Vad har ni för sadelgjord?

Sv: Vad har ni för sadelgjord?

Kan du inte ta en bild på vart den ska ligga och inte ligga? Behöver se för att förstå ibland. Kan ju vara att jag spänner fel

Har en ELT dressyrgjord, 60 cm(?) för min kuse har lite sadeltvång plus att sadeln gärna glider bakåt. Har nog fått tag på ett bra exemplar för den varken fransar sig eller krullar ihop kanter efter 3 års användande :)

KL

ELT? gjord, vad är det för gjord?

Själv har jag en lädergjord från Aquila som fungerar finfint :)

Jag försöker komma på en bra motivering till att köpa en - men pålle är ju lika nöjd (har lånat en ELT och testat) med breda Hööks-gjorden så det får vara.

Min har inteprotesterat mot vanliga gjordar, hon säger just ingenting, och jag bytte sadel samtidigt som gjord så vad som är gjorden och sadlen är omöjligt att säga. Nöjdast verkar hon vara barbacka.

Aha en sån kikar jag på förra året, men de fanns inte i kortare än 50 cm då.. Kan man få den i 40 cm nu, nån som vet?

Jag har en formiga sen ca 4 år tillbaka. Den är väldigt lätt att hålla ren, bara att borsta av och slänga den i tvättmaskinen. Tycker den sitter bra, det enda jag kan klaga på är att hällorna för stropparna sitter ganska nära själva spännet, så om man inte spänner på rätt sätt åker hällan med in under rullen på spännet. Men det problemet har jag på många sadlar. En sak jag gillar är att den håller långa stroppar på plats väldigt bra, så de slänger inte så under magen.

Har provat ELT men blev faktiskt inte alls imponerad, tyckte det var svårt att få den att sitta där den ska, den åkte lätt runt och korvade sig. När jag väl fick den på plats märkte jag ingen skillnad mot formigan. Så jag lämnade faktiskt tillbaka den igen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver en ny sadelgjord. Hon har lättare sadeltvång och en husse som är väldigt svag i armarna. Jag söker därför...
Svar
13
· Visningar
3 501
Senast: svea
·
Utrustning Det här är förmodligen en skitdum fråga, men lite tips och råd kan man kanske få ändå här :) Jag har en sadelgjord som är 110 cm...
Svar
3
· Visningar
702
Senast: warg
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Har fått problem med att lillskrutt blir nypt och får skav/svullnad av sadelgjorden. Han har ett dåligt sadelläge, för att uttrycka det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat