Vad har ni för kakel i ert kök?

Diabetikern

Trådstartare
Ska börja kika efter kakel till köket nu men har ingen aning om vad vi vill ha. Små, mellan eller stora. Färg utan färg?

Vad har ni för kakel hemma i köket? Vis gärna med bilder.

Vårt kök är ett Ikea kök Bodbyn off White med mörk valnötsbänkskiva till. Golvet kommer bli mörkbrunt. Vad tycker ni skulle passa?

Jag har verkligen ingen aning om hur vi vill ha det :crazy:

Ska börja kika efter kakel till köket nu men har ingen aning om vad vi vill ha. Små, mellan eller stora. Färg utan färg?

Vårt kök är ett Ikea kök Bodbyn off White med mörk valnötsbänkskiva till. Golvet kommer bli mörkbrunt. Vad tycker ni skulle passa?

Vi har lite liknande kök, valde mörkgrönt kakel 15*15.

20160929_193158_zpsq7tgv1kh.jpg

Jag älskar mina kakel (som inte gör sig riktigt här på bilden). De är lite buckliga och ojämna 12,5*12,5. Tror de heter Madelaine. Köpta i en Colorama-butik. Det fanns olika färger av dem, och de var ganska dyra...

Edit.
Här:http://www.selfitaly.com/en/collections/madelaine
Grigio Perla är färgen/modellen

Senast ändrad:
Jag har en galen mosaik. Den går i svart, grått, vitt, guld, silver, brons, turkos och lila

Köket blev grått så jag ville liva upp lite

Har glasmosaik i turkosa toner.
Köksluckorna är blanka svarta och bänkskivan är svart, blank granit.

Har tyvärr ingen susning om hur man lägger upp bilder.

Hur off-white är luckorna? Om inte luckorna riskerar att se gulnade ut mot vitt kakel så hade jag valt väldigt enkla vita plattor och sedan satt dem med minimal fog. Jag vet inte vad du tycker om marockanskt kakel annars? Det hade kanske varit snyggt med något som plockar upp det bruna och vita, men som också bryter av med lite mer färg, t.ex. någon av de två översta till höger på bilden.

6421a8be72096074875f95857084f503.jpg

Själv har jag ett rätt trist kakel i köket, matt antracit. Bilden är inte från min lägenhet, själva köket har en annan utformning, men kaklet (och luckorna och de fula handtagen) ser ut så här:

Image.aspx

I huset vi har köpt så är det vitt avlångt kakel med fasade kanter satt i murarförband. Jag gillar kaklet och marmorbänken men hade gärna haft lite enklare luckor (och andra handtag!), så det får det bli på sikt. Det finns dock en del annat som skulle behöva fixas före det - bland annat den gula blommiga väggen i matdelen :laugh:.

Vita 15x15 i halvförband med ljusgrå fog. Vet dock inte om det är originalkaklet från 30-talet. Förutom att diskbänken har höjts till standardhöjd och diskmaskin installerats så är köket original så det hade varit kul om plattorna var det :)

Jag har glasskiva med målad vägg bakom (man kan såklart ha tapet också ifall man vill ha mönstrat). Det är otroligt lättskött, inga fogar som suger åt sig fett och helt slätt att torka av.
Jag skulle aldrig vilja ha kakel igen. En stor fördel är också att det går att byta färg eller tapet bakom utan att det kostar skjortan!

Jag har glasskiva med målad vägg bakom (man kan såklart ha tapet också ifall man vill ha mönstrat). Det är otroligt lättskött, inga fogar som suger åt sig fett och helt slätt att torka av.
Jag skulle aldrig vilja ha kakel igen. En stor fördel är också att det går att byta färg eller tapet bakom utan att det kostar skjortan!

Har hört mycket om detta och börjat fundera å det. Har hört att fett kan ta sig in ovanifrån? och hamna bakom glaset?

Har ni hört något om detta tidigare?

Vi har precis renoverat, så vi har ett körsbärskök med acasia bänkskiva (typ mörkt körsbär) och ek golv. Till detta har vi fusktegel som kakel. Ska se om jag kan ordna en bild.

Liknande trådar

Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
481
Senast: gullviva
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Hemmet Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke...
Svar
9
· Visningar
872
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka