Vad har Era hästar lyckats med?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare suzukits
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 5 041
S

suzukits

Som det står i rubriken, fast då menar inte jag i tävlingsväg osv utan i skade väg:crazy:
Jag börjar:o
En häst i stallet har lyckats med både det ena och det andra. En gång hade hon och hennes tre hagkompisar hittat en hög med packad jord osv. Det började klia i deras hovar och började skrapa upp högen. Under allt hittade dom ett brunnslock. Istället för att gå därifrån så fick de ju looov att lyfta upp locket. Det slutatde ju inte där heller, nix, den ena måste ju också se hur djup den är:p och där satt hon fast med ena bakbenet. Det var bara ren tur att hon upptäcktes så 5 starka karlar kunde få upp henne... klarade sig undan med ett reält skrapsår på bakknäet.
En annan gång (samma häst):
Uppbunden på gången och på något lustigt vänster så lyckades hon få in karbinhaken in i munen. det gick så långt att den kom ut på andra sidan kinden!

Hästen är två år och stort som ett hus (närmare 170 i mankhöjd), kanske inte så konstigt att hon inte vekar ha koll på sin kropp men det roliga är att hon springer som en gudinna!!!

Hoppas hon inte drar på sig någon mer skada bara.. någon skada som kommer förhindra henne från att springa på banorna:crazy:

Har ni någon häst som kan matcha denna:devil:??

Sv: Vad har Era hästar lyckats med?

Min häst har på 1,5 år "bara" lyckats få löss, ett antal besvärliga sårskador, fång och ögoninflammation.

Ögoninflammationen kostade 3500:- på bästa jourtid (ögat var hemskt uppsvullet och vet. tyckte inte att man skulle chansa med ögon...:crazy:), men som tur var prickade hon in det innan självriskperioden som påbörjades av fången tog slut.

Så ska hon hitta på något inom snar framtid så har hon knappt 2 veckor på sig, annars blir matte tokruinerad.;)

Med tanke på hur lätt hon fått infektioner i sår, div. inflammationssjukdomar mm. så undrar jag inte om hon är extremt käsnlig? Kan det vara så?:cool:

Aha, en tråd för mig! :idea:

Min häst har bra kvalité på hovar men om hovslagaren inte måttar in på mm rätt så försvinner dojorna. Ibland kommer skorna in skeva, halvt av eller något annat roligt. Men själva hornet är alltid intakt :crazy: Trots olika hovslagare!

Sen kan hon inte hålla sig i sin hage, utan har för andra gången gått igenom ett stängsel (är för närvarande inne på vecka 6 i boxvila)... Hagen är på ca 21 ha, men gräset MÅSTE vara grönare på andra sidan!

Skulle lastträna pållan en gång, hon fick bråttomt ut (fronturlastning) och råkar bocka till en stålbalk så man inte kunde stänga transporten :o Har en fin grop i bogbladet som "minne".

Nosryggen har en permanent bula då hon dängde in den i en box med s.k "foderhål" (öppning i stålgaller där man häller in havren i krubban).

Sparkade bakut i boxen och träffade en skarv mellan betongblocken och gjorde en KRATER. Och tillhörande spricka i väggen :o Svullen has och en grön hov på köpet (väggen färgade av sig)

Jag är en av de få människor som går med VINST när jag betalar försäkringen :angel: (senaste månaden har veterinärräkningarna legat på ca 20000 kr :crazy: )

Om hon INTE vore gudasnäll, och en konstant ängel hade hon varit pålägg på min macka för läääänge sedan ;)

Hej!

Min häst är 10 år gammal och jag har haft henne sen hon var 4. På denna tid har hon lyckats med:
*sjukdom som vi då inte visste vad det var men som nu låter mest som erlischias. Toksvullen i hela kroppen och hög feber. Efterlämnade ärr i karledernabåda bak.
*pc-chock (ja säkert på prokainet eftersom hon lever)..
*låsning mellan länd och kors pga pc-chocken. 2 ggr.
*pinne in i ena hasen- framifrån.
*knäledsinflammation båda bak, med pålagringar..
*kotledsinflammation i båda fram pga ryggontet..
*infektion, som gjorde henne toksjuk i över en månad..
*sparkskada samma has som innan med fraktur på hasbenet, samt pinne in i hasen- bakifrån, gav fistelgång vilket gjorde att frakturen (och såret) vägrade läka.. operation krävdes för att bli bra..
*svullet gaffelband ena fram.
*diverse tappade skor.
*mugg som blivit jätteinfekterad och nu väntar på odlingssvaren på vilka bakterier dom bor därinne och vad som kan få bort dom igen, kommer bli 3-6 veckor med antibiotika iaf..

Så, nu har jag tagit meddet jag minns, det har ju varit lite småskador däremellan också:-)

/ Lavinia

hm

Han har vid två tillfällen halkat/snubblat sig till senskada på samma ben, en gång ovanför knäet, andra under knäet.

Han har slagit benet i en sten (som för övrigt stått i hagen i 11 år), en bula som minne

Lyckades sparka så mycket i en transport så han ramlade och fick diverse småsår - lymfangit i ett bakben pga det.

kastat i sig maten så han fått foderförstoppning

Gjorde en vurpa i hagen, fläkte sig och sträckte sig. Benet var dubbelt så tjockt som de andra.

Lyckas med jämna mellanrum bli sned i höften av diverse andledningar.

har sedan många år tillbaka en kronisk galla i ena hasen, orsak okänd, antalgien felbelastning av benet.

För två veckor sedan vrickade han sig i SKRITT och är nu konvalecens igen...

hm låter inte så mcket när man läser er andras berättelser :banana: men känns som massor:mad: jo jag lovar, han går att rida...

Senast ändrad:

Min häst, som jag inte ens ägt i fyra månader har gått omkull i hagen, som nu fått låsningar i bogen till köpet av det som kräver kiropraktorbehandling i isådär 1 år frammåt...
Ögoninflamation och sårskador utav att ha dragit igenom diverse stängsel...

ibland har jag varit nära på att låta köpet gå itllbaka, men när han väl fungerar ( det har inte varit många veckor ) så är han underbar :love:

:rofl:
Min häst har varit relativt frisk, har väl varit halt
några gånger, haft proteinknölar och haft ont i ryggen...
...men någorlunda klantig är han i bland. :angel:

Har suttit fast i en järnvägsövergång...

Slått ut en halvframtand...

Bitit upp grimskaftsknuten en gång och
vandrat mer än halva vägen till
en ridskola från sommarbetet ett år. :rofl:

Trampat ihjäl en anka...

Vandrat över en liten bäck en vinter i en hage
och vågade inte gå över tillbaka...

Åkt transport samtidigt som ett av hjulen på transporten
flugit sin kos...

:banana:

Min dam har lyckats med att dra av sej tre skor på två dagar (alla på samma fot) Hovis, som var singel, sa till min kompis att han trodde det var jag själv som drog av dom:rofl::rofl: Men SÅ snygg va han inte..:rofl:

Min dam har lyckats med att dra av sej tre skor på två dagar (alla på samma fot) Hovis, som var singel, sa till min kompis att han trodde det var jag själv som drog av dom:rofl::rofl: Men SÅ snygg va han inte..:rofl:

Min häst drog av sig 10skor på 14 dagar för tre somrar sen, inte kul det heller, speciellt eftersom hon blev blockhalt utan skor!!:eek:

Hästen som jag sålde i sommras. vi skulle löshoppa henne o visst hon älskade o hoppa. kanske lite för mkt.!?. för rätt som det var fortsatte hon över stängslet som var där. o det var inte lite högt heller..:angel: .
Han som jag har nu, lyckades slita sej loss vid lastning, springa från stallet nästan ut på nissastigen, men valde o springa in mot "samhället" (byn) istället. så där sprang en lös häst runt på vägen.
** o till det sista.. Måste berätta vad som hände idag vid utsläppet. vi har fått en ny hingst i stallet. den skulle ut först joisst ut kom vi men Hingstig är han. men iaf var nästan inne i hagen. vad händer inte då??. jo Zorro (d-ponny) kommer ut galopperande från stallet helt galen. av alla dörrar i stallet vi har så har just han den enda dörren som öppnas utåt, alla andra drar vi, altså kan dom inte ööpnas. men iaf han hade sparkat upp dörren, den var nästan lös. o det blev kaos på stallplanen. hingsten ville klättra på zorro osv. :crazy:

Min förra häst var en riktig olyckskorp.

Kommer förmodligen inte på allt nu men en del av det i alla fall.
Kot- hov- knäledsinflamationer
Kolik
Fistelgång i hasen (sparkskada)
Kotsenbensinflamation
Strålbenshälta
Fraktur i bogen (sparkskada)
Hornhinnesår
Svåra bitskador (rottweiler)
Tumörer i lungorna, avlivades vid 22 års ålder pga detta :cry: (för sex veckor sedan)

Detta var bara en bråkdel av allt hon råkat ut för, trots detta var hon alltid glad och positiv, därför kämpade vi på. Tyvärr gick det inte att göra något åt tumörerna men hon fick ett långt och bra liv ändå. Jag red henne ända till ca två veckor innan hon dog.
Min ängel :love:

Några saker min häst har lyckats med....
# Sparkat sönder sitt boxfönster, trots galler.
# Fastnat med grimman i stalldörren och ryckt loss hela dörren.
# Fått upp sin boxdörr under natten och gått in i rummet brevid :D där han f.övr stod helt lugnt o åt i beckmörkret när morgonfodraren kom...
# Rivit ner stängslet till sin sjukhage, flera gånger.

ja, det finns egentligen hur mycket som helst..... ;)

Inga skador att berätta om men han har lyckats ta av sig regntäcket i hagen en gång, genom att knäppa upp de båda spännena framtill och sedan ålat sig ur trots bukgjordar och benremmar. Täcket låg i en prydlig hög och ingenting hade gått sönder!

Skötisen har blivit halt för första gången i sitt liv. E inne på andra kortisonbehandlingen nu... har stått 3 veckor och ska nu stå 3 till :cry: Slår inte många av de skador andra har skrivit om här men det känns så förbannat tungt just nu....:cry:

En av ridskolepollarna satte i sig 4kg kraft en natt då han kommit ut ur boxen, ålat sig under kjedjorna samt fått upp dörren till foderkamaren. Mådde jämförelsevis bra dagen efter....

Senast ändrad:

HA! Då får jag haka på med vad min lilla donna gjorde i veckan.
Kom hem efter 5 mån på bete. Ska stallas in för första gången. Är ju givetvis lite lätt förvirrad och nya kompisar som hon absolut inte kom överrens med dom första dagarna
Så, första dagen gick 2 regntäcke sönder. Det första tog 1 timma, vad hon gjort vet ingen men sönder trasat i slamser var det. Täcke nr 2 låg fint i hagen, utan spännen framtill för dom var "sprängda", mitt inne i hagen så hon har inte fastnat i något. Men i täcket fanns ingen häst! Och inte i hagen heller, för hon hade klivit UR hagen! Hittade henne en bit bort, hjärtat i halsgropen. Hon på främmande mark och jag nervös. Dagen därpå, trippar hon lika vackert ut, fast strömmen är på och IN till grannens hästar! När grannen kom hem hade hon 3 hästar i stället för 2! Där gick hon och beta med hennes hästar som om dom känt varandra hela livet! Tydligt att min donna sa, dom här hästarna är MYCKET trevligare än dom du ställt mig med.. :rofl: Vad vi alla skratta.. Nu stannar hon dock inne. Är superkompis med alla i hagen..

Min häst har under KLINIKVISTELSEN lyckats dra på sig dubbla griffelbensfrakturer bak:eek: Hon stod alltså uppstallad på box och lyckades med detta:eek:

Min häst har;
*lyft av boxdörren med grimman
*blev "rädd" för en häst som snubblade, så hon ramlade omkull i stallgången och låg där och såg förvånad ut, fortfarande uppbunden;) Jag stod brevid henne, men snäll som hon var så ramlade hon åt andra hållet.
*fått mugg som var seglivad förra hösten, dock muggfri i höst.

Kom på några fler händelser :D

-Bockade till i boxen och skalade av huden på hasspetsen på i underkant på gallret som stack ut ca ½mm och som var inte ens vass...

- Snubblade till mot väggen och hittade ett skruvhuvud som stack ut 2 mm och gjorde ett djupt jack över höftbenet när jag stod brevid. Skulle vända hästen för att inspektera skadan då hon går emot en gammal saltstenshållare och får ännu ett skärsår vinkelrät mot det första :crazy: Sådeles har min häst ett kors över höftbenet numera :smirk: "divine intervention"?

Det är inte roligt att hästen skadar sig på i princip allt... Men ibland måste man skratta åt eländet och tänka på det positiva! *peppar peppar* hitills har det bra varit småskador - inget permanent eller livshotande! *håller hårt i en omålad träbit*

Min häst lyckades med en ganska frän grej förra vintern, när jag tog in henne en kväll så blödde hon ur munnen och jag började kolla.

Hon hade alltså själv, eller om det var nån annan häst?, lyckats bita av sig en bit av tungan, men på ett jättekonstigt sätt för bitmärket var som in mot tungan och inte så som tänderna sitter.

jaja, hursomhelst skulle det läka ihop av sig själv så nu har hon en delad tungspets :)

Min ponny (när hon var föl) lyckades få ett stort jordgetingsbett på mulen. Hela ansiktet svullnade upp! Men det gick över efter ett tag..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 521
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 845
Hästvård Min dotters ponny (inköpt i januari) blir tokig av älgflugor/älglöss. Jag känner mig lite uppgiven, ledsen och orolig över hur det ska...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 314
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka