Vad har hittat på nu då?

J

Jennifer80

Nu har jag lärt mig att känna när hästen vill bocka, så jag hindrar honom innan han gör det. han typ stannar upp/ blir seg och kastar med huvudet. Och laddar.
Så det har funkat jätte bra några gånger, men idag när jag märkte han var på gång igen, då höjde jag handen så nej och skänklade så att han skulle gå framåt. Men då började han backa, jag försökte att driva honom framåt men då backade han bara fortare. Ställde jag hästen åt nåt håll, backade han typ i en cirkel.

Han slutade när jag slutade driva och hade lite lösa tyglar, men var är det nu för jävelskap.

har ni tips?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har hittat på nu då?

Du kanske höjde handen för mycket, eller blev han sur för att du kom på honom och ville :devil:
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

Du kanske höjde handen för mycket, eller blev han sur för att du kom på honom och ville :devil:

jag tror att han försöker bara med ngt nytt eftersom han inte få till att bocka nu, men hur kan jag få honom att sluta backa?

Inte att det går så långt att han någon gång kommer på iden att stegra sig
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

Låt han backa tills han slutar av sig själv,därefter backar du honom några steg och sen be honom gå fram igen.
När DU ber honom backa så tycker han nog inte det är så roligt längre.
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

Som nån sa ovan! Håll kvar när han backar och när han vill sluta så backar du han lite till. Till slut blir han mindre och mindre benägen att backa för dt är ju jobbigt!:idea:
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

Finns det risk att när hästen håller på så här att han kommer på iden att stegra sig?
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

Chansen finns absolut, eftersom hästen lärt sig att "tänka bakåt. Att stegra är däremot hästens naturliga motreaktion på att en ryttare vill få den att gå bakåt när den inte vill. Så i min mening kommer det nog mer eller mindre garanterat när du vill fortsätta backa honom efter han stannat eftersom du har att göra med en såpass klipsk häst. Att fortsätta backa så som vissa beskrivit skulle jag mer föreslå på "envisa men snälla hästar", och jag tror tyvärr inte efter det jag sett att din häst är sådär jättesnäll :crazy:

När jag själv däremot sitter på en häst som börjar backa är det första jag gör att släppa på tygeln och driva kraftigt med skänklarna samt smacka. Fungerar inte det tar jag tag i ena tygeln (ibland med båda händerna till och med) och häver runt hästen på en volt och samtidigt driver kraftigt med skänkeln och smackar. Får man "vält" (inte bokstavligt talat då :p ) hästen åt sidan och in på en volt måste den (sure, allt är möjligt, men i 99% av fallen så är det så iaf) röra sig framåt. Samma gör jag med hästar som stannar och "fryser fast" och ska börja stå på bakbenen.

Funkar inte detta anser jag hästens "chanser förbrukade" och tar båda tyglarna i ena handen (mycket "för långa" så jag absolut inte riskerar att ta hästen i munnen) och drar till hästen nästintill allt vad jag har på baken med spöt. Jag vet att det låter hemskt, döda mig inte! Men att backa är det typ näst farligaste som finns eftersom det liksom är släkt med att stegra vilket i sin tur är typ det farligaste som finns... Men för att detta ska fungera måste du våga dra till HÅRT, en gång! Det du vill uppnå från hästens sida är :eek: :eek: och SKUUUTTT framåt, det är just överaskningseffekten du är ute efter, inte bestraffningseffekten. När hästen väl slutar backa så berömmer du jättemycket... du behöver nog inte vara särskilt orolig för att han drar iväg i en bockserie för dom brukar vara ganska så förvånade efter en sån "Gomorron hästen, piloten sitter uppepå!" behandling. Detta brukar man dock sällan behöva göra mer än en gång eftersom det räcker vanligvis med "fram med handen och smacka" nästa gång hästen ens funderar på att lägga in backen ;)

Hur du än väljer att göra är mitt råd till dig att ta tag i detta så snart det går. Du har en häst som testar precis allt han kan komma på och du får passa dig så han inte kommer på att det fungerar... lycka till ;)
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

Jag tvivlar på att backandet är någon form av jävelskap.
Han kanske tror att han ska backa, och backandet skulle också kunna vara någon form av försvar.

Bockningsförsöken och backandet kan bero på smärta eller obehag från bettet.

Har bockningsförsöken något samband med att du tar i tyglarna?
Hur fungerar det att rida honom på långa tyglar?
Har du testat att rida utan bett?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har hittat på nu då?

Apropå den förra tråden du skapade...har du fått ordning på ledarskapet...;) Annars tror jag problemet kvarstår. Det där med backandet är inget ovanligt, låt han backa klart, sedan kan du tala om vad du vill.

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

Håller med Rolle... Har du verkligen ordnat upp ledarskapet ordentligt? Betvivlar på att han skulle göra så isåfall!
Har du inte 100% lydnad från marken kan du absolut inte kräva det när du rider...
Och, ja då är det klart att han kan tänkas stegra om du backar han (vilket en häst inte ska göra annars om man har lärt den att backa ordentligt*) och allt möjligt annat...

Innan du ordnat upp ledarskapet så kommer det alltid va nya saker du och din häst får bråka om, har du fixat detta så är det bara något nytt, lite tråkigt tycker jag...

*http://www.youtube.com/watch?v=DFvs8TwoMk4&mode=related&search= (kolla backen i slutet ca 02.42)
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

Apropå den förra tråden du skapade...har du fått ordning på ledarskapet...;) Annars tror jag problemet kvarstår. Det där med backandet är inget ovanligt, låt han backa klart, sedan kan du tala om vad du vill.

Rolle
Islandshästar på lösdrift


Altså från marken lyssnar han bra, och jag har inga större bekymmer med honom där. Visst han har även testat där typ att bocka vid tömkörning m.m. Han kanske börja känna sig hemma nu och kommit på att testa matte lite.:devil:

Vi har kommit fram att han gör sånt när han typ är utråkat, eller har ingen lust till att jobba! Och han börjar inte med det när jag tar i tyglarna, han kan göra det även när han nästan inte har någon kontakt alls.

Idag så var jag ute och red, travade upp för en brant backe och jobbade honom lite då och då på vägen hem. Inte ett täcken på bus!!! Han måste nog bli ordendligt trött!;)

Och som min kompis sade, ska jag ställa ordendliga krav! Jobbar honom lite hårdare nu, och korta upp tyglarna ordentligt så att jag har mer kontroll! Där verkade funka i alla fall idag:p
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

en uttjatad tanke bara när jag sett dina trådar om problem du har med hästen: har du kollat ordentligt så att sadeln ligger bra? så det inte är ngt som kniper/nyper eller på annat sätt stör honom? kan också vara tecken på dålig sadelpassning att han går och hackar så mycket mot handen osv...

bara en tanke.

Mvh/mackan
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

Ja, och tänderna (hos en riktig, utbildad, hästtandläkare, inte en vanlig vet!)...
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

Sadeln är okej, enligt sadelnutprovaren
och jag haft tandläkare hemma också, då var det inga fynd, däremot var det nog några månader sedan. Så han ska komma nu i feburari och kolla.
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

Ofta är det hästar som är ovilliga att gå framåt som gör så.

nästa gång när han börjar att tänka så, skulle jag tänka FRAMÅT o då menar jag att släppa tygeln o bara forsa på.
om den känner att du blir passiv i det läget , så kan han lära sig att utnyttja det.

Sen måste du klappa den o sluta att driva, så det inte blir ett konstant jagande.

Kom ihåg att skritta den ibland, så att han inte gör så för att det tar emot.
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

Låt han backa tills han slutar av sig själv,därefter backar du honom några steg och sen be honom gå fram igen.
När DU ber honom backa så tycker han nog inte det är så roligt längre.

Det gjorde jag en gång på mitt sto, hon gjorde aldrig om det:)
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

Hej, jag personligen tycker inte att ryggning ska användas som bestaffning. Kan fel effekt! Håller med Nekifynn, det kan beropå smärta av bettet eller bockar av öm rygg. Tror inte han :devil: med dig. Undersök andra möjlgheter.
Mvh Silvette
 
Sv: Vad har hittat på nu då?

**raderat**
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp