Vad har jag gjort med hästen??

Sv: Vad har jag gjort med hästen??

Jag kommer alltid tillbaka till havren och mineraler/vitaminer....+ bra hö..olja ger du ju och det är ju bra, men har du ett bra hö behöver du inga helfoder...du kanske har ett FÖR bra hö och hästen blir "tung".
har du koll på dina värden? Isåfall kan det ju vara bara det...att du ska dra ner på kraftfodret

Hittar inte höanalysen just nu,men värderna är på gränsen till låga.Sista året jag änv.de ängarna.

Jag gillar ju fri tillgång på hö och då är det bra med "låga" värden...Svanstedt tror jag gått ner på 26 i protein för att kunna ge dom mera hö....men det kan ju vara så att hon har ont nånstans och inte orkar ta i som förut från start, det brukar ju vara så när dom plötsligt ändrar såna saker...men i ditt fall har du ju annat också iom att det var ägar/foderbyte också samtidigt, eller så kanske du haft kuskar som inte "skrämt ihjäl henne" :D

Jag ger fri tillgång med i princip. Men i och med att jag "kravodlar" mitt eget hö,blir det ju aldrig högt proteinvärde.

Hej, ska inte tjata om fodret.. Men vill bara berätta att vår pålle var grymt startsnabb men tappade det pga sina muskelproblem
han blev pga okänd ( men gissad) anledning överkänslig för melass o stärkele. Då husse gav betfor, krafft o lite havre "dog" han.

Han trampade vatten i slow motion i starten men kom loss efter ett tag och segade sig fram till slut och knep en massa placeringar o vinster.
I ridträningen kändes det som att han hade gummiband mellan bakbenen i början av passen.
Dom gånger vi varit nöjda i starten o hästen varit fin i travet hade nog jag varit o smugit med foderbyttan och glömt ge så mycket...:o

Nu på fri tillgång på hö och eg inget annat (linfrökaka, olja, mineraler) är han som en raket, rund o fin och lätt i fötterna.

Har varit problem med toxiner i havren (även annat spannmål) i år - främst i södra Sverige - Stod lite om det i senaste Jordbruksaktuellt - så Äter hästen mycket havre så kanske du skall prova ett annat parti.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 479
Senast: Emma-pemma
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
21
· Visningar
1 243
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 995
Senast: warg
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka