Sv: vad har ni för foder stat?
just nu äter min häst:
6 kg hö
0,75 kg fibergi
0,5 kg müsli
0,5 kg havre
0,5 kg lucern
0,1 kg betfor
lite korn (typ 2-3 nävar)
+ mineraler, salt samt linfröolja.
varje dag. höet är inte analyserat dock (årets hö blandat med fjolårets). men det kommer sen. räknar om foderstaten varje höst när värderna på det nya höet kommer. Använder mig mycket av Christina Plancks bok om utfodring för att räkna ut foderstater, eller ja det är där jag lärde mig hur man räknar ut. Vad fodret innehåller får man ju reda på av analyser och innehållsförteckningar på "färdiga produkter". Sen får man använda huvudet och sitt sunda förnuft och känsla om det verkligen funkar eller vad man ska öka/minska.
det är bra att du vill lära dig, men 1 år hästägande ger knappst tillräcklig kunskap för att veta allt. Även om jag räknat ut foderstater till mina hästar i flera år nu så rådfrågar jag fortfarande andra äldre och mer kunniga personer i min närhet. Så mitt tips är att läsa böcker, ta hjälp från färdiga foderstatsprogram och sedan ta hjälp av den som idag gör din hästs foderstat så kan ni tillsammans räkna ut en bra foderstat och efter ett tag lär du dig då hur det ska gå till.