primero.
Till henne funderar vi på Don Primero igen (om vi blir nöjda med årets), First Wish eller eventuellt Danzas.

3. SWB f.96 e. Guinness-Arram-Bordeaux (17) (164 cm). Ett klass I-sto med meriterat möderne. Hennes mor är helsyster med Asterix och mormor har fått Tatis Anderssons pris. Hon rör sig bra och mjukt men har ingen supergång. Lite av den äldre modellen på sto.Hon har hittills fått tre avkommor där den äldsta avkomman (-03) är dräktig (se nedan).
Hennes -06 e. Rubin Royal är vi väldigt nöjda med både vad gäller typ, gång och temperament. Idag dräktig med Highlander.
Hon behöver en förädlare med bra typ och bra gång.
Till henne tänker vi oss Blue Hors Rush Hour eller Highlander igen.

4. SWB f.85 e. Maraton-Gaspari-Novarro (163 cm) Ett klass I sto som hos oss fått två avkommor. Totalt har hon fått 13 avkommor och vi tänker oss att betäcka henne en sista gång i år.
Vi skall räkna lite på hennes poäng som borde räcka till åtminstone ett A. Hon har en avkomma som tävlat Intermediare och tre exporter.
Hennes -06 ett sto e. Don Romantic är otroligt fin och eftersom hon är såld önskar vi oss ytterligare en likadan.
Hon betäcks om med Don Romantic i år. Betäcktes inte förra året.

5. SWB f.-03 e. Akribori-Guinness- Arram (17) (163 cm) Dotter till nr.3. Fick klass I i båda disciplinerna på treårstest. Var dock inte riktigt helt i fas till testet då hon är sent född och borde ha kunnat få något bättre resultat. Visades på riksföl 2003. Av bra modell och med uttrycksfull gång och ett absolut supertemperament.
Nu dräktig med Loredes. Skall inte betäckas om utan skall igång igen och sedan visas på kvalitetstävlan och tävlas.

Jag har ett sto:
KWPN/SWB Corland-Aram-Zeus. Född 02.
Hon har visats på kvalitets och fick klass 2 båda diciplinerna, den låga bedömningen beror till största delen på att förberedelserna (dvs inridning och hela alltet) påbörjades först efter att hon var konstaterat dräktig på dygn 45 tre veckor senare var visningen....

Hon hoppar som en katt, med massor av spänst och kapacitet.
Hennes gångarter är helt okej, med plus för galoppen.
Hon är liten (160) och ädel.
Temperamentet är perfekt.

Hon kommer från ett bra möderne. Med flera storhoppande släktingar.

Hon skall inte betäckas om iår, tror jag. Om hon skulle det så hade det varit med Empire eller Corlensky

Ameo - hur blev avkomman e guldklimpen? Blev det ett stoföl? Tror jag missat hur det gick!
Det blev ett stoföl, ja. Stencool ! :love: 2 år i år, blir nånstans mellan 160-165 = exakt vad jag vill ha... Välbyggd exteriört och med ganska ordinära gångarter, bra galopp egentligen kanske, men lite rakbent fram. Har inte löshoppat henne än, DET ska bli mkt spännande!
Och fux... :eek: (jag hade ju förstås hoppats att svart + brun skulle ge mig något annat även om jag visste att det var 25% chans på fux) :angel: :p
Och planen är att hon ska bli min framtida ridhäst och jag ska vara så oerhört oseriös :angel: att jag tänker avla på henne också, OM hon visar sig kunna hoppa... Stammen är ju bra även om papprena är gråa :p

Kan man få boka ett föl på något av Darco-stona nåt år framåt? :idea:

Det är ju helt fantastisk stam! Vore jättekul att se bilder på dem och fölen. Gärna det e Cento också!

Lång kö på föl E Darco stona, men kan föra upp er på listan :)

Ska göra vad jag kan med foto, datorer är långt ifrån min grej, gubben får hjälpa mig så fort tid finns!

Pisan!

Ditt sto e: Bolero-Pajazzo härstammar hon ifrån Glorfindel?
Borde vara mormor till ditt sto?

Mitt förra sto e: Pascal var u: Glorfindel

*nyfiken*

Hello!

Kanske lite korkad fråga men hur kommer det sig att några av er här har kö på era ofödda föl medan det finns massor av halvblodsföl till salu? Är det lätt att sälja halvblodsföl över huvudtaget? jag som håller på med araber ser ju bland annonserna att det är ganska lätt få iväg stofölen medan många aldrig verkar få sålt sina hingstföl, men det är klart att det inte går att jämföra araber där det i stort sett avlas på allt - med halvblod.

Bara nyfiken? :)

För övrigt så har jag tre arabston just nu :)

Sto -89 e.Sas - Narav Ibn Aswan (går med sitt fjärde föl nu e.Ekselent)

Sto - 94 e. Metat u.ovanstående (går med sitt andra föl nu e. Ekselent)

Sto -06 född i danmark och med en intressant härstammning. Skall betäcka när hon växt på sig lite och mognat till, och hur lång tid det tar får vi se :)

KWPN -89 e: Lector-Maykel-Joost.
Gick VM i Jerez, plac. int. 1,60 GP.
Lite liten, bara runt 162, och kompakt i modellen, men hoppar bevisligen mkt bra, väldigt mkt "bounce" i hennes aktion på alla sätt.
Behöver någon som ger lite storlek och lättar upp, även om hon inte är tung!
Försökte med Cornet Obolensky förra året men de tog sig inte, har lite panik för vad vi sak ta iår...

SWB -05 : Landor S-Cortez-Romeo som ska betäckas nästa år är det tänkt.

Det beror väl som vanligt på vad det är för hästar!

Med den stammen som Vinga har på sina föl så är det inte så konstigt. Det är en helt enastående stam.

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har... 2
Svar
20
· Visningar
1 952
Senast: cirkus
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 767
Senast: Blyger
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 163
Senast: viltmilla
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka