Har en islandshäst som rids ordentligt 5 dagar/vecka och tävlas på klubbtävlingar 5-6 gånger per år, samt rids på långturer då och då.
Skodd runt om med "vanliga" 8 mm järnskor, enkel tåkappa, två broddhål per sko (men funderar på fyra broddhål och snösulor vid nästa skoning).
Inom "islandshästvärlden" funderas det generellt ganska mycket på skoning och skoningens påverkan på gångarterna. Exempelvis kan man få en passtaktig tölt renare genom att sätta tyngre skor fram, och en travtaktig tölt renare genom att sätta tyngre skor bak. Längden på tån har också betydelse för takten genom att förenkla eller försvåra överrullningen.
Jag har dock bestämt mig för att låta min hovslagare sko efter eget huvud, och har uttryckligen bett honom att sko på ett sätt som är så bra som möjligt för HÄSTEN och hästens hållbarhet. Vill jag sedan (tillfälligt) använda mig av några "takthjälpmedel" när jag tränar, kan jag använda ett par tunga boots. Det tycker jag dessutom ger bättre effekt, eftersom hästen då inte har dem hela tiden och "vänjer sig".
Både jag och min hovslagare är ganska kritiska till att laborera med skor och vinklar för att påverka hästens gångarter - det är helt enkelt bättre att lära sig rida!!! Felaktiga vinklar sliter ju oerhört på t.ex. kotlederna och kan ge problem med hältor och kortare "hållbarhetstid" för hästen.
Även travet laborerar ju en del med balansering, men då skall man komma ihåg att en travhäst inte behöver bära upp ryttarens vikt, vilket ställer högre krav på korrekta vinklar etc. eftersom belastningen blir större.