Sv: Vad har ni för morot?(motivation)
Under vintern har motivationen emellanåt trutit av olika anledningar.
Häst som har något vajsing med sin inre balans och jag har inte riktigt kommit överens med mig själv och husse vad som bör göras. Mindre kraftfoder har verkat vara en stor del av lösningen!
Sedan har jag ingen ridplan utan rider längs en trafikerad villagata som är rent ut sagt hemsk på vintern, för att komma till en skolparkering där det ibland står en bussdj*vel längs min bästa långsida. -Eller en h*vetes saab mitt på kortsidan så att jag måstat avbryta något bra för att inte repa lacken.
Det kombinerat med 30 minusgradiga vintrar, ruggigt stall utan rymlig skötselplats och mycket jobb tog död på inspirationen ett tag.
Plus att jag haft en häst till i ett annat stall som skulle skötas och ridas varje dag. Nu utlånad dock, det har gett en stor gnista tillbaka. Arbetsbördan är mycket lättare och jag hinner till och med rykta och putsa utrustning om jag vill.
Men trots allt tjafs med att hitta en plätt att träna på och total brist på ridkompisar/medintresserade har det gått att hålla igång.
Det har räckt med någon ny infallsvinkel härifrån, eller att se någon rida för att tända till. Våren kom med två träningstillfällen och nu är vi stort på G!
Plus att en kompis som läst till equiterapeut och jag slog våra kloka huvuden ihop och bestämde oss för vilken del av hästens kropp jag ska satsa på att underhålla medans han jobbar sig starkare. Förr har jag vacklat mellan att stirra mig blind på spänd bog, snett bäcken, kort vä hamstring osv. Nu tänker jag bara mjuk länd och sen ska det andra ge sig. Och det gör det!!
I morse red jag kallblodet nere på ängen i solen och njöt. Inte en mygga eller broms än. Solen som värmer och häst som börjar hitta rätta läget och tar hjälperna. Det kändes så stilla och koncentrerat och vi var båda helt fokuserade. Låånga frustningar kom det och han fick riktigt töja på sig och koordinera långkroppen.
Belöningen i form av nytt gott gräs satt fint! Längtar tills nästa pass!! :smirk: