Vad har hänt med priserna?

FadeAway

Trådstartare
Vad har hänt med priserna på utrustning? Jag har varit ifrån ridningen några år. När jag var aktiv fanns det ett gäng mellanmjölksmärken typ Jacson, Mountain horse med flera. De låg betydligt lägre i pris än kvalitetsmärkena. Nu däremot finns det jackor/kappo från typ Mountain horse för 2000- 3500. Har det blivit ett lyxmärke? Vad har jag missat?

Vad har hänt med priserna på utrustning? Jag har varit ifrån ridningen några år. När jag var aktiv fanns det ett gäng mellanmjölksmärken typ Jacson, Mountain horse med flera. De låg betydligt lägre i pris än kvalitetsmärkena. Nu däremot finns det jackor/kappo från typ Mountain horse för 2000- 3500. Har det blivit ett lyxmärke? Vad har jag missat?

Det är väl den utveckling alla nya märken hoppas på? Högre marginaler på produkterna. För att ta marknadsandel måste det oftast ligga bra i pris (det finns undantag, men det kräver en del andra insatser t ex vad gäller marknadsföring).

Sedan kommer nya märken och tar den tidigare postionen som mellanmjölk.

Priserna har stigit och jag tycker det är svårt att hitta prylar till lite mer humana priser. Inte ens Hööks är så billigt längre. Utbudet har ökat kraftigt men även priserna. Jag behövde t ex en ny hjälm nyligen och letade som en tok efter en som var hyffsat snygg och som inte kostade 3-500 kr. Ridbyxor är svårt att hitta under tusenlappen osv. Men jag antar att det är dyra märkesprylar som säljer mest eftersom det är det utbudet som butiken köper in....

Priserna har stigit och jag tycker det är svårt att hitta prylar till lite mer humana priser. Inte ens Hööks är så billigt längre. Utbudet har ökat kraftigt men även priserna. Jag behövde t ex en ny hjälm nyligen och letade som en tok efter en som var hyffsat snygg och som inte kostade 3-500 kr. Ridbyxor är svårt att hitta under tusenlappen osv. Men jag antar att det är dyra märkesprylar som säljer mest eftersom det är det utbudet som butiken köper in....

Budgethandeln har flyttat online.

Jag köpte en MH på rea som kostat 2500, efterföljaren till deras vinterjacka som vara så revolutionerande och poppis på 90-talet. Den här är gjord i mycket bättre material, så den är inte bylsig. Den är i högteknologiskt material, så den är helt vattentät och vindtät med blixtlås som håller vätan ute, och den har fler smarta detaljer. Jag fattar definitivt varför den är dyrare. Och de gamla jackorna var inte jättebilliga heller jag har för mig att vinterjackan låg runt 800-900, vilket i dagens penningvärde är betydligt mer. Jag har även köpt fina reakappor som varit dyra och fått mycket för pengarna - min Musto-kappa har hängt med i sex säsonger som vardagsjacka och är fortfarande snygg.

Vi har också börjat ställa högre krav på produkterna tror jag. När jag var liten red vi i leggings och gummistövlar. Idag rider 5 åringarna i ridbyxor och chaps (obs. egen observation)
Lädret skall gärna vara eko, kläderna gärna vara välsittande och bekväma (och Eco). Hjälmarna skall gå igenom mer seriösa tester och innefatta ventilation etc.

Ja, MH är en kvalitetsprodukt idag, personligen gillar jag inte deras kollektioner. Jag tycker inte att produkterna är prisvärda.

Förr var det svårare att köpa ett par handsydda måttbeställda läderstövlar, idag kan du göra det på några klick. Marknaden har helt enkelt också fått anpassa sig efter tillgängligheten som kom som digitaliseringen.

Vi ställer högre och högre krav på produkterna vi använder (miljövänliga,producerade på bra sätt, mer teknologiska fabrikat som andas/stretch/sitter bra på kroppen) vilket gör att priserna blir därefter. Företagen produktutvecklar vilket jag tycker är BRA!

Det kommer alltid nya billiga lågprismärken som är producerade i Kambodja, kopior av bättre märken, dålig sömnad med dålig passform och hållbarhet. Sök online så hittar du!

Själv är jag ofantligt nöjd över att utvecklingen på ridkläder gått framåt och att jag slipper alla gamla ridkläder anno 90-tal som verkligen inte var gjorda för att sporta i;)

Gillar inte MH överhuvudtaget men de har säkert utvecklat bättre produkter med dyrare material=dyrare pris. Tycker det går att hitta riktigt schyssta ridbyxor av bättre märke runt 1000:- lappen om man spanar på rea och utländska sajter.

Vi ställer högre och högre krav på produkterna vi använder (miljövänliga,producerade på bra sätt, mer teknologiska fabrikat som andas/stretch/sitter bra på kroppen) vilket gör att priserna blir därefter. Företagen produktutvecklar vilket jag tycker är BRA!

Det kommer alltid nya billiga lågprismärken som är producerade i Kambodja, kopior av bättre märken, dålig sömnad med dålig passform och hållbarhet. Sök online så hittar du!

Själv är jag ofantligt nöjd över att utvecklingen på ridkläder gått framåt och att jag slipper alla gamla ridkläder anno 90-tal som verkligen inte var gjorda för att sporta i;)

Gillar inte MH överhuvudtaget men de har säkert utvecklat bättre produkter med dyrare material=dyrare pris. Tycker det går att hitta riktigt schyssta ridbyxor av bättre märke runt 1000:- lappen om man spanar på rea och utländska sajter.

Fast de flesta klädesmärken tillverkas väl i Bangladesh och dylikt oavsett prisklass? Jag upplever inte att prisökningen har flyttat till Europa och att det är därför priserna höjts på t.ex mountain horse.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Tjatter Innan vi smälter bort så är det dags för årets stora glasstest. Vilken av GB glassarna är egentligen godast? Vi har samlat de tolv...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
22 189
Senast: Niyama
·
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 287
Senast: Energi
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka