vad har ni för foder stat?

I

Irma_western

känns lite konstigt att säga men det är en om äger stallet och hon bestämmer vad min häst ska ha som foder stat... det va för att när ja började rida kunde ja inte så mkt om foder så hon hjälpte mig men nu är det typ 1 år senare och ja vill bestämma och lära mig sj så ja undrar:

vad har ni för foder stat och vad är det det inne håller?? mm förklara gärna så mkt ni orkar... hehe evigt tacksam för svar:bow: :idea:

Sv: vad har ni för foder stat?

Det är väl jätte bra med någon som hjälper dig med fodret. Jag har ridit sedan jag va 6 år, och jag kan fortfarande inte räkna ut en korrekt foderstat. Jag vet dock att höet vi får är analyserat, men hur värdena är det återstår att se.

Just nu äter min häst bara gräs :D

stoet:
8-9 kg hö/hösilage
0,5 liter lusern
1 liter hel havre
1 liter krafft müsli
0,5 liter betfor (blött)
1,5 dl krafft blå mineraler
1 mått enzion
1 mått rosenlunds örter + en annan örtblandning från hippo k9 (för luftvägarna)
krafft B-vitamin

valacken:
9 kg hö/hösilage
1 liter lusern
2 kg krafft groov
0,5 liter betfor (blött)
lite krafft blå mineraler
örtblandning m munkpeppar från hippo k9
krafft b-vitamin

jag kan inte räkna ut en korrekt foderstat heller, och nu har jag ju ingen egen häst. ägaren till medryttarhästen bestämmer maten till pållen!

just nu äter hon gräs :p
och de dagar hon arbetas får hon dessutom:
3 dl (när den är torr) betfor
knappt ½ l hippo basic
1 pumpning shy feeder
1 mått vitlök
och nån morot eller två :)

D-ponnyn:
På sommaren:
Gräs på natten + kanske halva dagen
6 kg hö

Under vinterhalvåret:
10 kg hö
1 kg D&H build up
0,5 kg krafft grund
0,33 kg betfor
Lite vitaminer/mineraler :)

Han ska gå på bete dygnet runt snart och då kommer han inte få något hö. Eventuellt D&H build up om han tappar i hull igen..

Sto, igångsättning: ca 0.5 liter havre, 2 dl betfor, 1 dl mineraler, salt, gräs

Valack, travtränas: 2,5 kg havre, 2 kg betamix, 1 liter betfor, 1 dl mineraler, olja, salt, gräs

Båda går ute dygnet runt.

B-ponny Sto: Lätt arbete

5-6kg Hö
1L Spillers örtmûsli
1Dl Krafft Miner Blå
1/2DL Foderjäst
1DL Moody Mare
1msk Glukosamin
Kraffts Multivitamin

C-Ponnyvalack i Tävlingskondition:

6-8kg Hö
2L Hel Havre som är skållad
1L Spiller örtmüsli
1L Krafft Sport
2 DL Olja
1Dl Alger
1Dl Krafft Miner Blå
1/2DL Foderjäst
1msk Glukosamin
Kraffts Multivitamin

Nu när de äter gräs halva dygnet får de halva givan kraftfoder och hö. Medan jag behåller givan tillskottsfoder.

min något svårfödda pålle på knappt 450 kg får vintertid:
i princip fri tillgång på hösilage dygnet runt, äter nog runt 12 kg torrt hösilage (har ej fått värdena)
1,5 kg D&H Pasture Mix
1 kg D&H "Pasture mix fast i pellets, glömt namn..."
1 mått biotin
1 pumpslag linfröolja
1 dl rapsolja

Nu sommartid går han på stooort bete, dock inte så kraftigt som han behöver så då får han oxå:
½ kg D&H Pasture Mix
½ kg D&H "Pasture mix fast i pellets, glömt namn..."
1 mått biotin
1 pumpslag linfröolja
1 dl rapsolja

Han rids lätt motion och träning.

FeatherCloud skrev:
jag kan inte räkna ut en korrekt foderstat heller, och nu har jag ju ingen egen häst. ägaren till medryttarhästen bestämmer maten till pållen!

just nu äter hon gräs :p
och de dagar hon arbetas får hon dessutom:
>>3 dl (när den är torr) betfor<<

DIN HÄST BORDE HA VÄLDIGT ONT I MAGEN, DET SVÄLLER JU!!!!
ÄT EN LITER BULLDEG SJ, OCH KÄNN HUR DU KÄNNER DEJ I MAGEN!

Svea_ox skrev:
DIN HÄST BORDE HA VÄLDIGT ONT I MAGEN, DET SVÄLLER JU!!!!
ÄT EN LITER BULLDEG SJ, OCH KÄNN HUR DU KÄNNER DEJ I MAGEN!
FeatherCloud skrev att det mättes upp 3 dl torr betfor. Man anger volym/vikt på torr betfor eftersom vattnet inte räknas.
// Linda

Just nu äter min häst gräs och en näve krafft groov efter ridningen. Men sedan i höst kommer foderstaten att se ut så här:
5 kg hö om dagen
1 liter krafft groov om dagen (kanske ska byta till havre)
2-3 hg betfor (vet någon hur mycket ett hg är i deciliter?)
1 mått kiselgur (För hennes hovar)
1/4 dl mineraler

som mahlmt sa, jag mäter upp torr betfor och BLÖTER, gosh, tror du jag skulle ge hästen torr betfor? jag är INTE född i farstun. :smirk:

Toppen att du fått hjälp med din hästs foderstat, detta med foder är ju viktigt. För att räkna ut en passande foderstat för just DIN häst är det allra bästa att göra en analys på grovfodret, hö/hösilaget och utgå från analysen. Mång fodrar även med ögat, inget fel så länge hästen ser frisk & välmående ut.

Min islandsvalack går nu på bete men annars får han:

Hö: 5 kg
Krafft groov 125: 0,5 kg
Lusern: 0,3 kg
Aspbarkspellets: 0,3 kg
Sojamjöl: 0,2 kg
Krafft miner blå: 40 gr
1/2 dl majsolja för pälsens skull.

Ett jättebra tips ta dig till närmaste Granngård och hämta boken
Utfodrings-ABC, den är gratis, där står ALLT man behöver veta om utfodring.

Mvh Linda

På vintern får min svårfödda d-ponny
10 kg hö med supervärden
1 kg D&H build up
1 kg krafft grund
1 msk VSL

På sommaren blir det bara gräs men just nu går han bara ute på natten så han får 5,5 kg hö inne :)

Mitt sto får...
Morgon:

1 kg havre
3 dl torr betfor uppblött
3 kg hö

Middag: 3 kg hö

Kväll:

1 kg havre
3 dl torr betfor uppblött
Mineraler
4 kg hö

Om du är nöjd med hur din häst ser ut och är i tempramentet så får den säkert lagom med foder. Om inte så kan det vara bra och se över foderstaten. Har ni analyserat höt i stallet så är det lätt att be någon kunnig att räkna ut en foderstat.

Min tävlingshäst får
4kg Krafft Groov 125
1kg Krafft sport
0,5kg betfor
ca 6kg hö
+ bete i stor hage ca 8h/dag

Tävlingshäst nr2
2,5kg Krafft Groov 125
0,5kg betfor
1kg krafft sport
ca 6kg hö
+ bete i stor hage ca 8h/dag

Unghästarna som är ute på bete 2 och 3 år gamla
Förutom bete
1kg Groov
1kg havre
/M

du kommer inte att kunna ge din häst en korrekt foderstat genom att kolla på andras foderstater..

foderstatens grundstenar är grovfodret, dvs hö eller hösilage (gräs på sommaren)
hur mycket hö hästen ska ha beror på näringen i höet, är det ite näring behövs mer hö, är det mycket näring behövs mindre hö (dock ej under minsta giva som är ca 1,5 kg hö per 100 kg häst)
sedan är höet så klurigt att man måste ha en balans emellan energin och proteinerna i höet, det ska vara 6 ggr så mycket protein som energi MJ i öet för att det ska vara ett fullgott hö (då du kan fodra med enbart hö och inget kraftfoder)

skulle det vara mindre än 6 ggr så mycket proteiner som energi MJ så behöver du ge ett kraftfoder som har mer än 6 ggr mer proteiner än MJ, bara för att fylla upp näringen i foderstaten till rätt nivå och i rätt balans..
och samma sak tvärtom om det skulle vara för lite energi i höet..

jag har två bilder där du lätt kan se hur jag menar..

Hör är en foderstat där höet hade mycket energi och lite protein, då behöver man ersätta en del av höet med lusern som ger mer proteiner, sedan la jag på soja för att helt täcka upp till det exakta behovet hästen behöver, i detta fall 70 mj energi och max 10 kg grovfoder.. dvs det är en c-ponny som ska utfodras..
fodertabell1.GIF

i den här foderstaten hade höet en hög andel protein och för att komma upp till samma andel energi (MJ) som krävs (samma c-ponny, 70 MJ behövs) så fick jag lägga på krafft ponny och olja, oljan ger inget protein alls och kraft ponny ger skapligt med energi..
hade jag hör höjt upp höet så att hästen fick tillräckligt med MJ från höet hade hästen fått 17,5 kg hö och 735 g Smbrp, dvs 10,5 ggr så mycket proteiner som MJ, ponnyn hade rullat fram..
fodertabell2.GIF

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 644
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 519
Senast: Angel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 246
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025