Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?
Jag är en riktig försäkringsnörd vad jag än ska försäkra, så jag kollar alltid runt vart jag får de för mig bästa villkoren.
Dessutom så har jag aldrig upplevt att ett hästförsäkringsbolag tjafsat och hävdat att skadan tillkom innan jag tecknade försäkringen, så jag har aldrig upplevt något negativt med att byta bolag!
Nu har jag i och för sig inte utnyttjat mina hästförsäkringar värst mycket, tex så hade jag gammelpållen i 18 år, och det enda han utnyttjade sin försäkring var för ett ormbett, en misstänkt infektion (analys) och ett spiktramp.
Jag har provat många bolag, Agria, Folksam och Sveland. I nuläget så kan jag säga att Agria är ett bolag jag absolut inte skulle ha på någon häst jag äger, de har för mig så dåliga villkor, låg ersättningsnivå och dyra premier att jag skulle överväga att ha oförsäkrad häst om bara Agria fanns...
Min nuvarande häst jag ägt i 4 år var första året försäkrad i Agria, säljaren är hästhandlare och var ombud för Agria, valde det för att det var enklast, hästen var nyförsäkrad när jag hämtade henne.
Efter ett år bytte jag till Sveland. Jag anser Svelands villkor bäst för mig just nu, de ersätter 100% efter dragen självrisk, självrisken är lägre, likaså premien. Och de har högre ersättningsnivå än Agria som jag bytte från.
Så i nuläget rekommenderar jag verkligen Sveland om man har sådan häst jag har, ett halvblod som tävlar på lägre nivå, alltså en hobbyhäst. Jag vill med min försäkring ha så mycket som möjligt betalt på veterinärvården om olyckan är framme, de har högt ersättningstak. Dessutom vill jag slippa rörlig % när självrisken är dragen.
Jag utnyttjade försäkringen när jag haft den ca ett år, då fick min häst ont i ryggen, fick behandling och undersöktes på klinik. Dessutom fick hon kolik och trampade på en sten och fick en hovböld. Jag har på mina över 30 år med hästar ALDRIG haft sådan otur, har aldrig utnyttjat en försäkring så mycket!

Sveland har snällt betalat, inget tjafs alls!

Dessutom är "mitt" ombud väldigt trevlig! Både det nya och det som var innan!