Vad har ni för stallinredning...

vippan

Trådstartare
...och varför har ni valt just den ni har?

Nu är jag igång igen med mitt stall... :o Har skickat in offerter till olika företag och ser vad de kan erbjuda.

Jag skulle vilja veta lite för och nackdelar med olika typer av inredningar :idea:

Tack! :)

Sv: Vad har ni för stallinredning...

Vi gjorde egna boxväggar: plyfa med svetsade ramar i rostfritt stål. Visst har jag sett mycket snyggare, men lättskött som attan är det. Till mina fördelar hör lättrengjort, lättskött och tåligt och just det man prioriterar skall man nog fundera en sväng extra på.

Vi har skjutdörrar, stallgången kunde varit lite bredare men med boxar bara på ena sidan fungerar det utmärkt. Nackdelen kan vara att dessa slamrar lite mera än dörrar med gångjärn, men det får man ta ställning till utifrån stallets storlek och rutiner - alltså hur störande det är osv.

Väg också in fodringsrutiner, ev krubbor, vatten osv.

Om du inte läst boken "Att Bygga Häststall" av Ventorp/ Michanek rekommenderar jag ett besök på biblioteket. Finns klart läsvärda saker i den!

Jag har beställt delar av min stallinredning hos JN Konstruktion - har kanonbra priser! Beställde skjutdörrarna samt mellanväggarna, fronterna gör vi själva.

Tänk på att "äkta" virke suger upp ljud mycket bättre än tex plyfa o dylika material, "äkta" skramlar mindre(inte alls)....jag skulle inte välja annat än riktigt virke i boxarna.

Visst är det så martha, men det beror också på hur stort stallet är. Med vårt lilla "hobbybygge" med plats för tre, men endast två utnyttjade platser så gör det inget, det är heller inte så mycket "trafik" annat än in- och utsläpp. I ett större stall skulle jag fundera annorlunda - men fortfarande vilja ha det lätt att rengöra.

Ett med det snyggaste jag sett var betong nertill i boxväggarna, med trädörrar. I gången nedgjutet så det var spånat. Väldigt tyst och lugnt.

Nyrenoverat i sommar.

U-balk nere vid golvet. I den har vi trätt i stående grova plankor och toppat med en likadan U-balk c:a (40x40x40mm) Höjden på detta är 1300 mm.
Inge galler, öppet och fritt för hästarna att titta och "umgås".
(Nu är det bara 3 boxar och 2 hästar som känner varandra utan och innan. )
Ommålat i sommar med äggoljetemperafärg-Skitsnyggt och billigt. Skall bli spännande att se om det åldras med värdighet också.
Nya inåtgående fönster från Getinge och en ny stalldörr.
Och jag är såå glad, för det blev så bra!

Vi har murat egna boxar med cementsten och sen putsat. Sen har vi svetsat egna galler. Vi har svängdörrar.
Jag har valt detta för att det är väldigt tyst och lättskött. Hästarna kan inte gnaga eller stå och sparka på murade väggar. Svängdörrar för att det inte skramlar.

Jag har byggt om ett fd ko- och grisstall i sommar. Inredning från City-boxen, fyllning lärk. Hästarna flyttar in nu i helgen så jag har inte så många åsikter än. Men, endast lite dyrare än JN Kostruktion och för min del närmare rent geografiskt. Än så länge känns det rinligt tyst, har 8 skjutdörrar och 2 slagdörrar, och som om det är vettig kvalitet. Jag har stora boxar, 10-13 kvm och bred stallgång, ca 3 m.

Jag har murat boxar i leca och putsat med cementputs. Slaggrindar 1,3 m höga gjorda av en lokal smed och utformade så att det är 4 cm fyrkantsjärnrör svetsade med 3 cm mellanrum som en galler grind. Grindarna sitter fast i två järnstolpar som är fastbultade i golvet. Funkar jättebra och framförallt så finns där inget trä att gnaga på. Grindarna gör att det blir väldigt luftigt i boxarna.

Vad kostar det att bygga boxarna i leca och sedan putsa med cementputs? Om man skall bygga 2 väggar? (front och baksida borträknade)

Hade ni leca stenar hela vägen upp? Eller hade ni galler en bit?

Åh, jag vet inte riktigt vad just två väggar kostar. Jag murade ju upp ytterväggar till ladan samtidigt. Jag kan inte tänka mig att det tar speciellt lång tid att mura upp och putsa två väggar...max en arbetsdag.
Jag har murat vägg ända upp med en galleröppning på 1*1m ca. 130 cm från golvet.

Har valt Jaba boxar till mitt nya stall. Blir färdigt nu i helgen. Har stående furuspont på väggarna och boxarna är också i stående fur. Allt detta oljas 2 ggr för att det ska vara lätt att hålla rent. Galler är i rostfritt. Kanske ska målas svart nästa sommar, men inte 100% säkert. allt blir mycket ljust och snyggt, enkelt. Skjutdörrar, öppningsbara galler i boxdörrarna, ingen foderlucka. 5 boxar kostade 34000:-, utan moms....om jag inte minns helt fel! Snyggt blir det iaf!

Vi har myrbyboxar och egen byggda boxar i stallet..
Men att ha bixar i tegel eller liknande är ju bara sååå snyggt.. :)

vi ska börja bygga alldeles strax på nya gården, och har fått hem myrby-boxar, i en extra stark modell med grövre stålram (specialgjorda som skulle skickats till finland, men sen ändrade sig de som beställt och så köpte vi dom ist.)
fast fronterna är vanliga, och med vippkrubbor :love:.

vi valde dessa för att det blev billigast, vi fick allt billigare för att de ville göra lite "reklam" för att min låtsaspappa skor (men är inte ordinarie hovslagare där) åt stig h. typ hålla sig i god hand med stig h eller nåt då han är en stor kund. nåt sånt iaf.
bra för oss iaf :D ;) .

virket står vi för själva, en släkting jobbar på sågverk så vi har fått spillvirke (fast det är jättebra för det) helt gratis.

det är bra med kontakter :) .

vi kommer nog måla det ljusljusgrått (väggarna i stallet är ljusljusgula) . annars betsar/lackar vi det.

Ljusgult och ljusgrått låter helschysst!!! Kan du inte ta en bild och lägga ut när du målat????

jag tycker oxå det låter som om det skulle passa :)!
fick iden av att de nu i lokalen (inte varit stall innan, nybyggd lokal för förvaring av verkstadsgrejor och lite sånt = den är jättefräsch) sitter uppe ljusljusgråa "plastskivor" uppskruvade på halva väggen för skydd el. något sådant.
då såg man ju att färgerna passade :idea: :smirk:.

jag ska ta före och efter bilder sen och lägga ut här :).

sneda spiltgaller

Nu när samtalsämnet stallinredning ändå är uppe, finns det nån som vet vart det finns att få tag på såna där sneda spiltgaller?

Vi håller på att bygga två boxar, som kommer ligga mitt emot varann med en gång i mitten, längst in i gången ska vi ha lite grejer o så, där inne vill vi ha såna galler, eller har nån nåt annat förslag vad man kan göra?

vi har varbergsboxen i vårat stall,och dom är bra förutom att det ärnåt krångel med de två boxarmed svängdörr såbåda hästarna öppnar dom,men det skulle dom komma och fixa.

Sv: sneda spiltgaller

Magnum skrev:
Nu när samtalsämnet stallinredning ändå är uppe, finns det nån som vet vart det finns att få tag på såna där sneda spiltgaller?

Vi håller på att bygga två boxar, som kommer ligga mitt emot varann med en gång i mitten, längst in i gången ska vi ha lite grejer o så, där inne vill vi ha såna galler, eller har nån nåt annat förslag vad man kan göra?

Jag tror att dom flesta inredningsleverantörerna har det. Ring runt och hör dig för så kan du få både priser, leveranstid osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5