Vad har du för utrustning till din häst?

Sv: Vad har du för utrustning till din häst?

Hej!

Min häst har en massa utrustning som jag köpt genom åren.

Det jag använder mest är dock:

*fultränset, med tredelat bett.
*remontgrimma som ridkapson i väntan på den riktiga kapsonen.
*hoppsadel.
*några schabrak, som tvättas och används mycket.
*grimma- lerig och några år på nacken.
*regntäcke, tunnare vintertäcke och fleecetäcke.
*körpisk.
*senskydd fram och strykkappor bak.
*diverse borstar och sånt.
*tömkörningsgjord och tömmar av värdelös kvalitet, har inte råd med nya tyvärr.

Jag pluggar och alla pengar går till pållan. Utan världens underbaraste sambo skulle jag inte ha råd med pållan.¨

/ Lavinia

Jag har ganska billig utrustning, men ändå funktionell och relativt snygg.

Använder inte så mycket täcken, men efter att mitt ena Gekås-täcke höll snustorrt efter 9 timmars spöregn häromveckan så ser jag ingen anledning att köpa dyrare för tillfället :)

Jag har två träns och ett sidepull, använder tränsen ungefär lika mycket då jag vill variera bett och inte pallar byta varje gång. Sidepullet var dyrt i mina ögon, 800 kr. Tränsen runt 600 kr/st. Har en sadel, en Röösli som jag köpte begagnad.

Har ett par vardagsskydd som jag i princip aldrig använder, och ett par finskydd där jag inte ens använt bakskydden ännu. Men de är fina att se på :D Sen har jag lite lindor, varav en uppsättning är lite dyrare och lite gamla hagskydd från förra hästen.

Jag tycker att runt 800 och uppåt är dyrt för ett träns, 1000-1500 är dyrt för ett täcke, ca 400 är dyrt för ett schabrak. Sadel är väl det enda som får kosta vad det kosta vill, det måste passa helt enkelt. Jag jobbar heltid och köper det jag behöver själv.
Är rätt rationell när det gäller hästsaker. Köper bara det jag behöver. Ibland har jag sparat för att köpa något dyrt, men när jag väl står i butiken så ångrar jag mig för att det känns onödigt. Som yngre var märken mer viktigt - nu köper jag funktion och kvalitet.

Har ni dyr ("märkes")utrustning, eller vad har ni för något?
Sadeln är det ända vi/jag/mamma kastat ut massor av pengar på, men det är så otroligt viktigt att den passar perfekt, så vi åker iväg till sadelmakare minst 1ggr/år o fixar sadeln efter hästen. Annan utrustning syr vi eller köper ofta begagnat eller billigt i alla fall

Hur många träns har ni, och vad har ni till vardags och vad har ni som lite finare?
har 4 eller 5 st. använder alla, men mest mitt med pullarträns (mest ihopplock) det är jätte mjukt. på tävling använder jag mitt kandar, men utan extra sidostyckena.

Benskydden då. Har ni finskydd och andra som "slit och släng" eller samma?
använder olika beroende på vad jag gör. ska jag ut o leka i vattenpölarna tar jag de jag gillar minst. och vid träning är det de som matchar resten av utrustningen. (inga skydd har kostat mer än 75kr/paret)

Vad anser ni är dyr utrustning och vad är ni villiga att betala för ..... (det ni vill ha)? Vad är rimligt för er?
allt över 500 tar emot att betala. FÖRRUTOM sadeln då. men man kan få tag på fina grejer begagnat. vi har haft tur där =)

Hur har ni råd? Jobbar ni massor? Betalar föräldrarna? Eller fixar ni det galant bara sådär ändå?
mamma betalar en stor del av det som MÅSTE has. sen får jag hjälpa till lite grann. och saker jag VILL ha, får jag köpa själv. får la se hur det blir när jag blir 18

Jag har billiga saker. Har nog inget som kostat mycket bland mina hästsaker. Och det funkar finfint för mig att ha det jag har =)

Hur många träns har ni, och vad har ni till vardags och vad har ni som lite finare?

Jag har 5-6 träns och 1 kandar. Köpte det ena tränset för att ha för att vara finare men då det blev det enda bruna med rätt färg så fick det bli vardagsträns.. Har 2 träns som jag använder ofta och köpte nyss ett nytt så blir väl 3 jag använder nu =)

Jag har flera uppsättningar av skydd och dom som är mest slitena fungerar numera som hagskydd när han har broddar (första veckan) och som allämnt slit o släng.
Dom som mest är finskydd är mina vita med fluff i.. Köpte dom för att vara fin på träningar, osv men använder dom sällan.. :D

Vad anser ni är dyr utrustning och vad är ni villiga att betala för ..... (det ni vill ha)? Vad är rimligt för er?

Det man inte har råd med är dyrt ;)
Jag jämför alltid priser och ibland blir det lite "dyrare" och ibland lite billigare.. men säg max 500 för ett träns (jag har inget behov av ett för flera tusen) max 1000 för täcke, osv
Saker går sönder och då är det trist att ha lagt ut mycket pengar

Hur har ni råd? Jobbar ni massor? Betalar föräldrarna? Eller fixar ni det galant bara sådär ändå?

nu studerar jag och får pengar av csn och så har jag en snäll mamma :D

Precis som överskriften "beskriver", så undrar jag vad du har för utrustning till din häst!?

Nu menar jag inte att ni måste skriva upp allting i utrustningsväg, om ni inte har väldigt lite utrustning, och bara det nödvändigaste ungefär. Utan jag tänkte lite mer på träns, sadel, benskydd (äv. benlindor), bett osv.

Många har otroligt dyr utrustning, men har även mycket utav varje, flera träns, många dyra benskydd och fera olika bett som är av fins märken osv.

Ja det har jag, jag tycker alltid att dyrast är snyggast och jag vill ha saker som håller. Det dyraste är min sadel 24 000 kr, Favoritmärken är CWD,Prestige,Dyon , Scarpati m.m

Har 2 träns jag använder samma saker hemma nästan som på tävling

På tävling har jag CWD skydd och hemma Eskadron.

svår fråga, inga direkta gränser beror på hur mycket jag vill ha det
föräldrarna betalar en hel del, jag jobbar ytterst lite för tillfället.

Jag har mestadels märkesutrustning som jag samlat på mig sakta men säkert. Har dessutom jobbat i ridsportsbutik sista åren vilket gjort att en alldeles för stor del av lönen har gått till hästprylar istället för sånt som man kanske egentligen skulle behövt bättre. Köper dessutom hellre få märkesgrejer som håller än att dra på mig onödiga lass.

Dyrast (förutom transporten är väl sadeln) - en Amerigo Vega Event som jag köpte ny i somras.

Träns har jag endast 2 st - ett dyon anatomic collection inkl tillhörande tyglar och ett GG classic med billigare tyglar från globus. Använder nästan bara GG-tränset så dyontränset var ett onödigt köp såhär i efterhand...

Benskydden använder jag i ur och skur - Veredus carbon gel fram och deras Young jump modell bak. Verkligen ett par skydd som håller för att användas samt har perfekt passform.

Bett har jag en uppsjö av (roligt att köpa och testa) men använder i princip bara det 2 delade från Sprenger numera då hästen funkar bäst på det. Kan variera med 3-delat fullcheek från Globus ibland. Resterande ligger på hög efter någon enstaka provanvändning.

Täcken köper jag i princip nästan bara från Bucas då de är värda varenda peng. Har något enstaka Rambo från HW också. Utegångstäcken är värda att lägga ned pengar på tycker jag och fleecetäcken etc köper jag aldrig.

Generellt så använder jag all min utrustning till vardags. Man köper ju bra utrustning för att den ska hålla samt för att passformen är bra - varför då spara på den till de få tillfällen man tävlar? Det enda som jag har specifikt till tävling är några schabrak från Scarpati. Annars använder jag allt till vardags - ser dock till att ta hand om sakerna. Schabrak är även det enda som jag har en tendens att köpa trots att jag inte behöver fler.

När man väl har köpt de där dyrare skydden eller tränset så blir det nästan billigare i längden eftersom att de håller... dessutom så hinner man ju aldrig gå på stan och handla annat när man har häst så hästrelaterad utrustning och hästräkningar är nästan det enda som kostar för mig.

Vad jag anser vara dyr utrustning? Jo, sån utrustning som kostar pengar och inte håller. T.ex. så är kingslands byxor dyra i jämförelse med pikeurs trots att prislappen knappt skiljer men däremot kvaliteten. Kläder och täcken från equiline är för dyra i jämförelsen med kvaliteten också, däremot är schabraken värda sitt pris.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 747
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 213
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 377
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar