Vad har ni för morot?(motivation)

Totola

Trådstartare
Vad gör ni när motivationen tryter? Främst för er er egen del då.. När det känns som att man inte kommer någon vart eller allmänt inte ser fram emot träningen/ridningen :p

Gör ni något annat för att varva eller kör ni på som vanligt och piskar er själva i rumpan för att aktivera hästen?

Just inom barockridning är det ju ganska viktigt att man håller igång träningen för att hästen ska muskla sej/behålla muskler och man slipper stanna upp i utbildningen eller tillockmed försämra hästens fysik.

Nu vill jag höra lite peppande här :)

Sv: Vad har ni för morot?(motivation)

Ja, jag har tappat lusten. Därför ska jag byta häst! :o

Jag har haft en enorm motivationsdipp i vår. Anledningarna har varit blandande:
jag har mått dåligt psykiskt (det har nog varit min jobbigaste vår någonsin)
jag har gått upp i vikt (kombination av minskad ridning, minskad motivation att röra på mig, tröstätande och för j*vlig situation i arbetslivet och delvis privat)
tränaren har varit mkt sjuk vilket givetvis påverkar även mig
hästen känns "liten"

Detta har resulterat i att jag nu sålt hästen till två glada tjejer som jag tror Carbin kommer att glädja mycket som en bra förstahäst. Insåg att jag och Carbin inte kommer att komma dit jag vill (vill gärna ut och tävla med hyfsat resultat någon gång) då han inte har så bra gång. (Men den har blivit bättre, det har den). Och det är inte rätt mot honom att jag ska känna mig "missnöjd", för han gör så gott han kan!

Nu är jag i hästletartagen och ska titta på en stor holländare ikväll för andra gången, som är den första som reagerar på de saker jag vill de ska reagera. (Ironiskt nog har de svenskridna hästarna jag hittills testat varit både tråkiga och felridna...)

Så svaret på min motivationsdipp blev helt enkelt att jag bytte häst. (Om jag nu hittar någon ny!). Och min motivation har kommit tillbaka, läser mängder av hästlitteratur just nu och har t o m börjat springa lite försiktigt för att bli snyggare i sadeln!

När det gäller ridningen, är min motivation:RIDNINGEN!
Det är ju så fantastiskt kul att rida! Har du glömt det?

Motivationen tryter sällan/aldrig för min del.
Jag tycker det är så vansinnigt roligt att rida att när jag kliver av hästen längtar till nästa gång(dag) jag kan rida igen.
Nu går det ju inte så bra alltid men jag lär mig något varje gång. När jag tänker igenom mitt knackiga ridpass så får jag inspiration och ideer om hur jag ska göra nästa dag för att det ska kännas/funka bättre.
mvh T

Nja.. Alltså för min del känns det risigt eftersom jag tragglar på med saker som hästen egentligen kan, och eftersom hästen inte är mogen att gå vidare så är vi fast..
Sen så är hästen liiite öm i en bakkota, det märks om man pressar honom. Blev sen han gick barfota och fick en massa skavanker (nu är han fräsch förutom den liite ömma bakkotan av att ha gått fel). Så jag tänkte jobba från marken ett tag. Men det är så tråååkigt! :p

Har börjat klickerträna lite för mitt eget nöjes skull, men det ger inte hästen den motion han behöver..

Jag har faktiskt funderat på att skaffa en till häst för att man ska undvika att känna sej "fast" i ett läge och fokusera för mycket på problem.. Frågan är bara om tiden och ekonomin finns för det.

Jag har också tappat lusten. För det första är jag för tillfället ganska så förvirrad och vet inte var jag hör hemma med min häst som jag trivts med känner mig säker på. Jag valde ju honom för att jag tyckte om honom som häst, och han är en väldigt snäll och trevlig häst. Oftast är han arbetsglad och tillitsfull. Dessutom får man ju enligt Bent Branderup tycka om hästar av hans slag och man får ha ambitionen att träna Bent-dressyr även med en sådan häst. Därför kändes mitt val rätt då.

Nu har jag väl delvis sett fler sidor av ridningen, och ser inte enbart Bent och kan även se även nackdelar med Bents utbildningsfilosofi. Jag vet att det inte bara finns hemsk ridskoledressyr, utan att man kan rida "vanlig" dressyr på ett vackert och harmoniskt sätt. Nackdelen är att jag nu med min egen valda häst inte alls känner mig hemma i detta sällskap. Får jag rida så med min häst? Det känns som om jag ska rida dressyr för dressyrens skull så att säga, även fast den är hästvänlig. Men lämpar den sig för min lille häst, som inte alls har samma förutsättningar som de stora bruna? Jag har heller inga som helst tävlingsambitioner, därför passade Bents filosofi mig också bra. Jag behövde inte ha några förklaringar om varför jag inte tävlade, den frågan ställs jämt annars.

Bent gav mig en tillhörighet, en acceptans. Jag vet inte om den finns i den trevliga dressyren? Kanske är den avhängig på att du har en häst med de rätta rörelserna och kroppsbyggnaden? Då känner jag mig lika borttappad som innan jag hittade Bent.

När jag nu inte känner motivation till att rida, så låter jag andra rida min häst. Jag nöjer mig med att se på och eventuellt kommentera och försöka inspirera dem till att göra olika roliga övningar. Jag tittar också gärna på andra ryttare och försöker inspireras av dem.
För att vilja rida så ska motivationen och gläjden finnas där till att göra något. När jag inte har motivation, så är det bättre att avstå. Hästen känner hur man själv känner sig i sinnet, och det är inte rätt att rida när man egentligen inte vill.

Men om du gillar din häst och är fullkomligt nöjd med honom, så är det väl en jättebra grund?

Det FINNS tränare förutom Bent som inte tjatar om tävling eller hästras. Min tränare har islandshästar, halvblod, spanska hästar, fullblod, f d travare och jag vet inte allt bland sina klienter. Basen i bra ridning är ju densamma, oavsett om du sitter på en liten ponny, en arab eller ett tyskt dressyrdjur.

Önskar dig lycka till och här kommer lite motivation över nätet! Känner du?

Under vintern har motivationen emellanåt trutit av olika anledningar.
Häst som har något vajsing med sin inre balans och jag har inte riktigt kommit överens med mig själv och husse vad som bör göras. Mindre kraftfoder har verkat vara en stor del av lösningen!

Sedan har jag ingen ridplan utan rider längs en trafikerad villagata som är rent ut sagt hemsk på vintern, för att komma till en skolparkering där det ibland står en bussdj*vel längs min bästa långsida. -Eller en h*vetes saab mitt på kortsidan så att jag måstat avbryta något bra för att inte repa lacken.

Det kombinerat med 30 minusgradiga vintrar, ruggigt stall utan rymlig skötselplats och mycket jobb tog död på inspirationen ett tag.

Plus att jag haft en häst till i ett annat stall som skulle skötas och ridas varje dag. Nu utlånad dock, det har gett en stor gnista tillbaka. Arbetsbördan är mycket lättare och jag hinner till och med rykta och putsa utrustning om jag vill.

Men trots allt tjafs med att hitta en plätt att träna på och total brist på ridkompisar/medintresserade har det gått att hålla igång.
Det har räckt med någon ny infallsvinkel härifrån, eller att se någon rida för att tända till. Våren kom med två träningstillfällen och nu är vi stort på G!

Plus att en kompis som läst till equiterapeut och jag slog våra kloka huvuden ihop och bestämde oss för vilken del av hästens kropp jag ska satsa på att underhålla medans han jobbar sig starkare. Förr har jag vacklat mellan att stirra mig blind på spänd bog, snett bäcken, kort vä hamstring osv. Nu tänker jag bara mjuk länd och sen ska det andra ge sig. Och det gör det!! :idea:

I morse red jag kallblodet nere på ängen i solen och njöt. Inte en mygga eller broms än. Solen som värmer och häst som börjar hitta rätta läget och tar hjälperna. Det kändes så stilla och koncentrerat och vi var båda helt fokuserade. Låånga frustningar kom det och han fick riktigt töja på sig och koordinera långkroppen.
Belöningen i form av nytt gott gräs satt fint! Längtar tills nästa pass!! :smirk:

Jag längtar efter känslan när hästen är en levande kraftfull lätt vibrerande del av mig. Vår vilja och vår kraft är sammanflätad. Jag vet från att ha sett videos - att i vissa ögonblick ser det riktigt bra ut!
Jag kämpar med att få dessa stunder att bli längre. När det känns riktigt bra ska vi gärna visa upp oss på tävlingar. Men jag vill inte kompromissa och bli hård i handen bara för att få vara med på några lättklasstävlingar - samtidigt som det är ett himla bra sätt att få en "reality-check" på vilken nivå man är på.

Jag är bergfast övertygad om att när hästen går rätt - självbärig osv... så mår HÄSTEN bra! Så därför finns motivationen att träna hästen för hästens skull. Det enda molnet på motivationshimlen för min del är att hästen gillar att hoppa (genuin hoppstam, även om det finns dressyrankommor också på hög nivå) och jag är för gammal för att ge mig in i en hoppkarriär - så om han bara nöjer sig med hoppträning för skojs skull, så kan vi komma vidare. Ibland är jag rädd att han skulle må bättre med en som satsar mer på hopp.

Men nu kommer vi till nytt stall med mycket bättre uterittsmöjligheter, och då kan vi säkert lösa det.

Sammanfattningsvis kan jag nog säga att jag älskar min lilla häst och vill se till att han "utvecklas till svan" (från ful ankunge alltså) - och har roligt! /T_B

ps - sen är det ju själva 17 allt jobb man måste lägga ner för att hästen ska få ha sitt roliga! ds (bild på länken nedan)

http://groups.msn.com/Allege-IdealSverige/cardemidsommarpkullavreta.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1

Tänk också på att tävlingarna - FEI - startade som ett sätt att bevara ridKONSTEN. Så även om mycket har spårat ur, så behöver man inte känna sig pressad av det "stora bruna gänget".

Det finns andra gäng som försöker lära sig och komma vidare. Vilka böcker har du hittat? mvh/T_B :)

Jag har i princip alltid ganska bra koll på vad nästa (och nästnästa och nästnästnästa) steg som jag vill uppnå är, och min morot är att ta mig dit.

Oftast har jag dessutom extra morötter i form av kurser jag ska åka på eller uppvisningar som jag ska göra.

Dessutom har jag med åren lärt mig att man faktiskt KAN låta de alra flesta hästar skrota i hagen en vecka eller två då och då. Har just plockat fram shettisarna ur "malpåse" efter att inte ha jobbat dem sedan i höstas - och det är förvånansvärt vad de klarar av att göra redan.

Mentalt så brukar de vara ett snäpp före efter en sådan paus och vara redo att gå till nästa grej. Men det är ju inte alla som fixar att ställas av hipp som happ rent kroppsligt. Min ena ridhäst, som står och spänner sig i hagen och boxen ibland, behöver helst jobba varje dag, så jag försöker att åtminstone longera loss honom även de perioder då tid eller lust fattas.

Ingen som helst motivation. Tror faktiskt att jag lägger ner ridningen.
Körning känns mkt mer lockande.

Det är sällan motivationen tryter, men viss har det funnits perioder när allt annat i lívet har tagit för mycket av mig och motivationen gått ner. Jag har låtit hästen få vila lite från ridningen. Arbetat den mycket från marken istället eller bara gått ut och gått långa promenader. en paus kan göra underverk för motivationen.
Annars kan en träning vara på sin plats eller att åka och titta på en träning kan räcka för att lusten ska komma tillbaka.

Om det är så det känns så varför inte? Ge körningen en chans. Du ska ju inte tvinga dig till något som inte känns bra eller är roligt.
Lycka till med körningen!

- lånar -

Det har varit en lång svår vinter och vår för många. Jag blir inte så påverkad, men visst har det varit mycket "dåliga nyheter" i medierna i år, arbetslöshet, ekonomin är blä, inget blir bättre...

Min motivation är att bli bättre i mitt diskbråck så att jag kan rida och kan bli så bra som jag en gång var. Kanske inte så lett med stelnande leder och fler år på nacken. Men för mig är det bara så jäkla härligt att sitta på en häst! Jag har ju ingen egen, så jag får nog aldrig riktigt nog!

Tessan

Moroten för mig är att jag har upptäckt att jag ALLTID mår bättre efter ridningen!

Nu är jag i den bekväma sitsen att jag inte är piskad att motionera och träna min medryttarhäst till 100%, men vi pular på och går långsamt framåt. Det är jättekul men ofta ofta tar det ändå emot att åka till stallet och rida - när skallen är full med annat, kroppen är trött osv.

Är jag låg och energilös så åker jag till stallet med lågt ställda förväntningar, planerar löst för att bara rida rakt ut i skogen och lalla lite. Väl i stallet händer det att energin infinner sig och vi får en riktigt fin träning på banan istället! Ibland rider vi rakt ut i skogen och mår jättebra båda två.

Jag påverkas mycket av atmosfären i stallet och bland hästarna, jag går in i "häst-mode", blir fokuserad, avspänd och stillsamt lycklig. Sen när jag hämtar hästen från hagen och börjar rykta och umgås så brukar det visa sig vad vi ska göra just den dagen...

Totola skrev:
Just inom barockridning är det ju ganska viktigt att man håller igång träningen för att hästen ska muskla sej/behålla muskler och man slipper stanna upp i utbildningen eller tillockmed försämra hästens fysik.

Ett tillägg med tanke på detta: På den nivå som jag och medryttarhästen befinner oss så är en skogstur ypperlig träning. Vi klättrar och tränar ryggen och andra muskler, kliver över besvärlig terräng och tränar kroppsmedvetenhet, har olika åsikt om vart vi är på väg och tränar därmed kommunikation - när det är som bäst blir kommunikationen väldigt fin och lätt - och jag får även många tillfällen att träna mitt ledarskap och tilliten mellan oss :love:

Om jag inte har någon motivation att jobba på ridbanan så gör jag något annat. Skrittar i skogen, busgalopperar på fälten, selar på travaren eller kanske ger hästarna semester ett tag. Om jag är omotiverad så brukar inte hästen heller se nån anledning att anstränga sig och då slutar det bara med att man sitter och bråkar... Bättre då att låta bli.

Att läsa inspirerande ridläror eller surfa runt på Bukefalos brukar kunna göra att motivationen ökar :)

true_blue skrev:
Det enda molnet på motivationshimlen för min del är att hästen gillar att hoppa (genuin hoppstam, även om det finns dressyrankommor också på hög nivå) och jag är för gammal för att ge mig in i en hoppkarriär - så om han bara nöjer sig med hoppträning för skojs skull, så kan vi komma vidare. Ibland är jag rädd att han skulle må bättre med en som satsar mer på hopp.

Haha, oj vad jag känner igen mig i det där! Gissa vem som kört 20 mil idag bara för att hästen ska få träna fälttävlan som han älskar? Själv håller jag i manen och försöker hänga med så gott jag kan...

:bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hur gör ni när motivationen tryter? Tävlingar är inställda på obestämd tid. De tävlingar jag sett fram emot sedan förra året är...
Svar
5
· Visningar
714
Senast: krus
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 665
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama