Vad har ni för ston? *dags för update*

Sv: Vad har ni för ston? *dags för update*

Det beror väl som vanligt på vad det är för hästar!

Med den stammen som Vinga har på sina föl så är det inte så konstigt. Det är en helt enastående stam.

Jag står fast vid att det ÄR inte svårt att sälja arabföl.
Eller andra föl heller för den delen.

Jag vet inte om jag är en bra "försäljare" men jag är noga med vart dom kommer, frågar ut köparen redigt, ser till att dom kommer och hälsar på, har alla papper och vacc i ordning, använder mig av bra hingstar och ston, och framförallt: är ärlig.
Jag talat EXAKT om hur hästen är och vad den kommer passa till, exteriöra svagheter osv.
Visar den vid hantering, lastning, uppbindning - jag så mkt vi hinner med!
Oftast är köparen så pass kunnig att den ser svagheter osv och om jag står och ööööser beröm över ngt som köparen ser inte är 10 poäng så är det bara löjligt. Alla föl har svagheter!

Sen så har jag välhanterade fölisar, ngt inte alla har.
Ofta har dom sett mycket av världen och följt med till både veterinär, rid och körtur, vuxit upp i flock m.m.

Har noterat att många hingstföl som är kvar är inte så välstammade.
Kanske inte så hanterade, vad vet jag. :confused:

Har man en trevlig individ som är glad i människan och korrekt i övrigt så är det inga problem att sälja till rätt ägare och rätt pris (för båda).
Trots allt är det inte så många hingstföl som blir avelshingstar så är dom bara korrekta i vinklar och vrår finns det ingenting som talar mot att de ska bli urtrevliga ridhästar...och det kan man ju informera de som ringer om: Detta ÄR ingen framtida avelshingst, utan kommer säkerligen med rätt träning bli en kalasridhäst! Då vet dom vad de har att vänta när de kommer...
OJ så mycket lättare det går då!

MVH Li

Vi har ett PRE sto, en liten skimmeldam med underbart temperament. Hon är e: Furtivo V u: Legada II. Hon är inte dräktig i år men kommer att betäckas med Zagal XI till våren. Just nu är hon under inridning för att bli dressyrhäst.

Har även ett svenskat halvblodssto. e:Anart-Ganesco. Ett stort rejält sto. Tävlad i hoppning,dressyr och fälttävlan men numera avelssto. Hon är betäckt med Dela Gardie (stavning?) och beräknad att föla i veckan :love: , kommer att betäckas om till våren men hingst är inte bestämt ännu. Funderar på Samba Hit men skall kolla upp honom närmre.

Jag har ett sto. f.-96 e. Turban Rose-Midas-Steinpilz xx, 172 cm och ett rejält sto.

Hon gick unghästklasser clear round t o m 1,25 som 6 åring, jag har själv löshoppat henne på 1,50 m höga stora breda oxrar - inga problem, hon blev sur om hon inte fick hoppa dem flera gånger, däremot rättuppstående 1 m hinder kunde hon vara ganska kall i frambenen på, ju högre desto bättre verkade hon tänka... Hon fick ehrlichia, vilade ett år, och hon är sedan hobbyriden av mig ett år innan hon fick en spark i hagen som gör att hon ej är ren i traven längre. Mamman har gått 1,50 hoppning i Tyskland med placeringar liksom två helsyskon till henne, mormor har gått 1,45 med placering, Midas ( e. Maximus) och Steinpilz xx har båda gått svår int.hoppning, den senare ligger även i 4:e led hos Stakkato. Dessa meriter och stamtavlan + att hon har ett mycket gott temperament både rid-och hanteringsmässigt gjorde att jag valde att ta föl på henne när hon inte kunde ridas mer. Hon fick sin första avkomma-06, kl. I på fölvisning, bilder på dem http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20061123

Hon är nu dräktig med Empire VDL och beräknas föla den 29/4. Går allt som det ska betäcks hon nog med Empire igen eller med Stalypso, lite beroende på hur fölet i år ser ut och hur nästa års föl kan registreras, även Acacio ligger som ett tredje alternativ i bakgrunden eftersom jag är mycket nöjd med avkomman från fjolåret.

jag har ett sto f.-94
e. Lacros(ee. Landgraf)-damhirsch-Dorn
är dräktig med for feeling och funderar på att ta Jaguar mail i år :)
har gått 1.10 i sverige och 1.20 i tyskland

ja, då är väl jag en dålig säljare då. Har en ettåring som jag har på annons o som har bra stam o som ingen ens ringer på...:crazy:

Hoppas det lättar efter sommaren!!

Camillla

Jag står fast vid att det ÄR inte svårt att sälja arabföl.
Eller andra föl heller för den delen.

Jag vet inte om jag är en bra "försäljare" men jag är noga med vart dom kommer, frågar ut köparen redigt, ser till att dom kommer och hälsar på, har alla papper och vacc i ordning, använder mig av bra hingstar och ston, och framförallt: är ärlig.
Jag talat EXAKT om hur hästen är och vad den kommer passa till, exteriöra svagheter osv.
Visar den vid hantering, lastning, uppbindning - jag så mkt vi hinner med!
Oftast är köparen så pass kunnig att den ser svagheter osv och om jag står och ööööser beröm över ngt som köparen ser inte är 10 poäng så är det bara löjligt. Alla föl har svagheter!

Sen så har jag välhanterade fölisar, ngt inte alla har.
Ofta har dom sett mycket av världen och följt med till både veterinär, rid och körtur, vuxit upp i flock m.m.

Har noterat att många hingstföl som är kvar är inte så välstammade.
Kanske inte så hanterade, vad vet jag. :confused:

Har man en trevlig individ som är glad i människan och korrekt i övrigt så är det inga problem att sälja till rätt ägare och rätt pris (för båda).
Trots allt är det inte så många hingstföl som blir avelshingstar så är dom bara korrekta i vinklar och vrår finns det ingenting som talar mot att de ska bli urtrevliga ridhästar...och det kan man ju informera de som ringer om: Detta ÄR ingen framtida avelshingst, utan kommer säkerligen med rätt träning bli en kalasridhäst! Då vet dom vad de har att vänta när de kommer...
OJ så mycket lättare det går då!

MVH Li

Jag tycker att det verkar vara väldigt svårt att sälja ettåriga halvblodshingstar. I mitt stall finns t ex tre stycken till salu, de har varit utannonserade sedan i höstas och de har mycket fina stamtavlor. Jag vet även flera andra 1-2 åriga halvblod som är till salu med bra stammar och det är inga överpriser. Treåringar däremot verkar vara något lättare att sälja.

ja, det är nog så vilket ju är lite logiskt då det ju går att "göra" ngt med dem direkt o behöver ej stå o kosta...

Skrämmande vad lite i pris det skiljer mellan en ettåring o en 3 åring!! Eller? Jag som bor i sthlm har ju hyra o har gjort en förlustaffär, vilket jag ju borde ha insett..:angel:

Kan ju lägga till mitt sto (det enda som skall avlas på sas)

har ingen som helst aning om vad det är för stam på henne men det är säkert Clover Hill eller liknande. Skall ta en dna på henne och köra mot honom och de andra som finns i databasen för att få reda på lite mer.

Hon är som sagt Irländsk import har tävlat 135cm hoppning, La:4 dressyr och svår ***-ig fälttävlan.

Skall betäckas med Jaguar Mail så fort det är läge. Missade tyvärr precis ägget igår :( när vi var inne med henne.

Mina ston just nu är

Sto 1: e. Capitol I - Lord - Anklang, född-88 i tyskl, ca 170 cm. Fått 2 avkommor hos mig, ett i tyskland samt ett i holland.
Dräktig med QE fölar sent 1/7, men bättre sent än inget... Hoppas på stoföl i år, som kan fortsätta mitt avelarbete.
Ska inte betäckas om (om inte :devil: sätter in och jag ändrar mig)

Hon har meriter i 1,40 både i sverige och i holland. Medlem i HH-klubben.

Sto 2: e. Carte dÒr - Capitol (dotter till ovanstående) född 2004, blir ca 167 cm. Inte tillräckligt exeptionell för att betäckas nu utan får vänta på att meriterna börjar trilla in.

Har tre ston i avel för tillfället.

Sto 1. e. Trombon - Tammerfors xx - Shoolerville xx. plac 1.30-hoppningar och gått int. *** fälttävlan.
Har hittills två rätt unga avkommor, bägge klass 1, som är sålda till mkt duktiga fälttävlansryttare, blir spännande att följa.

Sto 2. e. Electro - Um Said xx - Humboldt. Pappa tävlad svår H, och mamman plac msv H. Ej tävlad själv tyvärr, sattes i avel direkt hos uppfödaren. Nu dräktig med Nobel, ska betäckas om med Jaguar Mail.
Hennes avkommor: 1: sto. e.Feliciano, hoppdiplom på 3-årstest och plac 1.35 H.
2: valack e. Feliciano, skolhäst på Strömsholm, inga meriter.
3:sto e. Feliciano Plac LA:4 dressyr, 1.20 hoppning och 1 m fälttävlan. Klass 1 som D-häst vid 3-årstest, Klass 1 fölmönstring 49 poäng.
4: valack e. Campari M, 2:a i BT i ft 2006. 4-årschampionatvinnare i ft. Plac lätt ft, LB D och 1.10 H. Klass 1 D kval.tävlan. Dubbeldiplom vid 3-årstest.

Sto 3: e. Lotus Pool xx - Seattle Slew xx - Northern Dancer xx. Gått löp i 4 år, ska betäckas med VDL Sheraton.

Visst är Glorfindel hennes mormor...

Kul att Du haft ett sto med samma stam...Du får mer än gärna berätta lite mer om henne för mig.

Jag har ett SWB-sto e. Warsteiner - Gassendi - Chagall. Hon är förhoppningvis dräktig (inseminerades för 5 dagar sedan) med San Remo (Old.)

Jag har ett sto 15 år. Strauss-Steinbeck. Hon har inte fått nåt föl tidigare, är världens sötaste tant. Snygg å bara typ, tycker jag , men vad vet jag som är världens novis på avel!!!! Men jag har fått kontakt med Strassans uppfödare, Bertil i skåne, en häst gubbe av den gamla stammen:D . Ska fråga honom om råd. När vi paratades vid när jag nyss hadde köpt Strass så sa han: -Har hon inte fått föl?!!! med den stammen!!! Stofamilj 2. (Säger mig ingenting):o

maria

Senast ändrad:

Är det stofamilj 2 eller F.2?

Vad ligger bakom Steinbeck?

Om jag hittat rätt häst på blup-sidan tillhör hon stofamilj 4.

Knapplån

Sto 1:
Inte jag som äger hästen, men vi hjälps åt, ska få sitt första föl i vår (jag tingat) sedan får vi se hur hon ger och hur ridningen fungerar.
e. Elmshorn - Krocket - Harras - Donau - Minnet sviktar....
Själv har hon gått 1,30 klasser. Mamman har gett fler avkommor i MSV bland annat ett helsyskon som gjort mycket bra ifrån sig. Hon är av bra modell, något kortlinjerad. Ok ben, bra halsansättning och vackert huvud. Ok gångarter med en bra galopp. Hoppas hus och har en enorm ridbarhet på marken. Dock mycket temperament och nerv varför vi valt hingst som verkar ge bra temperament.

Är beräknad om 7 veckor med Aerline H.

Sto två:
Min ridhäst, kommer troligen inte sättas i avelsboxen försen om ett tag men man funderar ju alltid.
e. Berstein - Magritte - Lester - Sombrero - Immer.
Samma mamma som peijjas(?) alltså tillhör hon samma stofamilj som Master. Vi får se vad det blir av henne, men med tiden ska hon avlas på. :love:

det står 2 i hennes pass. Steinbeck är Alpenfyrst-Furidant. Alpens pappa är Utrillo men det behöver jag väl inte tala om för dej :D

maria

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har... 2
Svar
20
· Visningar
1 952
Senast: cirkus
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 767
Senast: Blyger
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 163
Senast: viltmilla
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka