vad har ni för foder stat?

Sv: vad har ni för foder stat?

ni kan gärna säga va det innehåller för vitaminer och så och glöm inte att förklara vf ni har den foderstaten:rofl:

araben har fått (i vintras) 8kg hö, 1½kg lusern, 1kg korn, 3dl kli, 3dl betfor, ½ dl rapsolja och mineraler.
ej analys tyvärr =(
men jag ska analysera nu i höst, då kanske det ser annorlunda ut!

just nu äter min häst:

6 kg hö
0,75 kg fibergi
0,5 kg müsli
0,5 kg havre
0,5 kg lucern
0,1 kg betfor
lite korn (typ 2-3 nävar)

+ mineraler, salt samt linfröolja.

varje dag. höet är inte analyserat dock (årets hö blandat med fjolårets). men det kommer sen. räknar om foderstaten varje höst när värderna på det nya höet kommer. Använder mig mycket av Christina Plancks bok om utfodring för att räkna ut foderstater, eller ja det är där jag lärde mig hur man räknar ut. Vad fodret innehåller får man ju reda på av analyser och innehållsförteckningar på "färdiga produkter". Sen får man använda huvudet och sitt sunda förnuft och känsla om det verkligen funkar eller vad man ska öka/minska.

det är bra att du vill lära dig, men 1 år hästägande ger knappst tillräcklig kunskap för att veta allt. Även om jag räknat ut foderstater till mina hästar i flera år nu så rådfrågar jag fortfarande andra äldre och mer kunniga personer i min närhet. Så mitt tips är att läsa böcker, ta hjälp från färdiga foderstatsprogram och sedan ta hjälp av den som idag gör din hästs foderstat så kan ni tillsammans räkna ut en bra foderstat och efter ett tag lär du dig då hur det ska gå till.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 644
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 519
Senast: Angel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 246
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025