Vad har ni för stallinredning...

Sv: Vad har ni för stallinredning...

Vi har betonggolv och rejäla träbrädor till boxväggar. Galler emellan och putsade (ytter)väggar. Belysning i varje box, med egna strömbrytare utanför respektive box. Har funderingar på att sätta in skjutdörrar, men har inte bestämt mig. För och nackdelar med allt! Fönster i varje box med, öppningsbara inåt (lutande) så man kan vädra åtminstone. Hade varit trevligt med större fönster där hästarna hade kunnat sticka ut huvudet...men vårt stall har varit grisstall en gång i forntiden (inte vi som byggt om det, vi har bara renoverat och gjort förbättringarna).

Färgsättningen är ljus-mellangrått nertill, vitt upptill och opal (turkosaktigt) hammarlack på gallerna. Sobert och snyggt!

Vi har Hippoboxar där pållen står nu..fast bara som front och galler..mellan boxarna har vi murat!!

Vi har precis byggt nytt stall för 4 hästar. Inredningen hade jag bestämt redan för 2 år sedan då jag såg myrby på skandinavium.
Boxinredningen kom i måndags :banana: & skall sättas in till helgen (återkommer med bilder)
Vi har grå plastplank (underhållsfritt :bump: ) i front & mellanvägg och ljusgrå plastplattor på väggarna.(120cm höga)
Väggarna är någon färg mellan vit & creme.
Gallren är i galvat med smide på varje meter & ventilation i fronten med smide.
4 boxar kostade med frakt & moms 48500:- men det "tjänar" jag in på ett år då det annars hade kostat 1700x2/månad att stalla upp hästana i annat stall.

Har haft olika typer av inredning. Det som för oss fungerade bäst med minst kostsamt underhåll o enklast rengöring var putsade lecastenar med galler upptill. Stallet där jag nu befinner mig är oxå det murat med galler mellan boxarna. Det står nästan endast hingstar där o det håller bra för ev intressekonflikter.

Det verkar som om många har valt murat i underkant. Kanske något att fundera på. Hur breda lecablock? Det finns ju ett antal olika varianter. Kan man beställa enbart galler från de olika tillverkarna?

Ja, de flesta kan nog leverera galler - men det kan även din lokala plåt och svetsfirma så det kanske är dags för fler offerter?

Men murade boxar är ju så snyggt och brandsäkert. :) Det skulle jag vilja ha om jag byggde nytt stall.

Sv: Kort på nya stallinredningen

Det var jättesnyggt!
Vad är det för skillnad i kvalitet och pris på plastplank kontra trä?
Det är flera som väljer plastplank som jag har hört, är det lättare att hålla rent?

Fördelen med plastplank är ju att de är underhållsfria dvs inget gnagande & väldigt lätta att hålla rena. ;)
Jag fick offert på både plast & trä . Skillnaden på 4 boxar var bara 6000:- så det tyckte jag det var värt. :smirk:
Vissa tycker att det är snyggt med lackade galler men jag valde bort det då det är väldigt svårt att hålla snyggt (det blir lätt revor i färgen)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5