Vad har ni för soffa?

Armani__

Trådstartare
Jag och min sambo letar ny soffa nu, äntligen!!
Vill då självklart veta vad ni har för soffa i ert hem. För- och nackdelar med soffan? Pris? Och självklart bilder!

Så in med allt ni har i soff-väg :bump::bump:

Sv: Vad har ni för soffa?

Vi har en Fixhult 3-sits soffa från Ikea
32568_PE122581_S4.jpg

+ Grymt skön
+ Billig (3495kr nu - var billigare när vi köpte den)
+ Lätt att hålla ren

- Lite liten för två vuxna + hund:angel:

Har en enkel Klippan 2-sitssoffa från IKEA

66100_PE178083_S4.jpg

Den är mjuk och bekväm, jag tycker att jag sitter väldigt bra i den! Dessutom billig, tar inte mycket plats och är lätt att förändra eftersom det finns så många olika klädslar :)

Bytte slutligen våra älskade Klippan mot 2-sitsiga Kramfors för ett par år sedan. Den 3-sitsiga är fräckare i proportionerna, men får inte plats i rummet ...

Skinn är super, och de är härliga att ligga i. Men sitsdjupet är för häftigt för mig, jag når egentligen inte bak till ryggstödet om jag ska sitta vanligt. Det gör dock inget.

Vi köpte alldeles nyligen (fick hem den i lördags!:bump:) en ny soffa, Corfu från Jysk, när den var nedsatt till 4200. Vet inte vad den kostar normalt dock.

DSC00318.jpg

DSC00315.jpg

Än så länge är jag kanonnöjd med den iaf! Enda nackdelen är att den är tung som fan och därmed riktigt dryg att få på plats :crazy: Men desto skönare var det när man äntligen fick sätta sig i den ;)

Jag har också en Klippan. Den är nästan förvånansvärt bekväm för det priset, men tyvärr är det inte direkt en sådan soffa man gärna lägger sig och tar en powernap i. Dels är den kort (2-sits) och dels har den för höga/hårda armstöd.

Tycker jag i alla fall.

jag tycker faktiskt den duger utmärkt till det också!
då är jag ändå lång (1,77) men tycker mycket om att kura ihop mig på sidan i någon slags fosterställning och ta mig en lur. med en stor, mjuk kudde i hörnet duger den utmärkt att sitta "på längden" i också :)

har även haft nattgäster i den ett par gånger och alla har tyckt att den är alldeles underbar att sova i :D

Här är vår soffa:
BildH2175.jpg

Kostade ca 13 000 kr. Tack och lov betalade vi lite extra för avtagbar klädsel, vit soffa är inte det mest praktiska ;) Och det är väl egentligen enda nackdelen - att den lätt blir skitig.

Vad många som har klippan-soffor. Har aldrig gillat dem riktigt, men de verkar ju helt okej.
Vill gärna ha soffa med schäslong, eller hörnsoffa. Men så svårt tycker jag att hitta en som både är bekväm, men samtidigt fin att titta på.
Annars gillar jag EM-möblers utbud av soffor många gånger.

Den är köpt i en butik som heter QL. Själva märket på soffan heter Quaddro eller Quattro, minns inte riktigt.

Ville ha en schäslongsoffa att krypa upp i. Fick rådet av försäljaren att köpa lösa fotpallar istället. Och det ångrar vi inte. Mer flexibel möblering, går att ha som sittplatser eftersom vi inte har fåtöljer till, ger ett öppnare intryck, lättare att städa under, man kan sitta vanligt i soffan också osv.
Det är alltså samma fotpallar som egentligen sitter fast i soffan för att bilda en liggplats.

Jag och sambon har två stycken 3-sittssoffor från Mio, modellen heter Monza och finns i mängder av tyger och variationer. Vi valde ett neutralt beige tyg :p Feg som man är... Har haft dem dryga året och är fortfarande jättenöjda. Har bild någonstans, men kameran ligger i någon flyttkartong :crazy: Får ta bild i nya lägenheten istället.. :D

Jo, jag ligger en hel del i min soffa jag också (ibland t.o.m. sover jag i den över natten, när jag inte orkar masa mig bort till sängen :D eller är fast i något på TV:n) och tycker väl att det är helt OK - en stund. Efter ett tag tycker jag dock att det börjar kännas både här och där (i benen och nacken). Den är helt OK till det priset som sagt, men det finns ju ändå betydligt bekvämare soffor om man har plats och råd. :)

ja, absolut!
hade jag ett större boende och en annan budget när jag köpte soffan hade det nog inte blivit en klippan, även om jag faktiskt är barnsligt förtjust i klippan med skinnklädsel dessutom :d

jag brukar alltid ha som "tradition" att krypa upp i en gigantisk Ektorp när jag är på Ikea (i princip enda möbelaffären jag besöker), bara för att få känna hur man nästan drunknar i den :D

Vår soffa är gigantisk över tre meter, man ligger gott två människor i den utan att behvöva vidröra varandra. Soffan heter Magnum XXL

Kostade 11000 kr

p1010599_1192133753_2171376.jpg

Jag har en tvåsits i modell Milano från Bolia, men jag är lite less på det och är sugen att byta ut den mot en Justus :love:

justus_14434_c.jpg

Den kostar 17 papp i det här utförandet, vilket kanske känns lite saftigt. Men ack så snygg den är!

Milanon är rätt liten och smidig, min lägenhet är inte så stor å det får inte plats så mycket. Det är rätt skönt och ganska billig. Ca 7.000. Nackdelen är väl att den inte är så himla fräsig och snygg. Tyget är dock smutsavstötande och tål en katt som vill vässa klorna då och då.

Senast ändrad:

Eftersom jag själv också håller på att leta en soffa så slänger jag upp lite bilder på dom jag funderat på!

Dom är från Biba i Göteborg:

Arlanda - Kostar ca 7000:- (fast jag vill ha den i svart)
548_bigmain.jpg

eller

Grande - Kostar ca 6000 (finns i en snygg brun å en mindre snygg gråsvart!)
733_bigmain.jpg

Har kollat på Chili också, men där hitta jag inget snyggt...

Liknande trådar

Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 241
Senast: NilHe
·
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 559
Senast: manda
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 726
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 150
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2