Vad har hÄnt?!?

Tender

Trådstartare
Vad är det som har hänt med western-sverige!?!
När jag började tävla western (för 3år sedan) hade klubbens sommartävling ca 100anmälda ekipage.
i år; kanske 30 på sin höjd. (rätta mig om jag har fel)

jag märker att mer och mer tävlingar ställs in, komprimeras till en dag osv.
Läste även att Paint-folket råkat ut för förtal mm.

men trots det så ökar quarter/paint hästantalet drastiskt, utrustning går att få tag i billigt begagnat osv.

kom igen, skyll inte på licenserna. licenser finns i hopp/dressyr/körning osv och är mer än DUBBELT så dyra!
när jag var ungdom och skulle tävla innom svenska ridsportförbundet fick man glatt pröjsa ut 550kr(kostar 825kr för vuxen) för en årslicens(ska jag tillägga att hästlicensen inte var så billig heller med sina 880kr? ). :grin:
superbilligt är då i jämförelse WRAS ungdoms ryttarlicens för 100kr( 200kr för vuxen) och hästlicensen 500kr och då ingår försäkring!

träningar är ofta fulsatta. men varför vill ingen tävla?
WRAS har tävlingar (E-klass) där utrustningen är valfri, skritt och travklasser etc.
Klasserna brukar kosta runt 60-80kr (fullt överkomligt!)
hoppning/dressyr kostar runt 100kr+

Att folk inte vill åka?
tja efter att ha varit på Paintshowen i jälla fick man bevis på att man inte var "värst" när man kom från sundsvallstrakten :grin:
varför vill då inte ryttarna åka på sin klubbs tävlingar? oftast ligger de ju innom 1-2timmars radie.

Det annordnas ju även Allbreeds på paint/quartertävlingar och andra licenslösa tävlingar där du inte behöver en rashäst/stångbettskrav.

vad ska vi göra?!?

Sv: Vad har hÄnt?!?

Jag har som sagt inte en aning. Men jag tror kanske att anläggningarna tar så satans mycket betalt för boxplatserna så folk skiter i det. 1000kr för en box per natt är ju ganska mycket tycker jag. Men det är bara mina spekulationer. Jag vet tex inte vad det kostade på Chappen.

Jag har som sagt inte en aning. Men jag tror kanske att anläggningarna tar så satans mycket betalt för boxplatserna så folk skiter i det. 1000kr för en box per natt är ju ganska mycket tycker jag. Men det är bara mina spekulationer. Jag vet tex inte vad det kostade på Chappen.

ja men chappen hade väl inga problem med för få ekipage (?)

här i norrland är 200kr "dyrt" för fre-lörd-sön...
hage brukar vara gratis, alt 50kr.

Kan det vara så att folk har lagt tävlandet åt sidan i dina trakter pga att dom är för få.?

Kan det vara så att folk har lagt tävlandet åt sidan i dina trakter pga att dom är för få.?

men på 2-3år kan det väl inte ha blivit så FÅ ryttare kvar? allas hästar kan väl inte "dö" samtidigt?
ser många nya namn på träningar, då med quartrar!

Ja din fråga är befogad, jag har själv funderat mycket på det. Fenomenet finns överallt dessvärre... Och jag har inte kommit fram till någon förklaring.

Kan det vara så att tävlingarna har blivit "mindre trevliga", att samvaron och gemenskapen avtagit lite?... Går jag till mig själv så är det ju så att man många gånger åkt på tävling för att träffa alla sina vänner, det har varit minst lika viktigt som tävlandet i sig.

Kan det vara så att det blivit för många klubbar och därmed för små klubbar som inte riktigt har kraften att ordna bra tävlingar?
Har det blivit för många tävlingar att välja mellan, man har trots allt inte råd att åka på alla?....

Jättebra tråd det här, hoppas den kan leda till några svar som kan vara till nytta för framtiden.

Och du, Sundsvallstrakten?! Ses vi i Kramfors första helgen i augusti på High Coast Western Games? Det vore skoj! Och kul att du gillade Jällatävlingen! Jag var där men utan häst denna gång.

Hälsningar från en annan Norrlandsbo :laugh:

Ja din fråga är befogad, jag har själv funderat mycket på det. Fenomenet finns överallt dessvärre... Och jag har inte kommit fram till någon förklaring.

Kan det vara så att tävlingarna har blivit "mindre trevliga", att samvaron och gemenskapen avtagit lite?... Går jag till mig själv så är det ju så att man många gånger åkt på tävling för att träffa alla sina vänner, det har varit minst lika viktigt som tävlandet i sig.

Kan det vara så att det blivit för många klubbar och därmed för små klubbar som inte riktigt har kraften att ordna bra tävlingar?
Har det blivit för många tävlingar att välja mellan, man har trots allt inte råd att åka på alla?....

Jättebra tråd det här, hoppas den kan leda till några svar som kan vara till nytta för framtiden.

Och du, Sundsvallstrakten?! Ses vi i Kramfors första helgen i augusti på High Coast Western Games? Det vore skoj! Och kul att du gillade Jällatävlingen! Jag var där men utan häst denna gång.

Hälsningar från en annan Norrlandsbo :laugh:

tyvärr är den tävlingen.... INSTÄLLD!! :cry:

Då hade vi en stallkompis som skulle göra "ridwesterndebut" plus min stallkompis skulle vara med igen då det var så roligt sist :mad: (de tävlar typ bara showmanship annars)

På Vattlångstävlingarna har det varit väldig gemenskap. på kvällen är det grillning, kareoke (:angel:) spex, freestyle reining, barrelrace mm. när tävlingarna legat på THF har vi haft trevlig matstund i kafeterian (den traditionella rätten rostbiff, potatissallad, sallad och "hemgjord dricka" för de som vill) men sista "myskvällen" förstördes av fotbollsem (?)

men på 2-3år kan det väl inte ha blivit så FÅ ryttare kvar? allas hästar kan väl inte "dö" samtidigt?
ser många nya namn på träningar, då med quartrar!

Många kanske har flyttat pga jobb. Skaffat barn och slutat rida. Hur som så är det trist. Många tävlingar ställs ju in i år vad det verkar ju.

Sitter i styrelsen för en av klubbarna för distrikt Mitt och vi har precis samma funderingar vi också.

Vi har inte en fulltalig styrelse, ingen tävlingsansvarig, ingen ungdomskomité, ingen utbildningsansvarig o.s.v. Listan kan göras lång på vad vi inte har.

Förra året var vi för första gången någonsin tvugna att ställa in vårt KM. Det var inte ens 10 ekipage anmälda. Samma med andra klubbar i distriktet som också har haft få anmälningar och fått ställa in. Vart tusan har alla tagit vägen? :confused:

En sak vi märkt i vår klubb är att de som tävlar "seriöst" gör det mest på rastävlingarna och de som inte tävlar alls eller har tävlat små WRAS-tävlingar för skojs skull har försvunnit från klubben helt och hållet. Allt kan ju inte bero på att det har införts licenskrav på tävlingarna för precis som Tender skriver så är det ju inga enorma kostnader att betala för en licens.

Följer tråden med spänning för att se om någon har några bra idéer/synpunkter.

Kan säga att vår klubb inte har det problemet i alla fall, vad det beror på vet jag inte.
Till vår stortävling nu i juli har vi en bra bit över 100 ekipage anmälda.
Våra träningstävlingar/D-tävlingar brukar också dra många tävlande, men jag vet att andra klubbar i vårt område har haft få anmälningar till sina tävlingar.

Fast i år är det inga inställda tävlingar i distrikt Mitt iallafall...;)

Hittills har det varit många starter på tävlingarna och det indikerar på att trenden håller i sig även framöver....

Tror att klubbarna måste hålla ut och våga invänta boomen..... I år är det ju dessutom lättare iom WRAS 150 000:-pott....

Är full av tillförsikt och hoppas dessutom att de som har bra idéer om hur vi kan öka antalet deltagare engagerar sig i WRAS, ni behövs verkligen!!!!:bow:

Många kanske har flyttat pga jobb. Skaffat barn och slutat rida. Hur som så är det trist. Många tävlingar ställs ju in i år vad det verkar ju.

men varför just innom western? innom de andra grenarna så ökar ju bara antalet tävlande!

tillomed körklubbens anhängare är mer lojala... de åker länet runt (å vissa längre) och ibland får de köra flera vändor, alt 2bilar samtidigt då marathonvagnen inte får plats på transporten :D

Här i norr där jag bor så finns det några långvägsresande, men somsakt, att kunna spendera 10.000kr+ på att åka ner till skövde etc är det inte många som gör! och då kan ju inte pengaproblemet vara så "stort" tycker man, för 10.000kr får man mååånga WRAS-tävlingar.

iof åkte jag själv för första gången ner till enköping på en "riktig" quartershow, för att dagen efter bege mig till Jälla (allbreeds) men det var bara för att jag ville prova halter / hunter under saddle.

men de som tävlar seriöst i norrland, hur har de då tänkt kunna tävla seriöst på några få tävlingar per år?
Vi har ju haft en Quartershow här i timrå, som blev mkt mkt uppskattad av de tävlande.
dock så blev uppträdandet, pengar mm lite sisodär med.
vi fick upp bla Rick Lemay, som tyckte att underlaget i Timrå var bättre än grevagårdens (!!!!)
klubben ville anordna en till AQHA tävling men kunde inte pga sponsorer.
kanske ska man föreslå AQHA/APHA/Allbreeds(licensfritt)/och WRAS i samma tävling?

Sqha`s quartershower har inte minskat, tvärtom, där ökar antalet tävlande för varje år. Jag tror att många fd wrasryttare numera rider quarter och därför bara syns på rasshowerna.

Här i Distrikt Mitt har vi även haft en cup tävling som har lockat många tävlande,då har fyra klubbar varit delaktiga att arrangera varsin tävling. Detta har varit en bra grej då det blir en trevlig samman hållning för både funktionärer och tävlande.
Jag tror att nåt i den stilen är det som fungerar, för under förra årets säsong fick fler klubbar ställa in tävlingar,men i år har det inte varit i närheten av det..

Jag slinker in med en liten fundering... Om man tävlar seriöst, då åker man vart det mo hända vara... det är nog bara större katastrofer som sätter tävlandet åt sidan. Men för de som tävlar för skojsskull på d-c nivå mm, ja vad har hänt där.. hmm jo, bensinpriset idag är rätt så högt, och har man en bit att åka så svider det i plånboken när det bara gäller nöje. Skillnad om man är ute för att få meriter för avel etc som ger inkomst efteråt.
Bara en liten fundering. Tror inte att det är licenserna som är problemet. De ligger helt OK i prisnivå.

Där tror jag också att det finns en orsak, att westernsverige är så splittrat!
Inom ridsporten är det ju inte alls på det viset, där rids alla raser tillsammans utom på enstaka utställningar/shower (främst då ponnyraser och arab).

Jag tror och hoppas att westernridningen också kommer dit en dag, ridsporten har ju liksom några års försprång...

Jag spånar lite... för jag har inte heller någon aning..

Men jag upplevde att för ett par tre år sedan.. kanske lite till så upplevde westernridningen en populäritetsboom... Alla skulle rida western och alla skulle tävla..

Idag tror jag inte att alla dessa människor är kvar som westernryttare. När nyhetensbehag la sig så insåg man att det är precis samma jobb och förberedelser för att tävla western som vilken annan gren som helst.

Detta kan ju också förklara att det är hur mycket begagnad utrustning som helst ute på salumarknaden.

Jag tror att westernridningen är inne i en svacka nu... Om något år eller så kommer man att veta mer exakt på vilken nivå antalet tävlingar skall ligga på. När antalet verkliga utövare har kristalliserat sig.

Kanske finns det inte underlag för så många tävlingar egentligen. Kanske finns det inte heller underlag för alla dessa westernklubbar heller. En del klubbar kommer nog att försvinna och de klubbar som blir kvar kommer att bli något större.

KL

Min egen spåning

Vi är FÖR utspridda och folk kollar snett på dem med fel ras... de har iaf jag upplevt. Även att folk kollar snett på en för man inte är med i hemmaklubben när man är på en små tävling...

NÄ lite bättre stämning och gemenskap!

Nja där håller jag inte riktigt med.....

Iallafall häruppe så växer intresset stadigt och antalet tävlande i vår klubb (som visserligen är en av de mindre) har vuxit enormt...

Att det finns mycket beg utrustning ser jag mer som ett tecken på att folk köper nya hästar, och därmed behöver ny utrustning.

Verkar däremot vara väldiga skillnader över landet vad gäller utövare och hur det är med inställda tävlingar.

Tror att arrangörerna måste fundera lite över vad det är som gör att de tävlande väljer vissa tävlingar.... Kanske bättre priser, bättre service, bättre marknadsföring etc.

Har varit på tävlingar där man inte ens kan få köpa ett program, blir inte särskilt kul att följa den tävlingen, varken för de tävlande eller för publiken...
Priser som mest verkar ihoprafsade är också ett exempel på vad som gör att man kanske väljer bort den klubben nästa gång.
Glada funktionärer och lite fart, dvs inte seeega tävlingar är viktigt för mig iallafall!!!

Här i Distrikt Mitt har vi även haft en cup tävling som har lockat många tävlande,då har fyra klubbar varit delaktiga att arrangera varsin tävling. Detta har varit en bra grej då det blir en trevlig samman hållning för både funktionärer och tävlande.
Jag tror att nåt i den stilen är det som fungerar, för under förra årets säsong fick fler klubbar ställa in tävlingar,men i år har det inte varit i närheten av det..

Instämmer! Jag är ju helt ny inom western men i år åkt och tävlat just denna cupen och blivit förvånad över hur MÅNGA westernryttare det finns här runt om (som man tidigare inte sett röken av!)...

Så lite PR för sporten behövs kanske alltid kontinuerligt och cup tävlingar är bevisligen en liten morot för de tävlande... ;) (Cupen har väl haft runt 100-150 ekipage per deltävling, vilket jag tycker är bra uppslutning... rätta mig om jag har fel!??!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka