Vad har ni för bil?

Mirre

Trådstartare
Hur många är ni i familjen?
Vad har ni för bilstolar?
Bra/dåligt med den bil ni har?
Hur mycket drar den i bensin?

Sv: Vad har ni för bil?

Vi är 3 st i familjen, en fjärde med bf mars 2014.

Vi har två Britax Maxway (tror att de heter det...).

Vi har två bilar.
Volvo V70 -09 F1.8
Golf diesel Black ed. -12

Volvon är trygg, krocksäker, stabil att köra, stort lastutrymme, låter inte så mycket när man kör (innifrån).
Golfen är inte en kombi, rolig att köra, pigg, snabb, men ingen familjebil utan en ren pendlarbil.

Volvon tankas sällan med bensin, men drar ca 1,1 L/mil E85, Golfen drar ca 0,4 L/mil diesel.

//Qbaby

Vi har en Toyota Corolla kombi från 2004. Jag älskar den, den är stabil och smidig att köra och drar helt ok (0,6l/mil). Alla tre barnen sitter bak. My har en framåtvänd Britax, Maja sitter i en bakåtvänd Britax hiway, och Idun sitter i ett Britax babyskydd. När det är dags för henne att få en större stol får hon ta över Majas och så får Maja sitta framåt. Egentligen skulle hon nog kunna sitta bakåt lite längre för hon är så liten, men det får nog inte plats.

Vi har en Mazda också som främst är den bil vi använder utan barn, men det fungerar att ha bilstolarna där med (fast det är en halvkombi, så ska vi iväg allihop väljer vi ju Toyotan).

Vi har en Fiat Dupló, en 2012 som vi köpte för snart ett ar sen.
Vi har tva barn (4,5 och 3 ar) bada sitter bakatvända i baksätet. 4 aringen i en Britax Hiway och 3aringen i en Akta graco cosmic comfort S. I april kommer ett barn till och den kommer da aka i en Maxi cosi cabrifix (babyskydd). Det gar in som det är nu men jag tror att 4aringen kommer byta till en bältesstol ungefär da, hon har snart vuxit ur sin Hi-way. När bebisen vuxit ur babyskyddet kommer den ta akta gracon och 3aringen far ha hiwayen sa länge det gar. Hon är liten sa jag räknar med att hon kan aka bakat till hon är minst 5 ar.

Jag älskar varan bil, den är inte fin men väldogt praktisk. Lastutrymmet är gigantiskt och det är bra med plats inne i bilen ocksa. Man sitter högt upp ocksa sa för mig som är ganska kort är det perfekt. Bilen var billig (om man nu kan säga det om en bil) och är även billig i driftkostnader. Vi var lite snala och valde en bensinare och den har inte sa stark motor sa ska vi upp i bergen sa far den kämpa ganska ordentligt. Sa har man stora krav pa en bil som är rolig att köra sa är den inte första valet men för oss är en praktisk bil som fungerar bra det viktigaste.

Nu är vi pa jakt efter en bil till och var inne pa en begagnad Fiat Panda. Nu sag vi att Fiat Qubo ligger i ungefär samma prisklass sa det blir kanske en san istället. En ganska stor bil för att vara andra bil men samtidigt praktiskt att fa in hela familjen utan problem.

Vi har en Chrysler grand voyager med 7 sittplatser.
Den drar ca 1l/mil blandad körning.
Vi är 6 st i familjen.
7-åring sitter i bältesstol från Akta Graco, 2-åringen sitter i Akta Graco xtp, och 11-månadersbebisen sitter i en Maxi-cosi mobi.

Bilen är bekväm för alla att sitta i, även längre sträckor. Den är mindre kul att köra i stan. Drar mycket bensin och är lite svårparkerad.
Inte jättemycket bagageutrymme när alla stolar sitter i.

Har en volvo s40 (2004) och vi är två vuxna och ett barn i familjen.
Vi har stolen Britax Hiway, och tycker att den sitter bra för att sitta i en så pass liten bil.
Dottern är fyra år och sitter fortfarande bra i den i baksätet (bakåtvänd). Så klart har hon lite böjda ben men inte så det stör.

Tror bilden drar ca 0,8l/mil. Kör mkt småsträckor.

Jag har en Peugeot 307, vi är max två vuxna och ett barn som åker, till vardags är vi dock för det mesta bara en vuxen och ett barn.

Barnet är 4 år och sitter fortfarande i bakåtvänd bilstol, det blir lite trångt för den som ska sitta bak (barnstolen står i framsätet) men det går. Efter jul ska jag köpa en framåtvänd bilstol och då placeras barnet i baksätet.

Bra bagageutrymme trots liten bil, drar ca 0,6 l/mil, känns stabil och robust trots strl, lätt att parkera, billig att äga och passar oss perfekt just nu.

Renault senic har jag, köptes av min pappa som pendlarbil när jag var ensamstående med 2 barn varannan vecka. Men den funkar nu oxå 2 vuxna och 3 barn. Men de är trångt i bak men räddas av att sätena separat kan justeras framåt å bakåt. Har biltemas stolar + en kudde till 6 åringen som sitter i mitten.

En bäbis på väg i vår, så har börjat kika på större bil så alla får plats.

Vi är två vuxna, två barn och två hundar.
Har en Seat Alhambra som är 7 sitsig. De två stolarna längst bak har vi tagit bort. Istället har vi en dubbel hundbur på höjden så att barnvagnen ryms brevid. En provisorisk lösning tills vi inte behöver vagnen nå mer. Barnen sitter i en Maxi cosi mobi och Britax kid plus tror jag att det är. Bilen är super och sväljer massor med packning, man sitter riktigt bra, den är hög och känns väldigt luftig. Man sitter inte trångt. Drar kring litern. En riktigt trevlig bil faktiskt.

Det finns även en liten mitsubishi som används som pendlarbil, men den är ju inte alls lika rymlig så den åker vi sällan i allihopa.

två vuxna (198 resp 175 cm)
Två barn (4 och 1 år)
V70 -98 TDI, drar 0.69
Bilstolar Maxi Cosi Mobi och Britax Multitech (bakåt). Maxi Cosi i pass.sätet och britaxen bakom den.
Älskar att den är så stor och så driftsäker, har gått 69 300 mil nu ca.

Niositsig Opel vivaro, vi är sju i familjen. Längst bak sitter A 8 år i en Britax adventure, och I 4 år i en axkid kidzone. På mellanraden sitter M 1år i en Britax hiway, och H 5 år i en Britax twoway (bakåt). Och i fram sitter J 1 år i en brio zento.
Femåringen är snart för lång för sin stol, så han ska snart vändas framåt. Då får fyraåringen ta över hans stol, och zenton byts ut mot axkiden.

Älskar bilen, stor och rymlig. Tvillingvagnen ställer jag in som den är i kofferten.

Vi är en i familjen och kör familjebilen Opel Vectra (med 2.2 liters motor) :angel: Bra komfort både fram och bak och hyffsat med utrymme även om man är fyra vuxna, även om min bil mest innehåller skräp.

Går fint och har en bra körkänsla. Drar 0,7, blandad körning, enligt papperna.

Vi är sex stycken, har en Mitsubishi Grandis (6-sitsig) och har vanliga bältesstolar nu för tiden. Hade innan Britax Hi-Way och Free-Way. Den drar en del, 0,9-1,2 beroend på vilka hjul som är på och hur man kör :)

Jag är helnöjd med den, det är skönt med automat, sätena är stora och sköna att sitta i. Man sitter högt upp så det är lätt att komma i och ur, det är extra värmepaket så det blir inte kallt för de långt bak och det finns elvärme som man kan slå på innan motorn blivit varm. Det är inte jättenära mellan de bakersta stolarna och bakluckan vilket gör att lite mer packning får plats (dock inte jättemycket) och stolarna är lätta att fälla undan eller flytta fram :)

Det dåliga är att det är lite halvsvårt att få tag i reservdelar från ex. Biltema utan man får köpa lite mer originaldelar eller beställa från ex. England och då blir det dyrare när nåt måste lagas. Inte riktigt Renault-priser dock, som tur är!

Subaru legacy
3 i familjen, dottern åker britax hiway
Bilen är dyr att äga, ska dra runt 0,82 men för mig ligger den runt 0.7.
Det bästa med bilen är att den ska vara krocksäker (ska försöka att inte prova) och har bra bagageutrymme.

Hur många är ni i familjen?
Vad har ni för bilstolar?
Bra/dåligt med den bil ni har?
Hur mycket drar den i bensin?

Vi är har två bakåtvända bilstolar i baksätet. Vår 3,5-åring sitter i en Britax Two Way bakom passagerarstolen och vår 1,5-åring i en Britax HiWay mitt i. Det går att flytta förarstolen hur långt bak som helst, man sitter OK i passagerarsätet fram och på den lediga platsen i baksätet. Det går att ha ett Acta Grako Babyskydd tillsammans med våra två bakåtvända i baksätet.

Bilen är en Saab 9-5 2,0t -05 kombi

Bra: Billig i inköp (30 000 kr, motsvarande V70 i mil och årsmodell ligger på 70 000 kr).
Krocksäker.
Trevlig att köra; Ligger bra på vägen och är pigg, trots att vi har den minsta motorn.
Har fungerat bra hos oss det här året (ca 2500 mil) som vi har haft den.
Har en bättre motor än 9-5 årsmodell 99-04 (de hade problem med vevhusventilationen)
Rymligt baksäte
Stort bagage (högre, djupare och ngt smalare än gamla V70)

Dåligt:
Kan drabbas av turbohaveri.. Man ska leta efter en där turbon är bytt till original.

Saaben drar 0,85 l/mil.

Vi har även en V70 -00 som vi trivs bra med. I den har vi precis samma uppsättning bilbarnstolar! Den drar strax under 1 l/mil.

Senast ändrad:

Vi har haft den i 1000 mil nu och bytte dieselpumpen rätt snabbt, då sa verkstan att de var originalpumpen som satt i. Låda och koppling har vi inte gjort nåt med, men har för mig att det stod i boken att den var bytt runt 17 000 så den har gått långt den med nu.

Besiktades i torsdags, fick ombesiktning för inga positionslampor funkade och handbromsen tog lite dåligt, men det känns inte så farligt med tanke på att den rullat över 3000 mil å ett år!

kl

Vi kör med en Audi A4 kombi -99
Klockren i motor och låda, det är en sån bil man verkligen kan lita på i ur och skur :)

Så har vi en renault, en mer "busig bil" har typ varit i händerna på människor som bara vill leka och tycker at utseendet är det viktigaste.
Så den bilen har vi som ingen nytta av, vi behöver ingen bil som är sänkt och tonade rutor, så vi ska försöka hitta en billig pendlarbil istället för denna :p

Jag har en kombi audi A4 1.8 turbo -03 med fyrhjulsdrift så jag får dra 1600 kg! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 413
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 348
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar