Vad har ni för sadelgjord?

Magica

Trådstartare
Vad har ni för sadelgjord på er islandshäst?
Sitter och funderar på en ELT gjord, dock har de problem med tillverkningen mm och att de har varit för dåliga i skicket (fransat sig, korvat sig mm).
Eller en Wintec Cair dressyrgjord (men den kortaste är bara 55 cm).

Mitt sto börjar gärna bukandas mkt vid spännandet av sadelgjorden (mildare sadelgjordstvång eller problem att andas? har provat spänna hål för hål men hjälper inte) Vill ha en gjord som sitter bra över bröstbenet på henne.

Så vad har ni? och varför?

Sv: Vad har ni för sadelgjord?

Jag har en sadelgjord från hrimnir, men jag tycker att den bara är onödigt dyr och inte ens speciellt bra. Högst upp på inköpslistan står därför en AQUILA Ergo sadelgjord för dom verkar sitta mycket bättre, dom verkar bra helt enkelt! :)

En vanlig gjord i neopren på bägge hästarna, min erfarenhet är att spänner man gjorden för långt fram kan det ge sig i uttryck att hästen börjar bukandas.

Jag har en ELT. Den nya helsvarta modellen. Tycker inte att den varken korvar eller fransar sig och är nöjd med den. Det enda negativa är att den är lite för lång. Har den kortaste som är 40 cm.

Har Stübbens dressygjord i läder. Mycket trevlig.
Egentligen alldeles för dyr (ca 1000kr) men jag hittade en på halva reapriset på Hööks för ett par år sedan och 250kr för en bra lädersadelgjord är inte farligt:D

Jag har inte gjorden för långt fram. Sadeln ligger långt bak och så även gjorden. Har däremot haft den längre fram men blir lika mkt bukandning med den där som längre bak. Jag spänner gjorden där den ska spännas på en islandshäst.

Jag har beställt hem en sådan från Börjes. Har en teori om att hon behöver bredare anläggningsyta för att inte känna obehag ?

Var återförsäljaren som sa det med att tillverkningen står stilla nu då de haft stora problem medELT gjorden.

Menar du att man ska sätta den långt bak?
Testa själv att spänna ett bälte långt ner över revbenen, och spring en stund.
Jämför gärna med att sätta bältet långt upp.

Vi har den bredda som G boots säljer och den är kanon. Både unghästarna och våra lite mer känsliga hästar gilla den riktig mycket.

Ja jag säger inte emot att folk har haft problem med den. Men JAG har inte haft något problem med min.

Jag har beställt hem en sådan från Börjes. Har en teori om att hon behöver bredare anläggningsyta för att inte känna obehag ?

Jag bestämde mig för att testa en sån eftersom min 01:a är lite känslig med sadelgjorden och tänkte att om hon verkar nöjd så satsar jag på en ELT men nu är jag så nöjd att det får vara :)

justja, här på buke ska man ju vara tyyydlig;) ses imorrn och må bäste kvinna vinna:D

Menar du att man ska sätta den långt bak?
Testa själv att spänna ett bälte långt ner över revbenen, och spring en stund.
Jämför gärna med att sätta bältet långt upp.

Jag menar att man inte ska spänna över partiet mellan frambenen, bröstbenet. Lägg en tyngd på bröstet och prova, prova sedan närmare mellangjärdet, var är enklast att andas.

Ah skönt! Jag är jätte sugen på en sådann iaf men får inte tag på nån :-(

Jag har bara ELT gjordar till mina hästar, har 5 gjordar i olika åldrar och längder och jag har inte haft problem med en endaste.
Den äldsta är väl kanske 4år nu och använd så gott som dagligen och ser fortfarande inte sliten ut, syns ju att den är använd såklart men den kommer att hålla länge till.
Mina andra gjordar har jag inte heller några problem med.

Jag har en också en ELT gjord, inga problem med me den alls. Ja den rullar sig lite i kanterna men det är inget som påverkar.

Liknande trådar

Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver en ny sadelgjord. Hon har lättare sadeltvång och en husse som är väldigt svag i armarna. Jag söker därför...
Svar
13
· Visningar
3 501
Senast: svea
·
Utrustning Det här är förmodligen en skitdum fråga, men lite tips och råd kan man kanske få ändå här :) Jag har en sadelgjord som är 110 cm...
Svar
3
· Visningar
702
Senast: warg
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Har fått problem med att lillskrutt blir nypt och får skav/svullnad av sadelgjorden. Han har ett dåligt sadelläge, för att uttrycka det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka