Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Har inte ridit så jätte hårt de senaste pga värmen och så har jag jobbat + en till häst:)
Men red en kort sväng barbacka idag, han lider mycket av värmen och blinningarna:cry:

(Jag kan bara rida i 2 veckor till på onsdag, sen blir det operation för min del så vet inte hur länge jag blir borta:(
Men efter det blir de hårdträning så man kanske kan rida 5 milen på Hökensåsritten nästa år:) så de blir mer mys rundor nu för att njuta)

*kl*

Min lilla tös har fått komma igång idag. Hon har haft sommarlov efter att jag har haft slut på ork samt för mycket annat att göra men det blev ett dressyrpass på bana. Tråkigt men välbehövligt. Lite lättare pass med lösgörande men det var jättevarmt och en hel del broms och blinning ute. Sprayen hjälper ju inte när hästen blir svettig! Någon som har tips på vad man kan göra år dilemmat?

Jag kommer fortsätta med lite dressyrövningar och lite off road den här veckan. Bäst att ta det lugnt när man sätter igång henne så det inte blir problem sen!

Idag har vi varit ute på en travtur. Passade på när regnet mjukat upp grusvägarna lite. Blev ca 1 mil trav men korta skrittpauser.

Kul med sån här tråd!

Idag har BandyBoy fått vila - igår blev vi nämligen godkända på CR43 på Sydnärkeritten! :bump:

Ritten var KANON! Bandy är en GULD-häst! :D Han var superlätt att reglera, reagerade knappt på att hästar galopperade om (till och med på upploppet!!!), han drack som taget ur skolboken på andra sträckan och han var bara sååååå härlig!!! Vilken häst! :D Distans är toppen! ;)

Om ett par dagar ska vi skritta igång igen och sedan hägrar årets distansridläger för mig och Bandy (plus sambon och Bento). Det ska bli riktigt kul!!!

Min kuse har fått vila 1 vecka efter 8 milaren på Uppsalaritten, vi debuterade i hettan och stånkade oss runt. Idag blir det lite lättare dressyr och en kortare uteritt för att känna av honom lite. Imorgon bitti bär det av till ljuva Sörmland i 3 dagar på långritt, vi ska dela upp 8 mil på de dagarna och rida lungt. Sen ser vi fram emot våran andra 8 milare på Rimboritten som vi tar i lugnt tempo. Nu har vi verkligen fått mersmak!

Som det låter, att lungorna får arbeta för fullt med att syresätta blodet.
Detta är inget man ska göra huxflux, har man inte snabbjobbat hästen tidigare ska man inte lägga in sånt några dagar innan tävling.

Jag undviker intervallträning, eftersom min häst lätt slår slint i bollen, (trots att han ibland uppfattas som en slö ko) men att rida lite snabbjobb fungerar bra.

Okej, så en lungöppnare är ett kortkort snabbjobb i högsta tempo? Medan ett intervalljobb är upprepade korta sträckor i snabbt tempo? Har jag fattat det rätt då?

Grattis till godkända ritten! Vi var med i samma klass och blev också godkända och jag är nog lika lyrisk över min häst som du är;).

Opal vilar nu från söndag till imorgon sedan ska jag skritta igång honom. Går korta promenader med honom och käkar lite gräs och bara myser.

Bara lite nyfiken, vart åker ni på läger? Dalarna eller finns det flera?

Det är Dalarnas distansläger vi ska vara med på. Hoppas på att få med oss ett och annat matnyttigt i distans - just nu suger vi i oss allt som finns att läsa och höra! :D

För att hålla mig till trådämnet - Bandy vilar även idag. Däremot har stallkompisen Bento varit ute på en joggingtur på ca 6-7 km (sambon blev inspirerad av att vara med som hinknisse och kunde inte vänta på att min häst vilat färdigt ;) )

Tanken är att Bandy vilar även i morgon och sedan kan det nog bli en liten skrittrunda på onsdag igen.

Tubbe turboräka vilar o vilar.. Var toppen fin i benen igår, skönt att han återhämtar sig, blev ju nästan 9 mil :)
Imorgon ska han gå en promenad på ca 20 min, sen ska vi skritta fre o sön blir de lite jogg!

Kul! Då ses vi där då!

Hoppar in i tråden här:
Var ute på en riktigt förvirrad tur igår, skulle ut o aktivskritta ca en timme, men tog en ny stig genom skogen och irrade runt där ett bra tag. Blev några kortare travsträckor och långsam galopp vid ett tillfälle. Cristo känndes mycket framåt och taktade nästan hela vägen hem.

Ikväll blir det hoppträning!

En fråga; hur ofta "lungöppnar" man?

kl
igår skulle det ha blivit långtravning på travbanan men efter typ 20min började det åska rejält... det var bara att återvända in.

idag blev den en lugn runda på 40 min.
på fredag är det planerat en tur på minst 1,4mil. hoppas nu att det inte åskar bara :crazy:

På fjärde dagen efter Sydnärke skrittade vi ut en sväng i skogen... Bandy var illans pigg och när vi skulle ta en kort sträcka med trav (mest för att komma ifrån blinningarna) så valde han självmant galopp! :D Han är så söt!

Kändes jättepigg och superfräsch hur som helst. Skönt!
På fredag blir det någon slags uteritt och sedan är det hoppträning på måndag igen. Till helgen får hästarna vila till förmån för hundtävlingar istället :D

Precis som Bandyboy red vi första gången efter Sydnerike igår. Det blev en lugn skrittur och undersökning av en ny stig. Opal var superslö i början och kröp fram men det var mest motivationen att gå ifrån kompisarna. För när vi svängde in på den nya vägen spetsade han öronen och när vi sedan vände var det en rask skritt hemmåt.

Idag vräker regnet ner men det gör inte så mycket för idag kommer equiterapeuten för första gången. Jag har haft Opal i drygt två år men aldrig kollat igenom honom så nu tyckte jag det var dags. Jag är lite nervös...

Tog en skritt tur på ca 30 min igår, red till nya stallet, för Tubbe har flyttat! Härligt!
Han känns kalas fin! Idag vilar han!

*kl*

Igår körde vi ca 40min klättring (racerfart uppåt, skritt neråt). Honey frustade som bara den men verkade mest upprymd :D
Idag vila, imorn 60min klättring är tanken.

Igår var vi iväg och tränade tillsammans med Pia och hennes Pamiros, mycket upp och ner i backar i ca 1,5 h. Migrant skötte sig kanonbra, är så nöjd med honom. Bara 4 veckor kvar till Isaberg nu. :bump:
Idag vart det en skrittrunda på ca en timme.

Blev ändrat i mi planering.Idag blev det ett joggvarv på slingan, han va hur fin o pigg somhelst.Blir en liten tur imorn me o sen vila söndag.
Får se hur upplägget blir nästa vecka.. Blir nog en del körjobb iaf ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 884
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 975
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat