Sv: Vad har ni för ston? *dags för update*
Sto nr 1
Minnea (37) e. Maraton-Lansiär-Safari f. -87 160 cm
Möderet så där halvbra.
Prestationsdiplom i både hoppning och gångarter som 4-åring, tyvärr bara tävlad lätta klasser pga skada i unga år. AB-premierad och saknar 1 poäng för att bli A-premierad. Mycket bra hoppförmåga samt mycket bra gångarter (bla 9:a på traven). Supertemperament som hon nedärver till sina avkommor. Hennes nackdelar är att hon är lite lågställd och lite grov.
En avkomma med plac i lätta klasser hoppning och dressyr samt MSV fälttävlan, en avkomma plac lätta klasser hoppning, en avkomma Riksfölsvinnare -01 (sedemera exp. till USA som hunterhäst). Har fått 7 föl och väntar sitt 8:e nu i år (e.
Highlander). De flesta avkommorna är lite yngre och har därför inte kommit så långt ännu. Alla utom en har dock blivit bedömda som klass I som föl (ytterligare en kval. till riksföl).
Ska betäcka henne i år igen (troligtvis sista gången) och vill då ta en riktigt bra prestationshopphingst (har balndat lite gångarts-och hopphingstar genom åren). Jag har bokat
Jaguar Mail till henne som jag tror kommer att komplettera henne väl, genom att förädla, ge högställdhet och ge storlek. Andra funderingar har varit Alligator Fontaine, Empire VDL och Cartier, men jag tror att Jaguaren passar henne bäst.
Sto nr 2
Myrra e. Master-Vagabond-Rockad f. 94, 157 cm
Mycket bra möderne. Mor och mormor elit med avkommor i msv dressyr och svår hoppning, mormors mor A-premierad.
Har själv inte tävlat nåt pga skada som unghäst. B-premeirad.
Ädel, inte lågställd, men heller inte högställd, lite kortlinjerad.
Lätta fina gångarter, hoppförmåga vet jag inte så mycket om då hon inte är så mycket hoppad. Lite nervig och skarp i humöret ibland.
Har fått två föl som inte är så gamla ännu (3 och 4 år). Båda är sålda. Väntar med spänning på 3-årstest för den ena och fölning/stamboksföring på den andra. Båda rör sig bra och löshoppade med bra teknik innna jag sålde dem.
Hon är nu dräktig med
Bocelli och ska betäckas om. Troligen med
His Highness,
Danzas eller möjligtvis
Don Romantic om årets Bocelliföl faller väl ut. Behöver en hingst som nedärver ett bra temperament/ridbarhet och ger storlek samt inte är för kortlinjerad.
Sto nr 3
Mona-Lisa van S (37) e. Electro-Looping-Maraton f. -03, 164 cm
Hon är egen uppfödning och dotterdotter till sto nr 1. Hon blev klass II på 3-årstestet förra våren, men jag anser ändå att hon är tillräckligt bra för att betäckas. Supertemperament, mycket ridbar och född på tygeln. Inga särskilda gångarter till att tala om, men de blir betydligt bättre under ryttare (bedöms ju inte på 3-års som sagt...). Bra hoppteknik, men var överbyggd på 3-års samt lite loj, så hon kom inte till sin rätt då. Hon är dräktig med
Corlensky G för att bättra på grundgångarterna och få lite mer tryck i språnget.
Hon ska inte betäckas om i år utan ska nu efetr fölning sättas igång och tävlas. Och om hon (och hennes avkomma) presterar det jag tror att hon kan får hon senare chansen att komma tillbaka till avelsboxen.