Vad har ni för staket?

Jate Volim

Trådstartare
Vilken sorts tråd? Hur många trådar?
Vilka fästen? Har ni något mer än eltråd, t.ex trä?

Vi ska köpa material på måndag och stängsla om tre rasthagar. Hagarna gjordes om för 2-3 år sedan med nya stolp och järnstänger i två höjder runt hela hagarna. Fästena vi satte upp då var värdelösa och trådarna bara blåser sönder. Vi har nu beslutat att stängsla om med ny tråd och nya isolatorer. Vi ska ha tre elband, 20 mm. En över, en under och en mellan järnrören. Vilka fästen är bra? Vi har tittat på de som är för elband som man "knäpper" fast banden genom. Vad tror ni? Vad använder ni och vad funkar?

Mvh Jate Volim

Hoppas att tråden ligger rätt, annars ber jag någon vänlig moderator att flytta den. Tack

Sv: Vad har ni för staket?

Jag har plaststolp och tre trådar (fyra på en del ställen). Jag har de stolparna som man trär tråden igenom (Bole-stolpen tror jag den kallas), funkar super. Fabriken där stolpen tillverkas ligger tre km från där jag bor så jag har nära till att köpa dem :)

Vad smidigt det låter :) Vi har ju tryckimpregnerade trästolp ca var 3-4:e meter som vi lät pressa ner med maskin så de sitter som berget. Så stommen i staketet sitter kanon (trästolpen och järnrören) tyvärr har inte hållarna och trådarna varit så bra. Eftersom vi har ett staket som håller hästarna på insidan så har vi kunnat ha förbiseende med att strömmen funkat dåligt i vinter men nu vill vi passa på att åtgärda detta medan hästarna går i andra hagar nu på sommaren.

Går det att borra genom vanliga trästolp och dra trådarna så? Hur stora hål behöver man i så fall ha? Det blir ju ett himla borrande :crazy:

Vad har ni för tråd? Funkar det med elband tror du? Jag är inte så förtjust i just tråd...

Mvh Jate Volim

Att borra genom stolparna kan nog fungera om det är tillräckligt kraftiga stolpar, man bör jo dock tänka på att hålen blir ju en rejäl försvagning av stolpen. Sen kommer ju den delen med ledningen av strömmen, ligger tråden an mot trä så blir det ju knasigt med den biten :(
Vill du ändå dra tråden genom trästolpen så kan du anväda en rörisolator. Den är precis som namnet säger ett rör i plast som du kan trä igenom hålet och sedan dra tråden genom det. Då leder strömmen.

Hade jag varit som du hade jag nog bitit ihop och köpt rejäla isolatorer och en bits till skruvdragaren som passar, sen är det bara att skruva och se glad ut.
Denna isolator har jag köpt på de ställen där jag snålat på plaststolpen och helt sonika skruvat direkt i trädet. Den funkar bra till elrep & tråd. Bitsen passar.
Den här isolatorn passar bättre om man vill använda band. Även den passar bitsen till.

Hej!

Dåligt formulerat av mig. Det jag menade var ifall det fanns någon liknande lösning med att borra genom stolparna dvs isolera på något vis i själva hålet...

Mvh Jate Volim

Ja det finns det, som jag nämnde ovan :)

Tänk då bara på att du måste trä igenom varje stolpe, inte haka i som man gör i plaststolparna. Mkt mer jobb alltså och väldigt mkt besvärligare om tråden/bandet går av :)

Nu har inte jag inte egen häst men har byggt en hel del staket.
Personligen tycker jag att vanliga isolatorer med ståltråd är det som fungerar bäst, det är lagom hållbart och leder strömmen riktigt bra.
Man får naturligt vis sätta elrep eller liknande på någon av trådarna (vi har satt på mitten) för att hästarna verkligen ska se staketet.

Har vanligtvis byggt med 3 trådar (4 på hingsthage).

Ja, stolparna är grova men man är ju mån om att de ska hålla länge då vi la ut 5-siffriga belopp bara på att få dem nedsatta i marken. Smart med plaströr men det blir ju massor med jobb att både borra och isolera...

Den typen av isolatorer har vi på övriga hagar som nu använts som beten. Där är samma typ av stängsel fast träslanor istället för järnrör. Nu har vi dock kikat på
15462.jpg

I rasthagarna har vi tidigare haft liknande dessa
15465.jpg
. De har varit kass då tråden hamnar emot metallen som leder bort ström. Dessutom har metallen på isolatorerna på vissa ställen legat emot fästena till järnrören så tråden har varit strömlös och järnrören strömförande :crazy:

Mvh Jate Volim

Och tack för dina bra svar :D

Det fanns ståltråd här på den tiden vi köpte gården men de har succesivt tagits bort pga skaderisken. Leder ström gör de alla gånger och håller gör de också men de håller lite för bra för min smak ifall någon häst skulle fastna. Jag själv har haft tur med mina hästar och staket men har sett hemskt otäcka skador med ståltråd inblandade, så det är tyvärr inget alternativ.

Jag är mkt nöjd med mina trä och järnstaket men nöjer mig inte med det utan vill ha även el. Det ser ut att bli tre trådar som det är nu och om ingen lyckas omvända mig blir det 20 mm band. Fästena bekymrar mig mer.

Tack för ditt svar :) Jate Volim

Band är snyggt när det är nytt, men tyvärr blir de dåliga rätt fort är min erfarenhet. Solen gör att bandet blir frött och på vintern lägger sig blötsnö på bandet vilket gör att det tynger ned. Har man band så bör man byta dem rätt ofta är min åsikt.

Själv föredrar jag tråd, den är mer hållbar och dessutom mkt billigare :) Syns den dåligt hänger jag på plastremsor.

griseknorren som du visade, dvs distansisolatoren är inte gjord för elband, dvs om det nu var elband ni använde. Bandisolatoren du visade på bild 1 är ganska värdelös då plastlåset nästan alltid går sönder och dom låser heller inte bandet och därmed fladdrar bandena.

Bmsab har en isolator för band som heter Royal som fixerar bandet.

Jag håller med till viss del. Tråd är billigt och håller bra men otäckt enligt mig. Band slits hårdare men bra band håller ändå länge om man sköter det. Jag har inget emot att byta dem ibland.

En sak folk inte känner till är att det går utmärkt att tvätta elband i maskinen. Blir som nya!

Mvh Jate Volim

Nej vi har märkt det men jag har svårt att tro att den skulle fungera ens till tråd i vårt fall :crazy:

Misstänkte att den vi kikat på inte håller måttet även om man skulle önska det. Modellen tilltalar mig.

Intressant med Royal-isolatorn, ska googla nu.

Mvh Jate Volim

du behöver inte googla, jag gav dig ju en länk ;)

Ang griseknorrarna, det är faktiskt ( även om man inte tror det ) en konst att dra tråd igenom. Många gör fel, och risken finns då att tråden hoppar ur eller ligger an mot metallen. Men griseknorrar i sig har ok konstruktion, men de släpper igenom väta genom isoleringen villket gör att man får spänningsbortfall.

ny_bandisolator-royal.jpg

Senast ändrad:

Hahaha :rofl:

Jag får ursäkta min ouppmärksamhet, det är ju lördagskväll och då kan det bli nga glas vin. Kanske borde hoppat över dem:confused::idea:

Konstruktionen ser smart ut på bilder. Liknande som de vi kollat på men dessa är kanske mer hållbara? Ser så ut. Ska definitivt kollas upp närmare. Har ni sådana? Finns det fler som har som kan ge utlåtande?

Mvh Jate Volim

Vi håller på och byter ut våra tvåtrådars elrep (5 mm vita) mot fyra trådars HiTen (galvad järntråd). Att vi byter ut elrepen redan efter tre år beror på att de slits snabbt med "knäppande" som resultat. Överslagen blev så kraftiga att de störde vår TV (Boxer) mer än 100 meter bort!!!
Järntråden väljer vi för att den har bättre ledningsförmåga vilket gör att man får högre spänning som medför bättre respekt för stängslet. Att vi sätter fyra trådar beror på att vi växelbetar med får för att slippa putsa så mycket.

Vi har testat litet med band också men det kräver så mycket underhåll för att fungera.

Jag har satt någon mil med stängsel... så lite erfarenhet har jag hunnit att få.

Till häst räcker det bra med 2 trådar, en i knähöjd och en på ca 110.

Till hingst kan man lägga på en ytterligare tråd eller om man har problem vintertid eller vid torka så kan man sätta en jordtråd mellan de två "vanliga".

Elband använder jag så gott som aldrig eftersom det är svårt att få dom att sitta bra och dom blåser lätt sönder då dom har stort vindfång. Dom måste vara något otroligt hårt spända om dom ska sitta bra...

Impregnerad trästolp har 20 års rötskyddsgaranti, är lagom flexibla (det som aldrig flexar kommer att brista), och det är lätt att sätta fast isolatorer på dem.

Att lägga ut 5 siffriga belopp på att sätta ner stolpar låter väldigt märkligt i mina öron... jag har ett järnspett som kostar några hundringar och jag har en riktigt rejäl slägga som kostar en tusenlapp.

3 mm vitsvart eltråd funkar bra i 99 fall av 100, går att få av när något djur har trasslat in sig (det finns ju vilt också... inte bara hästar), den syns ganska bra och är ett väldigt prisvärt alternativ.

Tack vare att tråden är billig så kan man byta ut den emellanåt, vart 5:e år eller så.

Bland metalltråd är det egentligen bara high tensile och rostfritt som är nått att ha, men den kräver telefonstolpar i hörnen och sträckfjädrar för annars börjar den slacka och då kan man få kinkar på tråden och den brister.

Borrar hål i trästolpar gör man aldrig, det är bara onödigt jobb då det finns ringisolatorer och skruvdragare... och att använda stålrör finns liksom inte mycket mening med, har man dessutom inte använt rostfritt stål så har dom en förmåga att kunna rosta och gå sönder, ibland fortare än trästolparna.

Plaststolpar har en förmåga att böja sig när det är varmt och att bli spröda och gå av under kalla vintrar, dom klarar ofta inte vårat klimat.

Glasfiberstolp, stolp i fjäderstål m.m. är endast för tillfälliga stängsel och dessa stolpar bör mest bara användas vid stripbetning på åker.

Vi tycker tvärtom när det gäller tråd/rep/band. Elband håller betydligt sämre om man inte stängslar bra men då får man se till att göra det :laugh: Dessutom är det värt att byta tråden med några års mellanrum när skaderisken är betydligt mindre. Ett välskött staket ska fungera ändå. Att t.ex. ståltråd sitter evigt känner vi ju till men sedan om den är så bra vet jag ju inte.

Tryckimpregnerade trästolp är vad som sitter där just nu och det har väl egentligen aldrig varit tal om något annat. Vi har alltid använt oss utav det och är mkt nöjda.

Att slå ner med järnspett och slägga är inte särskilt dyrt och redskapen finns här hemma men det var inte det vi var intresserade av. Vi hade ut yrkesmän som borrade och pressade ned stolparna med maskiner ca 40-50 cm ner i backen. Tanken är att stolparna sitter lääänge och att stökiga hästar inte river kull dem. Med spett och slägga får du aldrig ner dem så djupt.

Vi valde nu 20 mm elband som förhoppningsvis ska vara riktigt ordentligt sträckt när den kommer på plats. Två trådar blev det, eftersom vi har även järnrören så kändes den tredje tråden aningen överflödig. De kan ju inte komma ut ändå. Dessa band var också förhållandevis billiga och kommer bytas ut när det finns behov.

Jag tycker att järnrör är KANON! De sitter som en smäck och våra hästar har inte en chans att ta sig ut. Inte ens mitt ungsto som annars kan vara duktig på att ta sig ut försöker sig på detta staket. Ens när elen inte fungerar, som nu på vårvintern när trådarna satt skit. Att rören ska rosta sönder är vi inte nämnvärt oroliga för då de suttit som sprinklersystem i vårt STORA växthus i kanske 50 år eller något. Vi har dessutom rör kvar ifall något skulle behöva bytas ut.

I vissa hagar har vi trästaket med två slanor + 2 elband. Dessa hagar fungerar lika bra, skillnaden är att järnrören är det ingen som gnager på = i princip underhållsfritt.

Vad gäller små plaststolp så är det inget alternativ i våra hagar, hästarna, åtminstone lilltjejen hade varit ute på 10 röda… :devil:

Tack för allas synpunkter. Ska försöka lägga in bild så snart stängslet är klart så ni får se resultatet. Håll till godo!

Mvh Jate Volim som tackar för alla tips!

Liknande trådar

R
Anläggning Det är dags att beställa hem material för att dra stängsel runt nya hagarna, men vill gärna bolla lite tankar först. Förutsättningarna...
Svar
9
· Visningar
1 409
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästmänniskan Nu kommer jag med mina dumma frågor igen ;) :p Nu ska det stängslas då.... Har införskaffat mig 2mm järntråd för första gången i mitt...
Svar
17
· Visningar
1 925
Senast: labb
·
Anläggning Ja, min nya förmåga verkar vara en sån som har otur med staket. Förra helgen dundrade han rätt igenom och idag sparkade han mot en annan...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: mackan
·
Anläggning Så ska vi bygga hagar inom kort. Hagarna ska inhysa allt från miniatyr till halvblod. Min tanke är att det självklart ska finnas en föl... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 120
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V