Vad har ni för bil och transport?

Sv: Vad har ni för bil och transport?

Dragbil: Audi A4 Avant Quattro TDI -98(fyrhjulsdriven, men liten & soppasnål) Får dra 1510 kg på B-kort!!
Transport: Cheval Liberte 2002XL (boogie) totalvikt:1450kg.
(Släpet väger 800kg tomt så du får lasta häst för 650 kg)

Vi har en BMW 318 is (sportmodell modell "rätt liten", bakhjulsdriven), som får dra 1350.
Våran transport (äldre Kylinge, med fronturlastning. Inte boogie), är typad för 1300 kg, med en lastvikt på 760 kg :D (pållan väger ca 450 kg).

Bilen och transporten funkar bra ihop :) Vet inte om jag skulle köra med den bilen när det är som allra halast och så däremot.

Bil: Suzuki grand vitara V6 (nyligen inköpt) -03 :love:
Är jätte glad för den!! Urkopplingsbar 4-hjulsdrift och "dörr baklucka", jätte praktisk. Känns inte att man har släpet bak, bara tickar på. Enda nackdelen är att den är en bensinare och slukar massor nu på vintern. Totalvikt 1500 någonting, men fullt tillräckligt iaf.

Hade tidigare en Passat TDI som också var super, kan jag varmt rekomendera!

Släp: Värmlandsvagn boggie.

Nöjd med släpet men skulle helre vilja ha en Star trailer. Min vagn är så mörk. Men som sagt, jag har aldrig haft probelm med den och hästen har inte klagat på den=)

Bil: Volvo 945 2,3 S alltså med lättrycksturbo, drar ca 1,1 l/mil oavsett om jag har transporten efter eller inte. Får dra 1560 på b-kort

Transport: Dalavagn -03 boggie nedvägd till 1350. Stora hästen åker i hela transporten så därför blev det en Dala då det är enkelt att ta bort mellanväggen och så har den hel bom fram, fick även med helbom bak.

Lånar aldrig ut min transport! Har fått höra att jag är både katig och sniken men för att skydda min egen plånbok så tog jag beslutet! Ni vet väl att ingen försäkring täcker om hästen inuti transporten får spelet och sparkar sönder väggarna. //marti

Bil: en Subaru Forester 2.0 xt (kommer nästa vecka - jiippey!) :love:
Den har 4-hjulsdrift och så kan man släpa bromsen i branta uppförsbackar.
Den är utnämd till årets dragbil. :)
Dessutom går det in tre fodertunnor ståendes i bagagen (jag har testat :D ) och det är ett stort plus när man åker till bonden och köper havre. :bow:
Sen har den massa andra finesser som jag inte studerat närmare utan överlåtit till min sambo.

Hade tidigare en Ford Cougar som är en utpräglad sportbil.
Såg inte ut som en dragbil, men var suverän på att dra med.
Bagagen var dock helt hopplös för hästfolk.

Släp: Värmlandsvagn Boggie.
Tycker den är ok, men skulle hellre ha ett glasfibersläp typ Chist Comet, Fautras eller liknande.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har fortfarande inte skaffat mig E kort. Men mitt ekipage är:
Ford Mondeo V6 -01, 1500 kg, och en Star Trailer Diamant boggie 1490 kg, så det stämmer i vikt precis på håret..

Fååården är bra att dra med om det inte blir för "extremt" eftersom den bara är framdjulsdriven. Den har iaf lite motorkraft. 2,5 l, 170 hk. På sommaren är den skitsnygg och cool utan släp med 18" fälgar och profilen 225/50/18 i däck. (Dessutom så är dimensionen sviiindyr att köpa) De breda däcken "tar" mkt kraft från bilen, så bäst för släp är den med vinterdäcken som är smalare och inte lika lågprofil.

Om jag hade råd, så skulle jag utan att blinka byta in Star:en mot en Westfalia. Det bara är så. Det är mitt drömsläp... *längta, hoppas* En svart naturligtvis !! Allt ska vara svart !
AsMoDeUs

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en Jeep Cherokee Laredo som jag får dra 1500 med och ett Umesläp från -92

Liknande trådar

Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 522
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 741
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 958
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar