Vad har ni för morot?(motivation)

Sv: Vad har ni för morot?(motivation)

I mitt fall är det så att vi faktiskt stampar på ett och samma ställe. Hästen blev lite öm, då kan man inte kräva så mycket som man egentligen borde kunna. Om inte annat för att det finns i MITT huvud. Idag såg hästen faktiskt väldigt ren ut när jag föjde ett tips härifrån och satte upp en annan ryttare att rida ;) inte för att hon red bättre, det var en ganska ung tjej som absolut inte har samma prioriteringar som jag, men när man ser hästen från marken kan man se mycket tydligare om hästen fuskar eller om den ser oren ut.

Men nu har vi ju gått tillbaka ett snäpp igen för att hästen blev dålig av barfotagången, så även om hästen känns fräsch så känner jag det som att vi inte kommer någonvart :( och om jag låter andra rida eller jobba min häst när jag inte känner för det (obs! jag gillar att rida ut, men eftersom hästen naturligt gått lite "fel" när man inte positionerar honom rätt så försöker jag undvika för mycket raka spår och att rida för länge i skogen) så kommer jag komma ännu längre tillbaka utbildningsmässigt eftersom jag får återinlära hjälper som andra använder på annat sätt än jag själv. Pest eller kolera :crazy:

Nu ska jag få lite hästledigt eftersom jag ska åka bort nästan en vecka. Jag har lejt folk att jobba hästen från marken/pyssla lite så han inte blir oaktiverad, omusklad och rastlös men jag har MYCKET dåligt samvete eftersom jag vet att en sån frånvaro kan orsaka stor tillbakagång i min och hästens kontakt eller utbildning.

Därav formuleringen: hur gör ni när ni är omotiverade för att fortsätta träna hästen? eftersom jag INTE villatt hästens fysik ska stanna upp i utvecklingen eller bli lidande av att jag känner mej opeppad en vecka. Man kanske inte borde ha häst om man är så instabil? :(

Kom förresten på en sak själv, vad tror ni om det här.?:

Att sätta upp små roliga träningsmål för mej själv, att göra ett litet kürprogram med sådant man redan kan och bara behöver finslipa till det lilla extra och visa upp det/videofilma. Och sedan sätta små delmål att nästa program ska innehålla det här; och nästa det här; så har man något att sträva efter. Små etappmål.? Lät som en bra grej förutom att barockprincipen försvinner lite med att man inte ska ha tävlingsambitioner utan göra allt i hästens egen takt.

Totola skrev:
åka bort nästan en vecka. ... blir oaktiverad, omusklad och rastlös
Men inte tappar väl hästen muskler på en vecka :confused: Jag tror att hästarna mår bra av lite semester ibland. Både kroppsligt och för att få vila huvudet. Och nu på sommaren går de förhoppningsvis ute dygnet runt i en stor gräshage med några kompisar och då är det nog ingen risk att de blir oaktiverade och rastlösa?

I mina ögon är en veckas vila ingenting!
Inte förlorar den några muskler på den tiden. Tvärt om kan det ni jobbat med hiitills sätta sig bättre eller intressanta saker visa sig då du tar upp träningen igen.
Alla behöver en andningspaus!

Min har stått ett par veckor pga en inflammation och är bättre än någonsin nu då jag ridit ett par tre dagar igen. Glad, smidig, energisk och positiv. Han har sedan andra dagens vila stått och trängt vid grinden och undrat varför han inte blir hämtad för att träna.

Jag som hade tappat lite driv fick riktigt upp inspirationen av att se honom stå och glänsa och busa med kompisen i hagen.

Har suttit i solen på en stubbe utanför hagen och i huvudet målat upp perfekta träningspass där allt flyter.
Kanske har han fångat upp tankarna för det går så lätt och är så fint & lugnt nu då vi tränar.
Vi har landat mentalt tack vare det ofrivilliga uppehållet. :smirk:

Grejen är att han HAR fått ofrivilligt avbrott i träningen, nu har vi inte kunnat träna effektivt på ca 3 veckor. Om jag då åker bort precis när hästen börjat bli fräsch och kan jobbas ordentligt igen DÅ missar jag en viktig bit.
Det jag menade att "stanna upp" osv handlar ju också om att jag inte håller på med hästen under en period (även om det är en kortare sådan) så då blir hästen lite ringrostig, eller jag för den delen, och även om det bara gäller något ridpass måste jag "återinlära" (vi är ju faktiskt i ett utvecklingsstadium där allt som inte sitter måste "återinläras").
Jag kanske är lite väl krävande på så vis, men eftersom jag VILL komma vidare, vill utveckla mej själv och hästen så vill jag inte gå tillbaka i utbildningen pga tappade muskler eller att hästen glömt det vi tränade på förra gången.
Och även om det låter överdrivet så har jag stått på samma ställe, eller tillockmed gått tillbaka i hästens utveckling den här månaden så jag tycker INTE det är för mycket att begära att hästen ska sätta de lilla muskler som fattas för att jag ska kunna gå vidare med svårare saker. Ingen vill vara fast med att träna skolor i skritt.

Totola skrev:
Det jag menade att "stanna upp" osv handlar ju också om att jag inte håller på med hästen under en period (även om det är en kortare sådan) så då blir hästen lite ringrostig, eller jag för den delen, och även om det bara gäller något ridpass måste jag "återinlära" (vi är ju faktiskt i ett utvecklingsstadium där allt som inte sitter måste "återinläras").
Jag tycker ofta att det brukar gå extra bra efter ett längre uppehåll! Hästar behöver också tid att tänka igenom, smälta intryck och nya kunskaper och samla ny motivation.

Totola skrev:
Ingen vill vara fast med att träna skolor i skritt.
Men varför sitter du bara och tragglar skolor i skritt? Vem är det som säger att man ska göra det? Vilken tränare, vilken litteratur, eller är det du själv som anser att just du och din häst behöver det? Visst, nyttan av skolor har jag både förstått och läst mycket om, men att BARA traggla i skritt innan man gör annat det vet jag inte var det kommer ifrån. Jag tycker fortfarande att det vore intressant att få någon referens, eller om du har lust att förklara?

Håller med!

Totola
Både du och hästen mår väl av lite variation, rid ut lite utan att fundera så mycket på att din häst inte går i exakt rätt form. Ta med en kompis så du inte är så fokuserad, passa på och njut av det fina vädret. Det finns ingen häst som tar skada av att vila ett tag, så du behöver inte oroa dig. Angående att vara fast i att träna skolor i skritt så är det väl ett val du gjort, det är väl ingen som tvingar dig?

Jag tycker att det där med kur program lät rätt inspirerande, jag menar lite bra musik och ny inspiration. Men hade du tänkt sätta ihop ett kurprogram i skritt?!? Säkert väldigt underhållande :rofl: :rofl: :rofl: :confused: Du måste nog försöka ta lite lättare på saker och ting, ett skratt förlänger livet!
Kramar summer san!

När min motivation tryter påminner jag mig själv om hur roligt det är att rida. Gumman och jag tar och rider ut en massa iskog och mark och låter allt negativt försvinna. Tillbaka igen är vi båda gladadre och motiverade. Gumman är lika "igång" som innan och vi kan börja där vi slutade. Ärdet mest hon somär trött, låter jag henne framför allt vila någon/några dagar och sen koncentrearar vi oss bara på att rida ut. Det brukar alltid göra susen! :)

Jag har försökt dra med henne på uteritt, men icke som nicke :P
(vi står i samma stall och brukar för det mesta vara där samtidigt och träna samtidigt)

Jag är själv i samma sits, totalt omotiverad för tillfället. Men själv har jag "turen" att för tillfället ha en omusklad häst, så jag känner inga större krav på att motionera honom (förutom att jag gärna skulle se att jag kan rida honom mera effektivt inom en viss framtid - men jag behöver inte direkt känna "åh, han tappar alla muskler! MÅSTE motionera").
Men så står man ju där man står, kommer ingenstans - själv rider man inte ens skolor i skritt för tillfället. Skyller på sadelbrist (inväntar en ny bomlös), häst som är lite småkrasslig av någon anledning (JAG känner det på honom ibland, men sist jag var inne på kliniken tyckte de nog jag var löjlig som var där och skickade hem mig, och så gjorde vi ett stort kliv tillbaka i vår relation när matte fick för sig att pröva lastträna den snälla vägen (efter 2 "medhjälpare" stört hästens fokus och jag stått i 4 timmar och blivit så trött i kroppen att vi halade in honom likförbaskat *morrar på mig själv* (skulle ha gått därifrån när han visade att han förstod och gick halvvägs in jättesnällt flera gånger i rad och jättevilligt - men nejdå, jag skulle ha hela vägen, och omgivningen SKULLE absolut smacka bakom honom, börja skramla med hinkar inne i transporten (när jag har en hinkskeptisk häst) och glömma transportdörren öppen så att den smällde igen i vinden *suck* (inte för att han brydde sig faktiskt - men störningsmoment är enligt mig inte bra när man gör något för första gången))). Hur som helst så tog jag ett stort kliv bakåt i min hästs ögon den dagen, och prioritet nummer ett för mig är att han ska respektera och vilja göra det jag ber honom om för att jag är en just ledare - inte för att jag tvingar honom eller skiter i vad han tycker om saken ifråga.

Men vad gör man när man vill rida ut och hästen tycker det är dötråkigt utan sällskap? (även lite tråkigt MED sällskap - men inte lika illa)
Tror min herre behöver lite vila från sin lätta träning *suck*

Klart vi kan göra ett kurprogram i skritt ;) Det är som tur är bara till för våra egna ögon :D Kanske någon travövergång för mig på sin höjd - medans Totola faktiskt funderade på att lägga in lite trav för skojs skull. Vi kan ju sätta "höga mål" som diagonalsluta, skrittpiruetter, serpentiner där man kanske till och med kan lägga in skolorna. Ingen som säger att det behöver bli ett allt för långt program - det är till för att man ska ha något att träna mot som jag förstod det - hur man väljer att definiera och "bocka av" sina mål är ju individuellt. För min egna del är piaff slutmålet - skolorna ovan mark känns överflödigt. Piaffen är till för att stärka hästen, och den dag man når dit har man kommit en bit på vägen enligt mig (sedan vet jag att vissa börjar med piaff väldigt tidigt, men det ändrar inte min inställning - rätt utförd är det en rejält samlande rörelse och DET är mitt mål, att kunna samla ihop min häst såpass).

Totola skrev:
Vad gör ni när motivationen tryter? Främst för er er egen del då.. När det känns som att man inte kommer någon vart eller allmänt inte ser fram emot träningen/ridningen :p

Gör ni något annat för att varva eller kör ni på som vanligt och piskar er själva i rumpan för att aktivera hästen?

Just inom barockridning är det ju ganska viktigt att man håller igång träningen för att hästen ska muskla sej/behålla muskler och man slipper stanna upp i utbildningen eller tillockmed försämra hästens fysik.

Nu vill jag höra lite peppande här :)

Jag rider ut. busar runt med andra hästar. Tragglar ingen dressyr.
Sen rider jag inte barock heller.. tror det är bra för hästen om man koncentrerar sig på att klättra och träna konditionen ett par dagar, skiter i ridbanan!
Har en häst som tycker det är skitkul att rida ut, men lite tråkigt att rida dressyr..

Ni låter sköna ni två! Ta nu inte för snabb musik så ni trasslar in er mellan piruetterna och diagonalslutan. Det var vågat att lägga in en travövergång måste jag erkänna! Hoppas att ni får riktigt roligt när ni ger er på det projektet. Föreslår lite musik, vad sägs om signaturmelodin till Bamse? Den är ju lite glad fast samtidigt går allt lite långsamt i Bamse...! Ha det gött :) !

Min morot är min häst, hans välbefinnande och hans möjligheter. När jag ser på honom ser jag en pålle som kan gå väldigt långt, bara man tar itu med hans problem och matte (undertecknad) lär sig att be om saker så hästen förstår. Därifrån kommer min motivation att lära mig mer och mer. Vill försöka hjälpa och tillåta pållen att vara allt det där fantastiska som han kan vara.

Men motivationen att sitta upp och rida finns inte alltid där för det, dessvärre. :o

Då brukar jag försöka hitta nån annan som vill rida honom ett par gånger, och så tittar jag själv på. Det ger mig massor att få se hur han rör sig med en annan ryttare i sadeln. Allra bäst är det om personen i fråga kommer "utifrån", alltså inte har sett mig rida hästen speciellt många gånger och inte vet vilka problem han och jag har ridmässigt.

En tid krånglade halterna om jag försökte göra dem precis efter en vänsteröppna. En dag red en av mina vänner, utan att jag sa nåt om problemet. Bad henne göra halt efter just en vänsteröppna, och hästen stannade ögonblickligen. Då vet jag att det är hos mig problemet sitter, och dessutom har jag en chans att se vad det är som denna ryttare gör annorlunda.

Dagen efter var jag motiverad som aldrig förr och vårt problem löste sig ganska fort efteråt. :)

Haha ja vi får jobba på projektet ;)
Målet är ju inte att traggla skolor i skritt, målet är alltid högre (som ni kanske förstått i det jag skrev tidigare) och hästen ska kunna samlad trav, diagonalslutor, skrittpiruetter m.m. men nu vågar jag inte träna så mycket på det eftersom det börjar strula redan när jag ska kräva en bra böjning.
Och den samlade traven tar jag det lite försiktigt med eftersom målet egentligen är att han inte ska låsa ryggen i traven då man i det läget inte alls kan jobba. Om jag då kräver för mycket kommer han spänna sej mentalt, jag vill istället avdramatisera traven men behålla avslappningen.

Ang. uteritter så rider jag gärna ut i terrängen men jag vill inte rida trav och galopp, och inte heller för långa raksträckor på väg eftersom hästen lärt in ett felaktigt rörelsemönster som förstärks om man rider rakt fram för mycket. Och dressyrjobbar gör jag inte på vägen, det är liksom hans mentala ledighet :D

Jag jobbade mycket för hand när han var lite ofräsch (stel pga barfotagång) för att lättare checka av hur han gick. Allmänt så börjar jag ofta ridpassen för handen. Men jag tycker det är väldigt tråkigt för det är samma där - han kan det han kan men man kommer inte vidare för att han inte är redo för det. Och vid handen blir det ju ännu mer skolor i skritt :D

På lång töm skulle vara intressant men jag har absolut ingen aning om hur man gör. Och grejen är ju att jag vill komma vidare, ska JAG då lära in ett nytt moment ända från början kommer vi ändå bara stampa på samma ställe :p

Vi jobbade lite på traven igår, det var kul för han hade lite framåtbjudning. Som tur är har man en häst som kan omvandla framåttänkandet även uppåt (eller tur och tur, kanske inte så roligt med en häst som reser sej i ryggningar :p ) men jag är inte alls konstruktiv när jag rider på vägen, man måste ta så hårda hjälper för att bryta gamla travartravs-vanor.
Vi BORDE iaf inte ha några större problem med traven. Antar att det mest är jag som har det. I höstas kunde jag be om trav på stället från halt bara genom att använda känslan. Men han var lite överambitiös så det blev jobbigt, och när en annan tjej råkade kräva piaff(!!) utan att låta honom vila efteråt blev han sur :D

har fått en motivationsboost utan dess like nu på sista tiden!
Den kommer sig helt enkelt av att jag verkar ha kommit hästens problem på spåret!
Fast riktigt vad som låg bakom kan jag inte bli klok på, men helt plötsligt efter en massa funderingar och testande är han superfräsh och kan en massa saker som inte funkat tidigare!

Har gjort småsaker som att testa att minska ordentligt på betforen (?!) och har nu en harmonisk häst som slipper sina bekymmer i rygg och muskler och är pigg och stark som aldrig förr. Hur nu detta hänger samman..

Faktiskt så har det på tidigare varit svårt med motivationen då hästen uppenbarligen haft problem att svara rätt på mina hjälper. Då jag pass efter pass, dag efter dag känner att det finns så mycket mer i hästen och ska behöva traggla med spänningar och låsningar kan man ju inte annat än tappa lusten!

Hur motivera hästen att kämpa och jobba med kroppsliga hinder emot sig?

Men nu, har det lossnat och lyckan är total!!
Nu går det att komma vidare, att tävla (trav), träna och njuta av sommaren utan att titta snett på hans rörelsemönster eller bråka om eftergifter.
Han älskar att ridas nu och står vid grinden och väntar. På banan (red galopp på rakbanan som omväxling till dressyrjobbet) har han enormt självförtroende och utstrålning.
Efter att ha sprungit runt och fått upp ångan kunde han jobba i samlad galopp och skolor samt lugn fin trav på volt avsuttet. gick bara med på en liten volt och han följde rösten och kroppsspråket helt lugn. Tog en jättefin kort galopp från skritt helt självständigt och balanserat, kuuul!
En häst som tidigare fick ledas i kedjan på stallområdet och bara skrek och drog.

Inser nu hur det ska kännas. Nästa gång jag kommer på en spänd svår häst blir det till att börja tänka på det fysiska innan ridträningen blir så seriös och krävande!

Det känns som att lura mig själv om jag skaffar motivation att kämpa med något som kanske borde lösas på ett annat sätt, mer friktionsfritt! Det ska kanske inte behöva vara så svårt att rida ändå!!

Haha sant :p det ska inte behöva vara svårt att rida.

Det är inte HÄSTEN som är omotiverad, han är samarbetsvillig och känslig och bjuder ibland till sånt man inte bett om :p förutom en del protester om han känner sej pressad.

Det är helt och hållet i mej det sitter. Ska träna lite på kürprogrammet ;)
Ungefär det här ska ingå: (nästan uteslutande skrittarbete)
Serpentiner, öppna, sluta, diagonalsluta, skrittpiruett, visa tydlig skillnad mellan samlad "smygskritt" och ökad skritt :D samlad trav och icke-samlad trav (uppridningen på meddellinjen) och om vi tränar på ordentligt kanske vi får med serpentiner i trav också. (bra träning).

Sen hur konstnärligt det blir återstår att se, men det roliga ska bli vägen dit ;)

Men om hästen inte är redo att gå vidare så kanske det kan vara bra för dig att få något nytt att fokusera på. Att lära dig jobba honom på töm eller långa tyglar (beror på hur sparkbenägen han är) gör ju att han får vara kvar på den nivån han behöver jobba på, men du får ändå utmaningar. Då får du ju något annat att tänka på än att vara frustrerad över att han inte är redo att gå vidare...

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hur gör ni när motivationen tryter? Tävlingar är inställda på obestämd tid. De tävlingar jag sett fram emot sedan förra året är...
Svar
5
· Visningar
714
Senast: krus
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 665
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama