Sy i tjock vadmal - rookiefråga

Länka tyget?

Om jag skulle sy en mantel i detta
https://www.korps.se/sv/Produkter/T...k_vadmal_impregnerad_206_08_gra?id=0103052011

Skulle jag inte ens reflektera över att det var speciellt tjockt. (gjorde det för många år sedan och det var lite meckigt när jag hade fyra lager i hörn, men inte i övrigt. Det är lite olika hur de ev fransar men vanligen inte mycket. Denna var dock innan jag slutade sicksacka.

Men jag har inte sytt båtkapell och soffklädsel.

Om det är i stil med att sy tält i markisväv så skulle det vara en annan sak.
Nu har jag tänkt/ritat mer på design och kommer inte behöva sy genom mer än tre lager vad jag tänker mig, så denna info gör mig trygg. 👌🏼 och pepp!:love:

Jag har inte varit här på länge men när mitt sofföverdrag blev färdigt så kände jag att jag verkligen ville uppdatera här i tråden. Utan er hade jag inte vågat ge mig på detta projekt! Tack. :love: Jag blev riktigt nöjd.

Enkel design räta mot räta med enkla sömmar blev det. När tyget väl kom (och med info från de av er som sytt cape/mantel) så verkade det inte bli alltför knöligt med sömsmånen.

Jag började med lilla kudden för att testa i ett lättare tyg och mindre format, sedan kopierade jag metoden till ryggkuddarna. På dynan valde jag att ha inviket på insidan istället för utsidan för att slippa sitta på kantsömmen. Just det blev kanske inte världssnyggast men jag är nöjd ändå. Kanske vänder jag bara det nedåt vid tillfälle. Det hade definitivt kunnat bli ännu jämnare i sömmen med kantbanden men det blev åtminstone bättre och bättre allteftersom jag fick till tekniken!

IMG_3009.webp

Tack igen för min nya soffa! :bow:

Jag har inte varit här på länge men när mitt sofföverdrag blev färdigt så kände jag att jag verkligen ville uppdatera här i tråden. Utan er hade jag inte vågat ge mig på detta projekt! Tack. :love: Jag blev riktigt nöjd.

Enkel design räta mot räta med enkla sömmar blev det. När tyget väl kom (och med info från de av er som sytt cape/mantel) så verkade det inte bli alltför knöligt med sömsmånen.

Jag började med lilla kudden för att testa i ett lättare tyg och mindre format, sedan kopierade jag metoden till ryggkuddarna. På dynan valde jag att ha inviket på insidan istället för utsidan för att slippa sitta på kantsömmen. Just det blev kanske inte världssnyggast men jag är nöjd ändå. Kanske vänder jag bara det nedåt vid tillfälle. Det hade definitivt kunnat bli ännu jämnare i sömmen med kantbanden men det blev åtminstone bättre och bättre allteftersom jag fick till tekniken!

Visa bifogad fil 152423

Kul att se dig här igen, jag kom att tänka på dig häromveckan. Och vad snygg soffan blev! :love:

Visa bifogad fil 152423

Du har varit saknad!

Vilken tjusig soffa ju, är den skön att ligga i? Vackert tyg, förstår att du tog dig an projektet! Det blev riktigt riktigt snyggt!

Bra gjort @manda blev riktigt snyggt!

Kul att se dig här igen, jag kom att tänka på dig häromveckan. Och vad snygg soffan blev! :love:

Du har varit saknad!

Vilken tjusig soffa ju, är den skön att ligga i? Vackert tyg, förstår att du tog dig an projektet! Det blev riktigt riktigt snyggt!
Tack allihopa! Både för hejarop och tankar. :heart

Ja den är skön, Enya! Båda sidorna/armstöden går att fälla ner så den blir lite dagbädd-aktig. Jag brukar fälla ner ena och ha kvar andra armstödet som ryggstöd, vilket passar min lounge-stil som hellre ligger än sitter. :p

Det var också roligt att kunna genomföra ett projekt som kräver sittande, min kropp gick med på det, i etapper! 🦸‍♂️

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka