vad har hänt?

M

mausi

hej

jag har varit bortrest ett litet tag och så när jag kommer hem och har haft hästarna på vila (endast en vecka) med fri tillgång på hö....
vad är detta??
såhär illa har dom aldrig sett ut...
jag har gett fri tillgång på hö hela vintern med ok värden plus att dom fått lusernpellest.
och vad gör jag åt detta???? vill gänra ha dom ok innan sommaren kommer. :(
feta?? proteinbrist?? fast protein har dom fått mycket av hela vintern...hm..
man känner revben kan tilläggas.... dom är pigga och glada i övrigt.

http://i440.photobucket.com/albums/qq124/sundsvall13elinnylund/fetgunna.jpg

http://i440.photobucket.com/albums/qq124/sundsvall13elinnylund/tjockprins-1.jpg

snälla kommentarer tack, tar hård kritik också vill få till dom!

Sv: vad har hänt?

Har inget tips att ge men jag tror att den här tråden ska ligga på foder:)

Typisk proteinbrist.

Fick de inte lusern när du var bortrest så är det svaret på vad som har hänt.

nej dom fick inte lusern när jag var borta men de var som sagt bara en vecka..

och sen när de har proteinbrist så är det väl så att dom inte har någon rygg och att de blir tunna över revben?? det är dom inte, båda har breda ryggar och mycket hull på revben

jag vet att problemet har varit hela vintern och jag har skrivit och bett om råd. jag har tagit de till mig och gjort vad som sagt men själv tycker jag att hon mörka ser värre ut än innan... så jag undrar om de är någon som har yttligare tips???
dom har lagt på sig mycket runt om nu också inte bara magen....

ingen som har något bra tips???

dom rids 5 gånger i veckan var minst och varierad träning.. .så de är inte brist på de...

Mer protein. Ge fri tillgång på lusern då. Skadar mest din plånbok. Vad är ok värden, menar du att du tycker dina värden är lite bättre än det du hade innan eller ? om man har rätt dåliga värden, behöver inte vara superdåligt, och ger fri tillgång så är det mycket troligt man får proteinbrist på köpet. Vid dåliga värden måste man begränsa grovfodergivan.

Senast ändrad:

jag tycker dom ser ut som innan??

varför tog du bort lusernet? det är ett grovfoder. du kan ge fri tillgång, spelar ingen roll om hästarna rids eller ej. med all den pälsen dom måste fälla så behövs extra protein för det också.

Jag hade börjat med att skicka in träckprov, för att se om de har mask. Blodmasken tar hårt på hästarna.

Det är ju fällningssäsong nu och b-vitaminer eller foderjäst är bra tillskott nu så att fällningen inte går så hårt åt dem. Foderjästen hjälper även till att öka näringsupptaget i tarmarna och det innehåller b-vitaminer. Även att fortsätta fodra med lusern.

Hoppas det snart blir bättre!

jag tycker dom ser ut som innan??

varför tog du bort lusernet? det är ett grovfoder. du kan ge fri tillgång, spelar ingen roll om hästarna rids eller ej. med all den pälsen dom måste fälla så behövs extra protein för det också.

jag har inte tagit bort lusernet, de har dom fått hela vintern (var bara ingen som gav de till dom när jag var borta i en vecka) annars har dom fåt varje dag

Jag hade börjat med att skicka in träckprov, för att se om de har mask. Blodmasken tar hårt på hästarna.

Det är ju fällningssäsong nu och b-vitaminer eller foderjäst är bra tillskott nu så att fällningen inte går så hårt åt dem. Foderjästen hjälper även till att öka näringsupptaget i tarmarna och det innehåller b-vitaminer. Även att fortsätta fodra med lusern.

Hoppas det snart blir bättre!

dom har fått en dos med b-vitamin det ger jag varje vår/höst. lusern ger jag varje dag. men blodmask?? träckprov?? jag har avmaskat varje vår/höst dessutom...hm...

Mer protein. Ge fri tillgång på lusern då. Skadar mest din plånbok. Vad är ok värden, menar du att du tycker dina värden är lite bättre än det du hade innan eller ? om man har rätt dåliga värden, behöver inte vara superdåligt, och ger fri tillgång så är det mycket troligt man får proteinbrist på köpet. Vid dåliga värden måste man begränsa grovfodergivan.

ok värden menar jag med att när jag la in allt i hippocampus så sas de där att värderna var ok, det var lite protein som skulle till så jag ger lusern varje dag. nu har jag köpt ett mycket bra torr hö som jag ska fodra med plus lusern så får jag se om de blir nå bättre. det är en hel vetenskap detta tycker jag men allt för mina hästars bästa!!

Träckprov finns att köpa på apoteket. Det går till så att man köper en ask till varje häst. I den lådan finns det en påse som man lägger ner nyskiten träck i. Man fyller i en blankett, lägger blanketten och påsen med träck i och försluter asken väl och lägger den på brevlådan. Labratoriet mäter sedan hur många ägg de hittar i träcken. Svaret får du inom ett par -tre dagar. Jag tycker att det är ett bra sätt och utesluta mask och om de har mask, så avmaskar man inte på måfå utan man vet vilket preparat man skall ha. Då blir hästarna garanterat blir "rena" från mask. Här kan du läsa mer:

http://www.sva.se/upload/pdf/parasitologen/Info Förebyggande avmaskning häst.pdf

Hur menar du nu? Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit, och de allra flesta hästarna reagerar inte alls på även en större parasitbörda. Stora blodmasken är det värre med, men den är inte alls lika vanlig. För att ta reda på om hästen även har stora behövs ett provsvar på över 100 EPG för att man sen ska kunna odla eftersom det inte går att se skillnad på äggen, utan först när de utvecklats till larver.

*kl*
Med risk för att verka lite cynisk och så. Om man ser sina hästar varje dag så bli man lätt hemmablind. När du sen har varit borta en vecka så kommer du hem och tror att hästarna ska se ut som i ditt huvud, men du ser dem på ett annat sätt när du kommer hem av den anledningen att du inte minns hundra% hur de såg ut innan.
Jag är med om detta om medryttaren har fröken över helgen alltså två dagar så kommer jag till stalletoch börjar fundera över om hon verkligen var så tjock/smal/skitig osv tidigare

Som några tidigare nämt så kan jag inte heller se någon märkvärd skillnad på dem från tidigare tråd.

Jag minns dock att du i en tidigare tråd nämde att en hösilagebal räckte upp till två veckor, du har inte reflekterat över att hösilage inte håller så länge? Att fodret kanske inte alls heller är så bra sm du tror.

Annars tror jag att du måste se över värden på hö, göra en ordentligt analys och se vad du verkligen behöver tillsätta. Lusern kanske är fel val. Kanske ska titta upp andra protein alternativ. Hur är det med selen? har de fått i sig det eller kan de ha muskelnedbrytning?

hoppas du får ordning på dem.

Jag tycker inte att det ser så farligt ut. De flesta långhåriga hästar ser bedrövliga ut i fällningstider. Att dom har lite mage... tja, om dom verkar må bra och inte är magra över revbenen så what... Hängmagar har inte bara med proteinbrist att göra. Magmusklerna har stor betydelse. Jag vet inte hur mycket eller hur du rider dina hästar (har inte läst övriga trådar) men kan det ha med saken att göra?
Jag skulle inte oroa mig ett dugg om hästarna verkar må bra, äter, är glada...

Jag tycker inte att det ser så farligt ut. De flesta långhåriga hästar ser bedrövliga ut i fällningstider. Att dom har lite mage... tja, om dom verkar må bra och inte är magra över revbenen så what... Hängmagar har inte bara med proteinbrist att göra. Magmusklerna har stor betydelse. Jag vet inte hur mycket eller hur du rider dina hästar (har inte läst övriga trådar) men kan det ha med saken att göra?
Jag skulle inte oroa mig ett dugg om hästarna verkar må bra, äter, är glada...

jag rider dom ca 5 dagar i veckan men mest på plant underlag nu för vi har såååå mycket snö så man kan inte ut i skogen än. men de brukar jag rida mycket annars, i varierat underlag så dom får kliva på riktigt :)
dom är pigga och glada och verkar inte alls må dåligt på nå vis.

Som några tidigare nämt så kan jag inte heller se någon märkvärd skillnad på dem från tidigare tråd.

Jag minns dock att du i en tidigare tråd nämde att en hösilagebal räckte upp till två veckor, du har inte reflekterat över att hösilage inte håller så länge? Att fodret kanske inte alls heller är så bra sm du tror.

Annars tror jag att du måste se över värden på hö, göra en ordentligt analys och se vad du verkligen behöver tillsätta. Lusern kanske är fel val. Kanske ska titta upp andra protein alternativ. Hur är det med selen? har de fått i sig det eller kan de ha muskelnedbrytning?

hoppas du får ordning på dem.

jo men dom får bara helt fri tillgång när de är kallt ute och balarna inte förstörs, annars tar jag från andra som korna äter upp på en dag, har analyserat värderna och dom var helt ok, selen och mineraler får dom vid sidan av så enligt alla program som räknar ut foderstat så visar de bra, jag har köpt nytt hö nu helt tort och med fina värden (för att hösilagebalarna inte håller nu i värme), hoppas de blir någon förändring nu :)
snart kommer ju sommaren och då finns de ju i gräset, borde bli bättre då?????

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 120
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 608
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 411
Senast: Vinur
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 844
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka