Vad har jag rätt till?

B

Bergochdalbana

Nu har jag börjat ledsna ur totalt. Har haft ett pågående hästbyte under lång tid pga olika skäl som var helt okej från början, bytet bestämdes muntligt i augusti efter att jag varit och tittat på hästen och december sattes som bytesmånad. Alla var nöjda och glada.

Nu är det februari snart och bytet är ännu inte genomfört. Jag har haft kontakt med den andra ägaren hela tiden till och från och den har varit ok.
Men TRE datum har bokats för bytet och tre gånger har jag stått där och väntat utan att någon dyker upp.
Första gången hörde ingen ens av sig, varken före eller efter, andra gången dök det upp något och nu sist likaså, alla gånger för hennes del. Det andra datumet ledsnade jag på att vänta då jag och sambon skulle få chans att umgås innan han skulle resa bort igen på kvällen, så vid kl. 17 hörde jag av mig och sa att vi får ta det en annan gång eftersom du inte dykt upp ännu.

Sista gången gjorde jag det klart och tydligt att jag inte har lust att vänta hela dagen igen utan att någon dyker upp så jag ville ha en tid, men fick ingen. Kl. 17 hörde denne av sig och sa att det inte gick den gången heller.

Jag blir väldigt leds, dels för att jag jobbar väldigt mycket och har fått lov att ta ledigt en av de bokade dagarna, dels för att de två andra dagarna när jag varit ledig inte kunnat göra NÅGONTING ifall att de skulle komma.

Jag har tappat lusten och det känns inte längre så bra som det gjorde i början. Den andra ägaren på hästen likaså (vi äger den tillsammans) och denna vill dra sig ur helt och jag börjar bli benägen att hålla med.

Vilka rättigheter har man? Vi har ju ett muntligt avtal men för oss känns det som att det brutits flera gånger eftersom det inte innefattade så lång väntan.

Sv: Vad har jag rätt till?

Meddela andra parten att ni inte längre är intresserade. Punkt slut.

Det måste ju innebära att ingen av parterna längre är intresserade. Är man seriös uppför man sig inte som er motpart.

Visst borde man bara kunna göra så?
Jag tycker inte heller det, jag skulle väl aldrig komma på tanken att vara så nonchalant om jag verkligen var intresserad, sedan har man ju hyfs nog att inte vara det i alla fall.

Skulle andra parten sätta sig på tvären får du ju meddela att eftersom överenskommelsen redan brutits så många gånger, finns egentligen inget att fullfölja för någon av parterna.

Men det verkar ju långsökt att andra parten skulle opponera sig.

Ja, det är lite så jag tänker med. Motparten har ju redan, gång på gång, brutit vad vi kommit överens om. Jag är ju mån om mina hästar och det känns inte så kul att skicka iväg en av dem till någon som uppenbart bryr sig så lite.

Jag tycker att ni ska dra er ur, för det låter inte som seriösa människor och inte som folk man vill lämna sin häst till. Och om ni trots allt bestämmer er för att gå vidare - se till att hästen är nybesiktigad innan något byte blir av. För antingen är den ofräsch, eller så har de ångrat sig men törs inte tala om det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka