Sv: Vad har hittat på nu då?
Chansen finns absolut, eftersom hästen lärt sig att "tänka bakåt. Att stegra är däremot hästens naturliga motreaktion på att en ryttare vill få den att gå bakåt när den inte vill. Så i min mening kommer det nog mer eller mindre garanterat när du vill fortsätta backa honom efter han stannat eftersom du har att göra med en såpass klipsk häst. Att fortsätta backa så som vissa beskrivit skulle jag mer föreslå på "envisa men snälla hästar", och jag tror tyvärr inte efter det jag sett att din häst är sådär jättesnäll
När jag själv däremot sitter på en häst som börjar backa är det första jag gör att släppa på tygeln och driva kraftigt med skänklarna samt smacka. Fungerar inte det tar jag tag i ena tygeln (ibland med båda händerna till och med) och häver runt hästen på en volt och samtidigt driver kraftigt med skänkeln och smackar. Får man "vält" (inte bokstavligt talat då

) hästen åt sidan och in på en volt måste den (sure, allt är möjligt, men i 99% av fallen så är det så iaf) röra sig framåt. Samma gör jag med hästar som stannar och "fryser fast" och ska börja stå på bakbenen.
Funkar inte detta anser jag hästens "chanser förbrukade" och tar båda tyglarna i ena handen (mycket "för långa" så jag absolut inte riskerar att ta hästen i munnen) och drar till hästen nästintill allt vad jag har på baken med spöt. Jag vet att det låter hemskt, döda mig inte! Men att backa är det typ näst farligaste som finns eftersom det liksom är släkt med att stegra vilket i sin tur är typ det farligaste som finns... Men för att detta ska fungera måste du våga dra till HÅRT, en gång! Det du vill uppnå från hästens sida är

och SKUUUTTT framåt, det är just överaskningseffekten du är ute efter, inte bestraffningseffekten. När hästen väl slutar backa så berömmer du jättemycket... du behöver nog inte vara särskilt orolig för att han drar iväg i en bockserie för dom brukar vara ganska så förvånade efter en sån "Gomorron hästen, piloten sitter uppepå!" behandling. Detta brukar man dock sällan behöva göra mer än en gång eftersom det räcker vanligvis med "fram med handen och smacka" nästa gång hästen ens funderar på att lägga in backen
Hur du än väljer att göra är mitt råd till dig att ta tag i detta så snart det går. Du har en häst som testar precis allt han kan komma på och du får passa dig så han inte kommer på att det fungerar... lycka till