Vad har ni för bett i terrängen?

M

MissNegativ

Som rubriken, dom flesta hästar tycker det ju e så kul me terrängen! Har ni vanligt (2-3-delat) eller betslar ni upp?

Sv: Vad har ni för bett i terrängen?

Just nu är jag inne på att rida på pelham (tvådelat, metall) red på det i mantorp och det funkade bra.
Annars har jag i princip alltid ridit på gags, men det känns aningen överbetslat för tillfället, samtidigt som man inte har ngn kontakt (broms + styrning) öht ibland. Har även ridit på hissbett (funkar bra ridmässigt men hästen får skav) och ngn tävling alldeles i början på tränsbett (innan hästen riktigt förstått vad det är frågan om, idag skulle jag inte rida på det det skulle bli alldeles för roligt :crazy: )

Jag rider på ett Nova-bett, alltså rakt gummibett. Det rider jag även dressyren och banhoppningen på.

Skulle jag rida på något annat, så är det ett tredelat tränsbett alternativt ett rakt tränsbett.

Än så länge går min på ett vanligt enkelledat tränsbett, får väl se om han tänder till när han får mera rutin så jag kanske får lov att betsla upp senare.

Unghästen går på vanligt tredelat lika så den ena gamla hästen.
den 3dje går på gummipelam med två tyglar

Än så länge funkar unghästen bäst på ett Nova bett, alltså rakt gummibett men det lär inte hålla så länge till! De brukar ju bli tokstarka efter ett tag i terrängen....:eek:

Som rubriken, dom flesta hästar tycker det ju e så kul me terrängen! Har ni vanligt (2-3-delat) eller betslar ni upp?

Har inte hittat rätt än:crazy: , har inte ens debuterat unghästen men hon har fattat vad det går ut på.
tips:confused: vill ju ha något ganska sällt men man ska ju gärna ha ett lagom tempo, inga problem att tex tempoträna i skogen eller hoppa banhoppning på nova-bett men kommer FT hindren sätter det fart.

Min går på ett delat gummipelham med väldigt kort skänkel. Jag har ridit på tränsbett med och det kanske skulle gå nu igen, men hon har gått så bra med detta så jag vågar inte byta :angel:

Men jag har ridit en häst på novabett med, han vill gärna böja in nosen för att komma undan bettet och blir jättestark då. Med novabettet, som är så milt vågar han ta ett mjukar stöd längre fram och blir inte alls så stark.

Jag försökte alltid rida på tränsbett i olika modeller. Betslade upp vid behov (om det var stooora ytor osv, då kunde min häst få frispel) till rakt pelham eller jaktkandar.

Har inte hittat rätt än:crazy: , har inte ens debuterat unghästen men hon har fattat vad det går ut på.
tips:confused: vill ju ha något ganska sällt men man ska ju gärna ha ett lagom tempo, inga problem att tex tempoträna i skogen eller hoppa banhoppning på nova-bett men kommer FT hindren sätter det fart.

Blir förmodligen kombinationsbett av mildare variant, så länge vi int ebehöver någon obefintlig vägg att styra in i:rofl:
Men det känns som att det ska funka iaf:smirk:

För tillfället rider jag på ett rakt gummibett som funkar hyfsat, men jag funderar på att byta och prova med ett rakt gummi fullcheck, lite starkare men ändå lagom snällt.
Ngn som har erfarenhet av det bettet?

har startat med oledat men funkar bäst på 3delat så det rider jag på nu.

Bell går på antingen kombinationsbett eller 3-delat pelham med dubblatyglar.

Fille går änså länge med rakt bett med fasta ringar

Jag rider på ett rakt gummibett med långa skänklar. Funkar kanon i hoppningen å så men jag kände sist vi va ute på FT att det gick knappt varken bromsa eller svänga! Några tips? Har funderat på gags men?

Min häst är otroligt het, men nu funkar det väldigt bra med kombinations bett, i och med att det påverkar både munnen, nosryggen, nacken så tycker jag att man får lite mer koll samt att det är lättare att styra på en hack. Sen är det ju inte jätteskarpt heller (iaf inte i det utförande som mitt är), man vill ju inte betsla upp för mkt. Sen är ju pelham med 2tyglar även det ett bra bett. Bara att testa finns massor av bra bett.

Rider på tredelat sprenger i dressyren och banhoppningen, i terrängen rider jag på pelham med två tyglar.

Sessan har vanligt 3 delat och Hille har gummipelham med 2 tyglar

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
16 070
Senast: ameo
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 348
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 756
Senast: förvirrad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024