Vad har ni för fritidsintressen/ hobby?

stjarnhimmel

Trådstartare
Som rubriken säger; Vad har ni för fritidsintressen/ hobby? ( förutom då hästar/ famlj/ pojkvän etc) Jag tänkte att jag kunde bli lite inspirerad!
Själv gillar jag att hålla på med musik, skriva låtar och sjunga. sen gillar jag att sticka och försöker komma iväg till gymmet ibland. ( och ibland går det inte alls att komma iväg till gymmet) ;) och så tycker jag det är kul med smink och kläder...

Jag funderar på om jag skulle börja med någon kampsport, kendo tex verkar kul. Eller fäktning eller kanske bågskytte...
Eller så något helt annat.....
så..vad gör du för kul på fritiden? :)

Sv: Vad har ni för fritidsintressen/ hobby?

Jag skrev precis i tråden på U men jag hakar gärna på här också för lite tips då min vardag just nu är alltför stilla!

Mina enda bekymmer är 1. ingen inkomst, men givetvis så skjuter sambon till om det behövs 2. körkort men ingen egen bil och bor 45 min från närmaste stad.

Har ett stort intresse för hund och planerar ny valp till hösten eller nästa vår. Det blir kennel i huset så småningom när jag hittar "min" ras.

Har ridit i hela mitt liv men har på senare år bara kunnat rida när det erbjudits så att säga. Skulle så väldigt gärna ta upp ridningen på allvar igen men det känns så svårt! Som 27 år gammal vill man ju inte riktigt börja på ridskola igen och de medryttarhästannonser man hittar är i stil med skogsmulletur 1 ggr/vecka för 1500 kr/månad. :meh:

Ritade mycket (och bra!) som yngre men verkar idag inte ens kunna rita en streckgubbe.

Går gärna ute i skog och mark, dock lite begränsat just nu med en liten tik som på äldre dar inte orkar så mycket längre (kan inte lämnas ensam).

Tycker det är kul med trädgård/odling men där händer det inte så mycket just nu i väntan på att det ska växa till sig i de förodlade krukorna.

Sociala medier är roligt och är väl det som tar upp mest tid även om jag mest "slösurfar" och nöter bort F5-knappen...

Jag har faktiskt funderat på fäktning jag också! Vill på något sätt få till en eller flera hobbys som också innebär motion. Badminton är ju riktigt roligt, ska nog kika lite på vad det kostar att hyra bana. Eller finns det någon form av badminton-grupp för motionärer? O_o

Haha.. jag hade missat att det fanns en tråd på Ungdom.. jag kollar inte så ofta där..
Men du är välkommen hit!

Jag tränar och tävlar även i nått som heter Bodyfitness.. kroppsbyggning på light nivå kan man säga.

Nått som tar mer tid än hästeriet.
Är på gymmet 6 dagar i veckan och kör cardio runt 1,5 timmar om dagen så jag har ju inge problem med att slå ihjäl tid på fritiden :D

Hästar är mitt stora intresse, har 16 stycken. Därmed krymper tiden lite för andra hobbies.

Jag är intresserad av språk och litteratur, och har läst både tyska, franska och ryska på universitetet på min fritid.
Jag läser ganska mycket, både skönlitteratur och facklitteratur.
Periodvis handarbetar jag, men nu är jag i en läs-period.

Tidigare dansade jag line-dance också, väldigt trevligt.

Jag tränar och tävlar även i nått som heter Bodyfitness.. kroppsbyggning på light nivå kan man säga.

Nått som tar mer tid än hästeriet.
Är på gymmet 6 dagar i veckan och kör cardio runt 1,5 timmar om dagen så jag har ju inge problem med att slå ihjäl tid på fritiden :D

Haha.. jag som är en riktig periodare när det gäller gym. I vissa peroder går jag flera ggr i veckan och det är jättekul. Just nu har jag typ inte varit på gymmet på nästan en månad.. :o Har inte orkat- har velat gå ut i fina vädret istället.. :D

Jag är intresserad av språk och litteratur, och har läst både tyska, franska och ryska på universitetet på min fritid.

Kul, passar på med en liten fråga: hur ser du till att "underhålla" språken? Jag har läst spanska, franska och italienska (dock på gymnasienivå) och tycker det är roligt med språk, men jag kommer ju inte ihåg något alls idag.

Japanska är ett språk jag gärna skulle vilja testa på!

Jag skrev ju även i tråden på ungdom, men fågelskådning är ett av mina stora intressen nu! Åker gärna runt till kända fågellokaler och försöker hitta nya arter att kryssa. :) Stort plus för att man kan göra det när man vill, dvs vänta tills det är bra väder (fast ibland kanske man vill ta sig ut i mindre bra väder för att få se nåt speciellt!), man får vara utomhus, och det finns klubbar att gå med i för att få hjälp att komma igång och få lite samhörighet. :)

Det negativa är att man ganska snart känner ett behov av att köpa en tubkikare... :p

Sedan är jag väldigt intresserad av vår naturliga flora och även insekter, särskilt humlor i år. Så en enkel promenad kan bli ganska avancerad för mig. Antingen har jag med floran eller så fotar jag allt jag inte känner igen och artbestämmer efteråt. :D Jag blir så glad när jag springer på nånting jag inte sett förut eller något väldigt ovanligt!

Haha.. jag som är en riktig periodare när det gäller gym. I vissa peroder går jag flera ggr i veckan och det är jättekul. Just nu har jag typ inte varit på gymmet på nästan en månad.. :o Har inte orkat- har velat gå ut i fina vädret istället.. :D

Så var jag också innan, första gymkortet vart ett dyyyrt kort:D gick 2 ggr på ett år=)

Sedan bara gav jag mig fan på att fixa till kroppen, och vart så taggad när jag märkte hur kroppen börjades förändras=)

Förutom hästarna så går jag ut och tittar på band. Jag föredrar småband i små lokaler, men kan också gå på större ställen för att se sånt som Nick Cave eller Lasse Winnerbäck. Det är min livsluft som gör att jag orkar med slit på jobb och i stall.

Motion får jag främst genom att gå. Jag och en kompis brukar ta oss till ställen där vi inte varit förut och gå runt och titta samtiigt som vi rör på oss.

Så var jag också innan, första gymkortet vart ett dyyyrt kort:D gick 2 ggr på ett år=)

Sedan bara gav jag mig fan på att fixa till kroppen, och vart så taggad när jag märkte hur kroppen börjades förändras=)

haha.. grejen är ju att jag har gåt tpå gym till och från i typ 20 år. Men det är mkt i perioder..ibland orkar jag itne och om man kommer in i en period då det är kul vill jag gå hela tiden! men jag tror jag måste dämpa mig.. Jag har svårt att göra saker lagom, antingen går jag itne alls eller så vill jag gå 5 ggr i vekcna och då blir man skadad och tröttnar.

Mina egna fritidsintressen är jakt och skytte. Hagelskytte då, jag tränar hemma med kompisar och åker iväg och går jaktstigar nu på våren. Jag har även jakthund som utöver jakten kräver träning och aktivering. ;)

Sen stickar, virkar, scrapbookar och pysslar jag så mycket jag hinner, jag skulle vilja kunna sy på maskin bättre men jag blir oftast osams med symaskinen. ;)

Min äldsta tävlar i luftgevär, det skulle även jag kunna tänka mig att hålla på med, men just nu så får jag vara supporter och fixare. ;) Inom skyttegrenar finns det rätt mycket olika varianter att träna och tävla. Luftgevär är nog det som är billigast att hålla på med, och ganska lättillgängligt.
Bågskytte verkar också rätt roligt men det är inte lika gott om föreningar.

Min yngste håller på med innebandy, fotboll och skidåkning och där engagerar jag mig hemsidorna istället. ;) Det gör jag även med den äldstes skytteförening förstås också.

Förutom familjen och djuren (två hästar, 1 hund, 1 katt och 1 kanin) så har jag ganska nyligen börjat löpträna. Sen är mitt och min mans gemensamma intresse att fixa och dola med huset och gården :)

Kul, passar på med en liten fråga: hur ser du till att "underhålla" språken? Jag har läst spanska, franska och italienska (dock på gymnasienivå) och tycker det är roligt med språk, men jag kommer ju inte ihåg något alls idag.

Japanska är ett språk jag gärna skulle vilja testa på!

Ryskan är svårast, för den läste jag under bara ett par års tid så det blev aldrig riktigt befäst.

Jag ser till att läsa litteratur på de olika språken. Engelska behärskar jag ganska väl, Tyska går rätt bra men när jag läser exempelvis Grass på tyska kan jag behöva ha ett lexikon till hands.

Franskan klarar jag romaner men behöver vara pigg och ha ordbok tillhands.

Ryskan... tja, noveller eller tidningsartiklar som jag drar ut på nätet, när jag är pigg och vaken och koncentrerad. Men det är svårt.

För att klara ett språk,, behövs ju upprepningen.

Jag läser, bloggar, lagar mat, promenerar (ska börja på gym när jag börjar få lön igen), spelar gitarr + sjunger och löser korsord :D

Jag sysslar med politik, gaming och teckning.
Funderar på att lära mig dansa och i sådana fall vals, dock verkar det totalt hopplöst mtp att min hemstad inte erbjuder en enda kurs i det. Men.

Jag läser mycket och skriver lite när andan faller på (länge sedan sist).

Jag brukade flyga också, men fick lov att låta certet förfalla när jag köpte hästen då det inte gick ihop varken ekonomiskt eller tidsmässigt längre. Jag hoppas kunna ta upp flygandet igen någon gång dock.

Jag syr lite emellanåt. Har blivit några schabrak och lite kläder till mig o barnen. Sydde en väska med hästmotiv på som jag är lite halvmallig över :D

Det blir dock lite si och så med passformen ibland, och jag får sprätta en del så är absolut ingen stjärna.

Jag skrev ju även i tråden på ungdom, men fågelskådning är ett av mina stora intressen nu! Åker gärna runt till kända fågellokaler och försöker hitta nya arter att kryssa. :) Stort plus för att man kan göra det när man vill, dvs vänta tills det är bra väder (fast ibland kanske man vill ta sig ut i mindre bra väder för att få se nåt speciellt!), man får vara utomhus, och det finns klubbar att gå med i för att få hjälp att komma igång och få lite samhörighet. :)

Det negativa är att man ganska snart känner ett behov av att köpa en tubkikare... :p

Jag håller också på med fågelskådning, men inte så mycket till vardags, jobb och häst tar alldeles för mycket tid. Men mina 30 semesterdagar tillbringas nästan alltid i naturreservat och fågeltorn runt om i världen. En super-kul hobby, man får se och uppleva massor! Och jo, en tubkikare är i princip nödvändig, om man ska göra något annat än skogs-skådning ...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill hitta någon ny roliga träningsform. Jag gillar att röra mig till musik så kanske någon variant av dans? Dock kan jag inte gå på...
2
Svar
22
· Visningar
1 860
Senast: Trissa
·
Relationer Som rubriken lyder, jag är nyinflyttad till Stockholm för att göra min masterutbildning. Jag flyttade in till min pojkvän som kommer...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 539
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 396
Senast: vallhund
·
Tjatter Kanske lite konstig rubrik, men jag har en mycket fin vän och granne som älskar fjärilar. För ett par dagar sedan var jag och handlade...
Svar
6
· Visningar
1 494
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka