Vad har jag för alternativ?

dee79

Trådstartare
Jag ska undvika foder som innehåller sockerrester - tex foder med melass och betfor, vilket innebär att pellets i allmänhet går bort totalt (hålls ju oftast ihop med hjälp av melass). Ovanpå det så blir min häst helt uppe i skyarna om hon råkar få i sig havre - en näve räcker för att hon ska bli en liten "plåga".

Min fråga är nu - förutom lusern och korn(-kross), vad finns det för bra foder att ge sin häst? Nu när sommaren är på g så är det lugnt, men periodvis så är hon rätt bökig att hålla hullet på, dvs korn och lusern räcker inte alltid till. Några förslag??

Sv: Vad har jag för alternativ?

Jag skulle nog jobba rätt hårt för att hitta ett supergrovfoder till hösten! :idea:

Man tjänar så mycket på det, speciellt som du tydligen har ett väldigt begränsat urval av tillskottsfoder.

Åh, gör det? Jämfört med vad?
Är det i så fall ingen skillnad mot att ge t.ex Kraffts lucern, som ju innehåller melass? Förklara gärna, jag blir nyfiken! :idea:

Senast ändrad:

Energi från socker resp fiber är nog på samma nivå i ett riktigt energirikt hö som i melass.
PL

Betfibrer är ju bra...om man hittar en leverantör.

Men varför undvika socker till den gräns att "limmet" i pellets är en risk?

Tack för alla svar! Supergrovfoder skulle ju vara toppen att få tag på. Frågar mest utifall att jag inte skulle lyckas + att hon kommer att betäckas igen nästa år och då krävs det ju lite mer än "normalt".

till peter_lundin : Anledningen är att jag starkt funderar på att anlita en "barfota-människa" för jag vill ha min häst fortsatt barfota (av en himla massa skäl som jag inte tänker ta upp här. Jag vet hur diskussionen här på forumet om dessa utövare har sett ut, har läst allas åsikter, positiva som negativa, så vi kan väl lämna den diskussionen utanför det här. Men dessa barfotamänniskor vill inte att man ger betfor, melass och foder med rester och spår av dessa. Därför undrade jag vad man har för möjligheter att fixa en schysst foderstat om man väljer att gå den vägen.

Energi behöver hon inte mkt mer än ett normalt grovfoder, hon är pigg och tränas inte så hårt. Men hon får inte tappa hull.

Tack igen alla! :) :bump:

Ida gick på bra grovfoder hela vintern och åt bara 5 dl betfor vid sidan av. Nu vill du undvika socker iof. Olja istället för berfor men kan vara svårt att få ner utan annat sött.
Om du skulle ha samma ensilage som jag har nu så skulle det räcka med olja som du blandar ner i torkade morötter som får svälla, vad tror du om det. Ida har ju haft föl vid sidan fram till januari och fölade nu i maj utan att falla ur.
Ett annat alternativ är att du beställer ett grovfoder som tillgodo ser allt hon behöver och då slipper du ge något tillskott alls :idea:

Hästekraft!! Om du kan få tag i det så funkar det oftast kanon! Är ett helfoder med allt hästen behöver inkl vitaminer/mineraler(EJ pelleterat)
Jag tror det importeras från Danmark. Funkar hur bra som helst på hästar som klarar sig bra med sin egen energi ;) . Det ger runda å blanka hästar utan att sätta sig i huvudet på dem. Prova om du hittar det! 168 kr för 25 kilo. värt vartenda öre!!

Tar du eget eller köper du in?? och varifrån isåfall? Vi har ju inte haft toppenvärden på vårat hösilage, trots att vi tagit från en "bra" försäljare som är inriktad på hästfoder.

Min lilla pålla mjölkar ju som värsta mjölkkossan när hon fölat, så hon tunnar ur och fölisen blir tjock. Antar att det är som foderrådgivarna säger att man kan inte ge hur mkt som helst, för då blir bara fölisen tjockare - hon kommer fortsätta vara tunn, men man vill ju iaf att hon ska ha vad som behövs *svammel*

Andra idéer på var man kan få tag på BRA grovfoder?

(förresten, grattis till dina söta små - hoppas det går lika bra med de som är kvar. OCh ett sto till från Ida - lyx ju, min får ju bara hingstar. Tredje gången gillt kanske? ;) )

Tack!! Ska söka på det och se om det finns häromkring!

Köper ensilage från 2 olika bönder. Bra kvalite högt proteinvärde enda nackdelen är att det är låg ts halt, billigt och hemkört :) Japp lyckligt lottad att ha fått 2 ston av Ida, har beställt en ny Fiona av tywysog, var där och hämtade Ida idag :banana:

Dina barfotakontakter har ett litet märkligt tänkande när de vill reducera sockermängden men tillåta korn. Socker är ett naturlig näringsämne för den vilda hästen. Betes växterna är fulla av socker medan de i allmänhet innehåller små mängder stärkelse. Korn däremot är fullt av stärkelse som dessutom tas upp långsamt i tunntarmen med risk att rinna över i tjocktarmen och skada bakteriefloran. Det är nog betydligt fler hästar som fått hovproblem av korn än av melass och betfor..Fråga dem om det. HH

Prova gärna barfota men som HH skriver "dina" barfota människor verkar ha lite märkliga ideer. Instämmer helt i det HH skriver men vill tillägga att all stärkelse som tas upp i tunntarmen tas upp som socker.
PL

Peter & HH: Har redan sagt att jag inte tänker ta den diskussionen - det har redan diskuterats till förbannelse i flera trådar. Korn var mitt eget förslag - ingen annans. Jag bara undrade vad det fanns för alternativ OM man ville utesluta det, andra kommentarer behöver jag inte.

Barfota eller ej har diskuterats massvis men att man skulle behöva undvika varje gnutta socker till en barfotahäst är nytt.
PL

Nej, inte alls. Det har diskuterats på Gnägg - iaf betforn.

dee79 skrev:
Nej, inte alls. Det har diskuterats på Gnägg - iaf betforn.

Nu bara måste jag lägga mig i....

Är inte det viktigaste att hästen mår bra?
Om den sedan går barfota eller inte spelar väl en mindre roll....

Om man skulle ha 2 hästar en som går barfota och en som har skor...
Om båda får en dålig foderstat som inte är uträknade efter hästarnas behov och med hänsyn till ev överkännsligheter mm så kommer ju ingen av dessa hästar att må bra.
Eller?
Har du däremot en bra balanserad foderstat där hästarnas behov blir täckta så är ju chansen större att dom får tillräckligt bra hovar för att klara ett barfota liv.

Jag tycker att du ska tänka själv...
Om du tror att din häst funkar på korn och det passar till foderstaten i övrigt och din hästs behov blir täckta..... Kör på det då.....
Och om den behöver lite betfor för att få en bra balans i foderstaten så tycker jag att du ska lägga till det (om det skulle vara detta som gör att hästen mår bra). Du måste ju se vad hästen mår bra av och inte bara lyssna på vad andra säger hela tiden.

Och detta är ju min allra högst personliga åsikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag var och pratade med min veterinär idag om min häst som har väldigt svårt att hålla hullet. Hon behöver bygga muskler och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 367
Hästvård I stallet finns en halvblodsherre på 23 år. För några månader sedan upptäckte vi att han tuggade bussar av höet och spottade ut. Han...
Svar
15
· Visningar
4 153
Senast: anjescka
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Ja som rubriken lyder så letar jag efter ett müslifoder utan havre och betfor/melass då min häst blir "knäpp" av havren och dålig i...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka