Sv: vad har ni för foder stat?
du kommer inte att kunna ge din häst en korrekt foderstat genom att kolla på andras foderstater..
foderstatens grundstenar är grovfodret, dvs hö eller hösilage (gräs på sommaren)
hur mycket hö hästen ska ha beror på näringen i höet, är det ite näring behövs mer hö, är det mycket näring behövs mindre hö (dock ej under minsta giva som är ca 1,5 kg hö per 100 kg häst)
sedan är höet så klurigt att man måste ha en balans emellan energin och proteinerna i höet, det ska vara 6 ggr så mycket protein som energi MJ i öet för att det ska vara ett fullgott hö (då du kan fodra med enbart hö och inget kraftfoder)
skulle det vara mindre än 6 ggr så mycket proteiner som energi MJ så behöver du ge ett kraftfoder som har mer än 6 ggr mer proteiner än MJ, bara för att fylla upp näringen i foderstaten till rätt nivå och i rätt balans..
och samma sak tvärtom om det skulle vara för lite energi i höet..
jag har två bilder där du lätt kan se hur jag menar..
Hör är en foderstat där höet hade mycket energi och lite protein, då behöver man ersätta en del av höet med lusern som ger mer proteiner, sedan la jag på soja för att helt täcka upp till det exakta behovet hästen behöver, i detta fall 70 mj energi och max 10 kg grovfoder.. dvs det är en c-ponny som ska utfodras..
i den här foderstaten hade höet en hög andel protein och för att komma upp till samma andel energi (MJ) som krävs (samma c-ponny, 70 MJ behövs) så fick jag lägga på krafft ponny och olja, oljan ger inget protein alls och kraft ponny ger skapligt med energi..
hade jag hör höjt upp höet så att hästen fick tillräckligt med MJ från höet hade hästen fått 17,5 kg hö och 735 g Smbrp, dvs 10,5 ggr så mycket proteiner som MJ, ponnyn hade rullat fram..