Vad har ni för "häst-regler"?

H

hippihopp

Flytta gärna tråden om den inte ligger rätt! :)

Nejj, nu tycker jag det är dags att alla berättar vad ni har för regler när det gäller hästarna. Och då menar jag inte regler som "inget spring i hagen" och sånt, utan mer "egna" regler.

Själv har jag t.ex.

*Inget ätande utanför hagen (av buskar, gräs och liknande), då jag har en väääääldigt matglad ponny som gärna stannar för att äta, men icke, fyfy! :D

Ja, jag har såklart fler, men för tillfället står det still i huvudet, så kommer inte på fler x)

Sv: Vad har ni för "häst-regler"?

Inge ätande utanför hagen

Inge spring in i hagen

Inge trav när vi ska gå

Hon ska stanna när jag stannar

Inte äta innan jag sagt varsågod

Stå still när hon borstas/sadlas

Inte gå innan jag sagt att det är ok

Inge smitande ur hagen :devil:

JAG bestämmer över henne och inte tvärtom.

Det var väl dom jag kom på nu.

Inget springa på en.

Inget dragande i grimskaft eller liknande.

Maten är inte hans försen jag lagt det i krubban/hagen och flyttat mig.

Jag bestämmer, jag är hans ledare och inte tvärtom.

Säger jag skritt, ja då är det skritt.

Stå hyffsat stilla när jag borstar och sadlar. (undantag om det är mkt flugor m.m, då jag förstår om han måste sparka till mot magen eller liknande.

Ja, det var de jag kom på för tillfället:)

Inte tränga sig i grindhålet, varken ut eller in.

Kunna gå lugnt jämte mig på slakt grimskaft och stanna när jag stannar.

Inget sparkande, bitande vid hantering. (Hotar hon varnar jag henne och då slutar hon = ok)

Inte äta ur andras höpåsar (funkar väl sådär :P )

Har egentligen inte så mycket särskilda regler som jag kommer på just nu. Mer sånt där naturligt så att ingen skadar sig.

Inte klia sig med träns på, inte klia sig på mig.
Stå stilla när jag sitter upp.
Absolut inte beta med träns på, men ibland när jag leder låter jag honom beta, men det är mitt beslut, absolut inte dra iväg och äta.
Vänta i hagen tills jag tar av grimman och släpper iväg.

Det finns säkert massor mer, som man gör utan att tänka på det, men det här är sånt man ibland kan läsa att folk har problem med.

Inget kliande på mej
Inget kli någonstanns med träns
Man står stilla när man blir tillsagd
Man flyttar sig direkt man blir ombedd
Jag äger tyglarna
Inget ätande på buskar och träd vi rider förbi
Blir man ledd får man inte dra i grimskaftet och blir man skickad bakom mej så håller man sig där
Står still och joxar inget med benen med mej/hovis

mja inga konstigheter utan mer allmänt hyffs tycker jag, dessa regler gäller för vilken häst jag än hanterar men givetvis blir jag mer irriterad om min häst vandrar iväg när jag hoppar upp som aldrig får det än om jag skulle hoppa upp på en som brukar få det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar