Vad har jag gjort med hästen??

Nebraska

Trådstartare
Har en starthäst jag inte haft så länge,och där med inte känner så väl.
Men i sin förra regi var hon startsnabb men lite blötare till slut. Hos mig är hon jätteseg,men går bättre till slut :confused: .

Sv: Vad har jag gjort med hästen??

Har du gjort förändringar i fodret?

Vad har du förändrat? Vad har förändrats hos henne förutom startsnabbheten?

OFTAST, men inte alltid så har hästar vissa egenskaper i snett tillstånd och andra i rakt tillstånd. Så om en häst går sned hos en tränare men hos nästa så tränas hästen i backe och därmed blir rakare så kommer den därmad att byta egenskaper.
Så min gissning, du har gjort den antingen snedare eller rakare :-)

Jag vet ju inget om hur hon haft det innan.
Dock har jag säkert radikalt ändrat fodret.Nu får hon hel havre,en gröt på bla. kli och linfrö och lite Krafft Energi.
Det känns som fodret kan vara en lösning.Men samtidigt har hon lagt på sig kanske 15kg senhon kom(fast hon nu på slutet startat tätt).
Hon var också rätt dålig i magen när hon kom,så jag tvekar inför ett foderbyte. Och inte minst har jag inte en aning om vad jag ska byta till.

hmm,hon hängde mera vänster när hon kom.Kan lösningen vara att kroka till henne ;) ?

Bara ger en tanke...
Jag upplever att många hästar blir sega som tusan då man överskridit deras behov av kraftfoder.
Det verkar vara väldigt vanligt med kroniska smygande korsförlamningar/kramper pga utfodring och andra obalanser, typ magproblem.

vår travare blir våldsamt seg om han får för mycket tillsatt socker-melass i fodret (typ som bindemedel eller i luzern eller b-vitaminsirap) men efter att ha travat igång ordentligt, "värmt ur" släpper krampen lite och han kan gå på bättre, blir "på" igen.

Fundera över om det kan vara fallet med din. Ofta behöver de inte så mycket som vi tror. iaf inte så mycket socker.
Även stärkelse i spannmål kan vara boven. (provat olja i stället?)

Inte kul om det är det jag föreslår, för om segheten kommer av smygande kramper kommer hästen sakta men säkert tappa styrka o muskelvolym och bli sämre.

Det är inte bara så enkelt att förut tog hästen ut sig i starten och har då inga krafter på slutet, om den inte klarat av att spara lite.
Men att du har fått den att spara på krafterna och fått viljan att kämpa hela vägen, då det låter på din beskrivning som hästen mår bättre nu.

Har du möjligen fått en kort distansare att bli en stayer?

Sen undrar jag bara om du ser ett problem i att hästen blivit starkare? Många hästar kan ju tjäna fina pengar på att gå hela vägen.

Problemet är att segheten gör att hon tappar position.
Jag vill ha en startsnabb häst som går hela vägen :angel: .
Men mest är jag förundrad över hur hon kunde ändrat sig SÅ mycket.
Förr spetsadehon från de yttersta spåren,för mig får hon gå för drivning för att hänga med bilen!

Ja,det är ett alternativ med.
Främst nu ska jag gå över till kortare och snabbare intervaller,men det känns inte som hela lösningen.

Det kan säkert vara en lösning.
Men alla hästar behöver ju värmas olika... så våga prova det oxå.
Fodret tror jag mindre på. iaf om du har en hyggligt normal häst med en hyggligt normal foderstat.
Jag har märkt så liten skillnad på allt det foder jag provat genom åren att jag tycker inte man kan säga att uthålligheten eller startsnabb heten skulle ha något med fodret att göra. Möjligen uthålligheten, men att den då skulle tappa sin startsnabb het av fodret tror jag inte på.

Absolut. Att vara startsnabb innebär rent koordinationsmässigt att hästen måste ha stenkoll på var den sätter sina fötter för att inet kroka i en annan fot.
Är hästen van att tex sätta ner vänster bak mellan frambenen och höger bak utanför höger framben så kan han raca iväg med förbundna ögon.Det har den gjort i hela sin karriär och tränaren har tillåtit den att göra det.

Så kommer du då och kanske stärker upp den, stör dig på att den är lite sned, får den att muskla sig så att den helt plötsligt inte KAN röra sig på sitt gamla välbekanat sätt. Då måste den koordinera om sig, hålla balansen, räkna ett två med bakbenen, flytta undan frambenen 1-2 o.s.v. Det som tidigare var lätt blir svårt och vi upplever den som seg.

Därför ska man om man renoverar en häst inte ändar för mkt för fort utan låta den glida in i nya rörelsemönster succesivt.....
Linda, som lärt sig allt detta den HÅRDA vägen.....

Motsatsen kan dock oxå hända, att det nya sättet blir LÄTTARE och då upplevs hästen som snabbare.

En del hästar blir segare när dom fäller/sätter päls..men då borde hon ju vara seg rakt igenom..fast jag tror på fodret, spec om hon gått upp såpass i vikt. För du har väl gått igenom henne runt om? Det kan ju annars vara en anledning till att dom plötsligt tappar sin starsnabbhet

Vad skulle du fodrat med?
Hon är fräsch,men inte genomgången av min ET än.Han har lite svårt att få tid till att komma hit :mad: .

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 479
Senast: Emma-pemma
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
21
· Visningar
1 243
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 995
Senast: warg
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka