Vad har ni för ston? *dags för update*

QuickStar

Trådstartare
Fanns en sån här sto-tråd för ett par år sedan men flera har ju bytt och/eller köpt nya ston eller kanske börjat avla sedan dess.
Så vi kör väl en ny uppdaterad med en presentation av ert avelsmaterial!

Vad har ni för ston gott folk?

Gärna lite kort om vad de själva gjort, ev avkommer, vem ni täckte med förra året och vilka hingstar som ligger i intresse-burken iår etc!
:D

Sv: Vad har ni för ston? *dags för update*

Vi tar väl alla raser!

Annars får jag ju knappt vara med själv (Fullblod)

Återkommer senare när jag har lite mer tid. Men den här tråden kan nog bli intressant.:)

Hej!
Jag har ett arabsto som är 3 år i år.
Pappa är belgiske Ce Magnum (Magnum Psyche)
Mamma är Ciara (Drabik)
Båda föräldrarna är välmeriterade och har lämnat meriterade och gdk avkommor.

Jag hade gluttat på henne sedan hon var nyfödd, dreglat och drömt. Så blev hon till salu och dum som jag var tipsade jag andra om detta uuuunderbara sto.
Dom tyckte att hon var superläcker, men aningens för dyr.
Men se att det tyckte inte jag. Mycket häst för pengarna!

Kom på att JAG ville ju ha henne *pucko* och bokade resa för att åka och se.
Det som tilltalade mig MEST var hennes rejäla steg med övertramp på 10-15 cm i skritten. Bra kroppad och det enda jag kunde se var : underbar ridhäst!
Nu var tanken från början att hon skulle betäckas som 3 åring vilket åxå kommer att ske.
Hon kom hem till oss som 1,5 åring. Hennes natur ligger i att inte brusa upp sig för småsaker, så det var mitt första intryck av henne i boxen. Coooool fast vaken.

Vi ställer höga krav på våra individers psyken och att de ska vara väl grundhanterade, trygga, glada, OCH ridbara.
Hon har nu på vårkanten börjat sin inridning och tog det med lika stort lugn som allting annat.
Vi har även friskbesiktigat henne samt röntgat henne fri från OCD inför den kommande betäckningen. Så...man kan säga att Sivan har rakat benen, börjat träna och gjort en läkarundersökning innan hon blir gravid *s* Seriös mamma! :love:
Hingst bokad och hon kommer åka så fort hon brunstar.

Li

Japp här kommer då mitt sto.
Namn: Jonna Gold
Född: -91
e. Acapulco Gold - Nepal - Furidant.

Jonna Har gått hoppning 1.10 och dressyr LB. Hon är högställd och samtidigt långlinjerad med lång rygg. Något tåtrång fram o öppen i bålen.

Avkommor: Valack -02 e. Lemon, som heter Lemonac Gold. Trevlig 5-åring med bra huvud. (vet inte mycket mer eftersom det är förra ägaren som äger denna unghästen) Såg den som 2-åring, och så då lite otymplig ut o liknade en älg :angel: .

Dräktig iår med Careful (beräknat på fredag).
Har planerat att betäcka med Ludwigs Champion iår :love:

Glad vårbild på mitt sto tagen igår:

Hon är 6 år i år och kommer (antagligen) inte betäckas i år utan först nästa. Hon är stor och sen, så jag vill tävla henne det här året också.

Hon är ett hannoveranersto e Cashman (Contender - Argentan) - Wilhelm Tell II - Akzent II - Sender

Hon har en helbror i Tjeckien som är godkänd och som gick unghäst-VM som 6-åring.

Hon har en annan bror e Espri som går 1,60 med Österrikisk junior. Tidigare Bundeschamp-finalist.

Mamman är syster till godkända hingsten World Man G som tävlat 1,60.

Mormor är syster till godkända Lessing som stod på Celle innan exp till Kanada.

Jag har ridit flera syskon till henne (bland annat den e Espri som går med Österrikisk ryttare nu) och känner hennes uppfödare, och jag är grymt imponerad av stofamiljen. Så förr eller senare ska hon betäckas!

Funderar så klart på tilltänkta kandidater. I dagsläget har jag funderingar på Balou du Rouet och Stalypso. Om jag inte ska ta någon äldre som visat mer vad han nedärver, tex Calido, Quattro B, Landor S, Ludwig von Bayern osv. Många tankar finns och många hingstar finns det! Jag vill behålla de långa benen, kraften i språnget och gångarterna. Jag vill ha lugnare temperament, mer ryggverkan, styrka i bakben och kortare rygg.

Om jag inte betäcker med HH första gången. Han har ju allt jag vill ha utom just DEN hoppkapacitetet! :D

/C

Oj vad snygg hon är! Och du har en väldigt snygg sits! :p

Oj, tack! :o

När jag släpade hem henne från Tyskland som 4-åring såg hon ut så här:

Så hon har haft lite att växa i. :crazy: Jag har ju ridit hennes far i flera år och hon är otroligt lik honom, och han är rejäl hela han. Än så länge är hon bara rejäl i hovar och över knän osv. Jag tror ändå att hon behöver en minst 50 kg till på kroppen. Men hon är inte så matglad, även om hon äter bättre här än i Tyskland.

Senast ändrad:

Jag tar dem väl i storleksordning...

• Halvblodssto 14 år e Magini-Swift-Hostrup-Gaspari-Toddhurst**, min första egna uppfödning som här gjort sig känd som krångeldamen... Bra gångarter, mkt bra hopppteknik (högt bedömd på inoff. bedömning) och god ridbarhet men kanske lite mkt humör :smirk: Första och hittills enda avkomman rekommenderades att sparas på rådgivande. Jag hoppas jag får sonen såld, så jag kan betäcka om henne, då blir det nog Aerline H. Betäcktes ej förra året.
  • Fullblodssto 15 år e Ditton Wood**-Glacial**-Toe Hold**-Montal**-Hurricane**-Light O'Love**.Ej galopptävlad, startad lätta klasser på klubbtävlingar. Första avkomman var e min guldklimp :angel:, andra avkomman i magen nu e Tyreos Storm Buster (welsh sekt C). Önskar jag vore gjord av pengar, så jag kunde betäcka henne också i år... :crazy: Fast hon är ju obesläktad med allt, så hingstvalet är inte så enkelt.
  • Shetlandssto 5 år e Sir Douglas-Brunte-Kärlingehults Max-Package of Marshwood. Själv guldbelönad på utställning och har startat några ggr på travet med gott resultat. Mamma diplomsto och flerfaldigt guldbelönad, mormor diplomsto, mormors mor elitpremierad. Första avkomman fick 39 p som föl, ser MKT lovande ut :love:. Ska lånas ut till ponnytrav, funkar det bra blir hon kvar, annars betäcks hon senare.
  • Shetlandssto 7 år e Smevallens Royal-Freddie-Prinsen. 39 p på utställning, prisplacerad i samtliga starter på travet - dock ingen talang... Mamma flerfaldigt guldbelönad och A-prem. Blev tjuvbbetäckt som ung och fölade alldeles för tidigt, har sen inte betäckts men planen är att hon ska få träffa Ytterhalls Kanon senare i vår.
  • Shetlandssto 15 år e Titol-Gletness Rockall-Wells Fireman-Norton v Bruchem. Guldkantad stam så det förslår, fm+ff+m+mm+mf är elitpremierade! Ur den mest framgångsrika stolinjen vi har i landet, på fuxsidan. Skulle kunna skryta hur mkt som helst om detta sto, men... :p Är dräktig med Marculix, kommer betäckas om med Linnestofta Meat Loaf.

Skiiit snygg sida har hon verkligen. Berätta gärna lite om Cashman..?

Den här tråden är inte så gammal:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=710143 :)
men här kommer i allafall en liten uppdatering:

Vi föder upp New forest-ponnyer och har dessa ston i avel:

• f.83 e.Burma Wilton RNF 59 u.Glory RNF 2394 ue.Dawn of Spring RNF 10 - Brookside David NFS 2494 - Forest Horse.
    Elit-prem, mor till 12 föl. Har inte hunnit med att tävla mer än låga klasser i hoppning, dressyr, terräng och gymkhana (!).
    Guldbelönad på utställning 14 ggr, som mest 99898=43p.
    Mor till bl a diplomsto, två segrare vid reg kvalitetsbedömning (hoppning), varav den ena hoppade 10-9 på Riks. Mor till Res.BIS-vinnare med 43p. Helsystern är diplomsto som har placeringar i MSV hoppning. Har tyvärr resorberat sitt föl e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 och fölar ej 2007. Tveksamt om vi betäcker henne i år, men blir det så blir det med Dizney igen.

• f.88 e.Priory Footlight u.Priory Sue Ellen ue.Priory Post Box - Hillfield Blue Peter - Priory Starlight VII.
    A-premierad (klar för ELIT...), mor till 6 föl. Diplomsto. Placerad i MSVB hoppning. Guldbelönad på utställning 7 ggr, som mest 99888=42p.
    Mor till diplomsto som även belönats med gångartsutmärkelse på 3-årstest, en segrare vid regional kval. bed (hoppning, dessutom 42p), en avkomma har placerat sig vid ponnychampionatet i dressyr och har placeringar i FEI, samt en Res.BIS-vinnare. Modern har lämnat tre godkända hingstar, varav Priory Dallas RNF 122 finns här i Sverige. Modern är helsyster med Priory Sunlight, som är far till bl a den engelske hingsten Merrie Marmalade.
    Hon kommer troligtvis att betäckas med Fredriksbergs Dizney eller med Dizneys son Dimmans Eros.

• f.93 e.Dennie RNF 37-S u.Therese RNF 1024 ue.Hepitho NFH 45 (DK) - Lyndhurst Springtime - Lyndhurst Roamer.
    AB-premierad, mor till tre föl. MSV hoppning. Guldbelönad på utställning 5 ggr med som mest 88899=42p. Allround 8,40 på kvalitetsbedömning.
    En avkomma f.01 tävlar LB-LA hoppning. Alla tre avkommorna har belönats med klass I.
    Modern har lämnat ytterligare två avkommor i msvB hoppning.
    Dräktig med Fredriksbergs Dizney RNF 98 och betäcks troligen om med densamma, ev med Dimmans Eros.

• f.94 e.Silverlea Buckskin RNF 96 u.Miss Ellie RNF 1560 ue.Burma Wilton RNF 59 - Dawn of Spring RNF 18 - Brookside David.
    AB-premierad, diplomsto. Mor till två föl. Guldbelönad på utställning 3 ggr. Allround 8,05 på kvalitetsbedömning. Inga egna tävlingsmeriter i högre klasser.
    Hennes ena avkomma tävlat MSVA hoppning, han var i A-final både i ponnyderbyt och på inomhus-SM i år. Den andra är ett hingstföl född 2006 som erhöll 888888=48p, total 2:a vid ponnyfölchampionatet vid Bollerup. Åter dräktig med Fredriksbergs Dizney RNF 98 och kommer att betäckas om med densamme.

• f.04 e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 u.Hembys Lotus RNF 2410 ue.Miclas Activ RNF 100 - Moon Star RNF 39 - Silverlea Sea Breeze.
    Ett riktigt "wild card" med synnerligen förärvningssäker hopp-stam, Smedhults Cavat som både ff och mff. Klass I som föl, 37p som tvååring. Modern reds in som 10-åring (f.1995), och har idag placeringar i LA hoppning. Kommer troligtvis att betäckas med Kantje's Umberto RNF 175.

Oj oj, fullt i stallet blir det...;)

Hlsn Helena

Här kommer lite om min ögonsten :love:

"Fixa" , eller "Lillan" som hon oxå kallas, är en kallblodstravare f-99.
Efter Fjeldar (no) - Fix Pila - Pilmin (no).
Hon skulle ha körts in då hon var yngre, men det var personliga problem hos dåvarande ägare (å uppfödare). Hon hamnade på lösdrift tillsammans med en massa andra nordisar. Hon blev betäckt och fick sitt första föl som nu står i finland.
Jag tog hem henne nu i höstas. Påbörjade inridning och utbildning lite smått. Och lite senare fick jag se att hon var dräktig. (Ägarna hade inte ens nämnt detta !! ).

Så nu väntar jag en liten sötnos till 6:e april efter Svall Ivar.
Ska bli så spännande. Hon har redan fyllt på i juvret och släppt i bäckenbanden. Så nu är det bara att vänta :banana: ...

Efter föl o avvänjning ska hennes utbildning fortsättas och jag ska så småningom komma ut på lite lättare hopp- och dressyr tävlingar.

http//i178.photobucket.com/albums/w261/Smuldaisy/IMG_0969.jpg

Detta är mitt sto. Född 96 efter Electro-Beach Boy- RobinZ. Tävlar numera dressyr på min "hopphäst". Är dräktig i år med Bayron, fölar i mitten på maj. Hon har haft 3 föl med den tidigare ägaren 2 efter Quite Easy som blivit klass 1.

(ameo har varit in här och tagit bort visningen av bilden, som var gigantisk, ersatt det med en länk till fotot! Även modemanvändare och vi med små bildskärmar vill kunna läsa i trådarna! *generell kommentar*)

Senast ändrad av en moderator:

Sto nr 1
Minnea (37) e. Maraton-Lansiär-Safari f. -87 160 cm
Möderet så där halvbra.
Prestationsdiplom i både hoppning och gångarter som 4-åring, tyvärr bara tävlad lätta klasser pga skada i unga år. AB-premierad och saknar 1 poäng för att bli A-premierad. Mycket bra hoppförmåga samt mycket bra gångarter (bla 9:a på traven). Supertemperament som hon nedärver till sina avkommor. Hennes nackdelar är att hon är lite lågställd och lite grov.
En avkomma med plac i lätta klasser hoppning och dressyr samt MSV fälttävlan, en avkomma plac lätta klasser hoppning, en avkomma Riksfölsvinnare -01 (sedemera exp. till USA som hunterhäst). Har fått 7 föl och väntar sitt 8:e nu i år (e. Highlander). De flesta avkommorna är lite yngre och har därför inte kommit så långt ännu. Alla utom en har dock blivit bedömda som klass I som föl (ytterligare en kval. till riksföl).
Ska betäcka henne i år igen (troligtvis sista gången) och vill då ta en riktigt bra prestationshopphingst (har balndat lite gångarts-och hopphingstar genom åren). Jag har bokat Jaguar Mail till henne som jag tror kommer att komplettera henne väl, genom att förädla, ge högställdhet och ge storlek. Andra funderingar har varit Alligator Fontaine, Empire VDL och Cartier, men jag tror att Jaguaren passar henne bäst.

Sto nr 2
Myrra e. Master-Vagabond-Rockad f. 94, 157 cm
Mycket bra möderne. Mor och mormor elit med avkommor i msv dressyr och svår hoppning, mormors mor A-premierad.
Har själv inte tävlat nåt pga skada som unghäst. B-premeirad.
Ädel, inte lågställd, men heller inte högställd, lite kortlinjerad.
Lätta fina gångarter, hoppförmåga vet jag inte så mycket om då hon inte är så mycket hoppad. Lite nervig och skarp i humöret ibland.
Har fått två föl som inte är så gamla ännu (3 och 4 år). Båda är sålda. Väntar med spänning på 3-årstest för den ena och fölning/stamboksföring på den andra. Båda rör sig bra och löshoppade med bra teknik innna jag sålde dem.
Hon är nu dräktig med Bocelli och ska betäckas om. Troligen med His Highness, Danzas eller möjligtvis Don Romantic om årets Bocelliföl faller väl ut. Behöver en hingst som nedärver ett bra temperament/ridbarhet och ger storlek samt inte är för kortlinjerad.

Sto nr 3
Mona-Lisa van S (37) e. Electro-Looping-Maraton f. -03, 164 cm
Hon är egen uppfödning och dotterdotter till sto nr 1. Hon blev klass II på 3-årstestet förra våren, men jag anser ändå att hon är tillräckligt bra för att betäckas. Supertemperament, mycket ridbar och född på tygeln. Inga särskilda gångarter till att tala om, men de blir betydligt bättre under ryttare (bedöms ju inte på 3-års som sagt...). Bra hoppteknik, men var överbyggd på 3-års samt lite loj, så hon kom inte till sin rätt då. Hon är dräktig med Corlensky G för att bättra på grundgångarterna och få lite mer tryck i språnget.
Hon ska inte betäckas om i år utan ska nu efetr fölning sättas igång och tävlas. Och om hon (och hennes avkomma) presterar det jag tror att hon kan får hon senare chansen att komma tillbaka till avelsboxen.

Jag har följande vuxna ston i min ägo:

* Halvblod född 1988 e. Alpen Fürst - Ganesco - Chagall - Cecil, Prem. B, 159 cm, svart, nsbls, vtbff. Har ägt henne sedan 1992 och hon har hittills haft tre avkommor:

1999 sto brun e. Corrado WL, död
2001 hingst svart e. Warsteiner, såld som föl, tävlas D.
2002 sto nedan

* Halvblod född 2002, e. Hertug DVH 700, 161 cm, svart. Ej visad och oinriden p.g.a. tidsbrist i kombination med sen utveckling, men rör sig mycket bra. Skall dock säljas.

* PRE född 1997 e. Zepelin u. Madona, skm, 159 cm, imp. Spanien 2006. En helt fantastisk häst!! Har haft tre avkommor inkl. stoföl vid sidan född nu i januari.

Jag har ett connemarasto.

Amirett T RC 1025
f. 1993, skm (f brun)

e. Rolls Royce, Facett - Tiger Boy

Rolls Royce är ELIT-premierad. Känd för sina framgångsrika avkommor i ffa dressyr och fälttävlan. Han har blivit 27 år gammal, och still going strong!

Facett kommer från en framgångsrik skara med helsyskon. T ex Tonia som har tävlats på Internationell Elitnivå i dressyr. Hon har deltagit i Lag-EM, tagit bronsmedalj på NM och vunnit SM-guld två gånger. Under två år i rad var hon rankad 1:a i Sverige. En annan är Monette som har tävlats framgångsrikt i Msv fälttävlan.

Tiger Boy har tagit SM-guld i körning och deltagit i SM i hoppning.

Ami har (p g a mitt intresse för hoppning) tagit placeringar t o m LB.
Men på träning har vi hoppat 1,30-banor. Hon har stor kapacitet.

Hon har mycket bra gångarter, ffa traven.

På Riksutställningen 2006 fick hon poängen: 8 7 8 8 8 =39p. På en utställning i Falkenberg 1999, gick hon vidare till BIS-ringen, där hon blev 9:a.

Hon har hittills en avkomma: Aisling Aragorn, f. 2005, e. Carnaby Patrick Hooligan. Han vann sin klass på Riksutställningen 2006.

I vår är det tänkt att Ami ska betäckas med Ashfield Cathal Crobdhearg.

Bilder på mina "maror" kan ni se här: www.freewebs.com/appledale

Har fn 5 avlessto och väntar 5 föl i år, planerar att betääcka 3 eller 4 i år ( ett är iaf utlånat)

Här kommer mina avelssto:

#-99, Darco-Voltaire-Jalisco B, Tävlad lätta klasser i Belgien som ungjäst, tyvärr sparkskadad som 5åring, och sedan dess avelssto, jag köte henne som dräktig i december -05, fått 2 underbara föl hos mig E Argentinus

#-02 helsyster med ovan ej tävlad alls, jag köpte henne förra sommaren, fått föl E Argentius i år, ej bestämt mig om hon ska tävlas eller betäckas igen...

#-98 Robin Z-Urbino väntar föl om ca 1 vecka med Cento :love: Detta stoet är utlånat nästa år och går antagligen till Jaguar Mail.

#-95 Fbl E Lotus Pool-okänd, min "buskavels häst"(ej full härst.) Underbart sto med enorm gång och hjärta. Fått föl i år E Robin Z

#-91 Clover Hill-Eduamon xx väntar föl om ca 2 veckor med Casir Ask.

Blivande avelssto: Argentinus-Darco-Voltaire-Jalisco B född-07

Hingstvalen i år är svåra... det får nog bli Argentinus ännu en gång till någon av Darco stona, de 2 hingstfölen jag fått har blivit sålda inom 1 vecka (utomlands) och stofölet som jag fick i år ska INTE säljas!
Efter att ha sett Couleur Rubin stoet som står i "ia_´s" stall så är han en het kandidat till något sto dessutom...

Sedan får vi väl se om det blir någon "svensk" hingst också...

Kan man få boka ett föl på något av Darco-stona nåt år framåt? :idea:

Det är ju helt fantastisk stam! Vore jättekul att se bilder på dem och fölen. Gärna det e Cento också!

Ameo - hur blev avkomman e guldklimpen? Blev det ett stoföl? Tror jag missat hur det gick!

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har... 2
Svar
20
· Visningar
1 952
Senast: cirkus
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 767
Senast: Blyger
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 163
Senast: viltmilla
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka