Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
bapro skrev:Hej. Har i början av året köpt en ny bil och tittade då bla på passater. Ska säga att vissa passater får dra strax över 1500kg (ändå upp till 1570kg på nån jag titta på om jag inte minns fel), medan vissa bara får dra 1300-1400 kg, detta beror helt och hållet på årsmodell och utrustning, bilarna blir ju i regel tyngre för varje år. Tittade t ex på en -98 först, som fick dra 1540 tror jag de var. Hittade sedan en kanonfin -00:a till rimligt pris, men det visade sig att den bara fick dra 1440kg. Inte för att den inte klarade mer, utan för att ekipaget blir för tungt annars och då måste man ha E-kort... Tittade nu bara på 4-hjulsdrivna bilar, då jag tycker att de är bättre att dra med (du tar dig faktiskt uppför alla backar på vintern). Bilvalet slutade faktiskt med en A4 avant Quattro TDI. (nästan en sådan som ni har) Den går bra att dra med, är soppasnål trots 4-hjulsdriften & får dra 1550kg!
Du kan i princip inte hitta någon bil som får dra mer på B-kort. Ett annat förslag på bil är en Merca C250. Lite större motor, bakhjulsdrift (vilket ju är bättre än framhjuls då du ska dra) det får dra 1500kg ungefär, köper man en lite nyare med antispinn & så, så tyckjte jag att denna bil kändes väldigt stabil & säker att dra med. Många husvangsägare har såna...
Är du inne på en passat tycker jag inte att
d et är ett dåligt val, men jag skulle välja en syncro! (4hjuls) Kolla med bilhandlaren om dragvikter på varenda en du tittar på dock, det är ju lätt att tänka "DEN HÄR" och sen visar det sig att den får dra 10 kg för lite... Tror att det blir svårt att hitta en ny Passat -03:a eller -04 som får dra 1500kg, du får nog gå på nån som är något år äldre gissar jag.
LYCKA TILL!
MVH
Francess skrev:Varför ska ni byta?
BusBarro skrev:Med en Passat -01 1.8T får man bara dra 1300kg, oavsett behörighet enligt Vägverket. Det står dock på VV:s hemsida, vilket jag inte fattar ett skit av:
Max släpvagnsvikt: 1300
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1510
Max lastvikt: 420
Vad betyder detta?
MVH Frida
Retzina skrev:Hej Frida!
Vi drar min Dalavagnen 200 årsmodell 1980 (1300 kg) med en Passat Variant TDI (115 Hk), årsmodell 00. Den får dra 1520 kg med B-kort. Med BE-kort får den dra 1600 kg. Mår pållan bättre nu?!?
ang skrev:Det kan bero på draget, och monteringen av denna.